2024. május 17., péntek - Paszkál
mtsz.org »Cikkek

20 éves a Zöld Út Természetjárók Egyesülete

20 év - 20 túra a jubileum jegyében
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.
2014-ben ünnepli fennállásának 20. évfordulóját a salgótarjáni Zöld Út Természetjárók Egyesülete! A szép kerek évforduló alkalmából számos rendezvénnyel kedveskedünk tagjainknak és a természetjárást kedvelőknek.

Szerencsére Salgótarjánban nem kell nagy távolságot legyűrni ahhoz, hogy elérjük az áhított túraútvonalakat, mert szinte elég az ajtón kilépnünk otthonról és máris a lábunk előtt hever a Karancs-Medves varázslatos vidéke. De a kör könnyedén bővíthető is a környező hegyek bejárásával. Hiszen a Cserhát, Mátra, Ó-Bükk és a Medvessel szomszédos – már Szlovákiában elterülő – különleges szépségű Cseres-hegységbe is egyszerű innen eljutni.

Kevesen tudják, hogy Dornyay Béla (1887-1965), akit főként tatai és keszthelyi munkásságáról ismernek, a mi városunkban is maradandót alkotott. Természetszeretetéből adódóan 1929-ben megjelentette a Karancs-Medves útikalauzát, amelyben még ma is aktuális útvonal leírásokat találhatunk! Nem kisebb személyiség volt a helyi turisták körében dr. Förster Kálmán (1885-1971), Salgótarján első polgármestere. Óriási szerepet játszott a város turista életének felvirágoztatásában MKE vezetőként, hozzá köthető a Salgó-menedékház felépítése.

Ilyen előzményekkel szinte törvényszerű, hogy minden kornak, rendszernek megvannak azon emberei, akik szívükön viselik a gyalogos turizmus életben maradását, fellendítését.
Töretlenül jöttek létre újra és újra csoportok, egyesületek, szövetségek, akik vidékünk pezsgő bakancsos életét továbbviszik.

Telt-múlt az idő, mígnem 1993-ban összejött egy csapat, akik elhatározták, hogy ezentúl szeretnék szabadidejük egy részét együtt tölteni. Ezt nem is akármilyen céllal tették: testük és lelkük felfrissítéseként a gyalogtúrázást választották. Nyilvános túrákat hirdettek, amelyen egyre több érdeklődő ismerhette meg hazánk természeti és kulturális érdekességeit, sőt, a Magas-Tátrába is eljutottak.
A sok szép élmény és jó tapasztalatok hatására december 10-én harminc alapító tag jelenlétében megalakították a Zöld Út Természetjárók Egyesületét. Elnöknek dr. Nyíri Lászlót választották. 1994. január 1-től már önálló egyesületként működött a csapat.
Az akkori titkár, Jánosi Mihály – aki később már elnökként tevékenykedett – minden követ megmozgatott, hogy támogatókat szerezzen a fennmaradás érdekében. Mert hát szép szavakból már akkor sem lehetett megélni! Akik ismerték azt mondják, olyan ember volt Ő, akit ha az ajtón kidobnak, az ablakon át mászott vissza. Össze is gyűjtögette rövid időn belül a ZÚTE tőkéjét és mellé állította a helyi sajtót.

Azóta már sok bakancs talpa kopott el ZÚTÉ-s színekben kis hazánk gyönyörű tájait bebarangolva. Tagjaink is jöttek-mentek, de egy „kemény mag” mindig akad a szűkülő vagy éppen bővülő csapatban. Az utóbbi években inkább ez utóbbi jellemző ránk, hiszen jelenleg már egyesületi rekordot jelentő 102 taggal büszkélkedhetünk. Az idők során eddig 233 túrázó volt csapatunk tagja.

Többen végigjártuk már az Országos Kéktúra vonalát, de vannak olyanok is köztünk, akik már az egész Kék Kört a „zsebükben” tudhatják. A természetjáró minősítések elérésében sem kell szégyenkeznünk, a bronztól a kiválóig széles a paletta gyalogtúrázóink körében. Túravezetőink pedig soha ki nem fogyó ötleteikkel biztosítják, hogy minél színesebb, érdekesebb és változatosabb túrákon vegyünk részt országunk határán innen s túl. Persze egyénileg is nekilódulunk olykor a hegyeknek-völgyeknek, mert hát a spontán jövő hirtelen ötleteknek is megvan a maga varázsa. Egy bátor tagunk már büszkélkedhet azzal, hogy meghódította a Mont Blanc 4810 méteres csúcsát is!

Mivel úgy tartjuk, hogy „az ember nem azért turista mert az erdőt járja, hiszen a vaddisznó is járja – mégsem turista” (dr. Téry Ödön), ezért igyekszünk tenni is természeti javainkért. Munkatúráinkon rendszeresen felújítjuk a Karancs-Medves térségének turistaútjait, törekszünk értékek létrehozására.

A 2014-es évben szeretnénk méltó módon ünnepelni, és minél színesebb kínálattal megörvendeztetni a kikapcsolódásként egyesületünk programjai között mazsolázgatókat.
Az ünneplést már 2013. december 26-án elkezdtük a Karancs-kápolnánál, ahol közel 250 turistát vendégeltünk meg! Nyársalós kenyérrel és forralt borral kínáltuk a megfáradt vándorokat, s mindezek mellett egy emléklappal és kitűzővel is gazdagodtak a túrázók – Salgótarján Megyei Jogú Város Önkormányzata támogatásának köszönhetően.

Az éves programtervünkben közreadott túrák mellett tartjuk októberben a ZÚTE NAPOKAT. Meghívott előadók természetjárással kapcsolatos előadásokat tartanak majd és lehetőség nyílik a fotópályázatunkra beküldött és kiállított képek megtekintése is.

A Nógrád Megyei Természetbarátok Társaságával közösen megrendezzük a hagyományos tavaszi „Karancs-Medves”, és az őszi „Magyar–Szlovák határon át” elnevezésű teljesítménytúrákat, valamint a Förster Kálmán Emléktúrát.

Meghirdetésre került a „20 év – 20 túra” mozgalmunk is, amelyben a kijelölt 20 túra közül a teljesítés számától függően különböző díjazásban részesülnek a gyalogtúráinkon résztvevők.

Hívunk magunk közénk mindenkit, akik szeretnének kikapcsolódni rohanó világunkban. Gyertek, túrázzunk együtt!