2024. május 22., szerda - Júlia, Rita
mtsz.org »Cikkek

Beszámoló a Mt. Nun első magyar megmászásáról

Vetített képek repítik a nézőket virtuálisan a Himalájába
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.
A „Hungarian Mt. Nun Expedition 2015” elnevezésű csapat négy tagja első magyarként sikeresen megmászta az Indiai-Himalájában emelkedő 7135 m magas Nun csúcsot. Élményeikről egy nyilvános előadáson számolnak be november 12-én az ELTE Lágymányosi Campus-án.

2015 augusztusában a „Hungarian Mt. Nun Expedition 2015” névvel indultunk a 7135m magas Nun megmászására. A Nun a Himalája részeként Észak Indiában, Dzsammu és Kasmír tartományban található, közel Pakisztánhoz. A szervezést magunkra vállalva, először az IMF–nél  (Indian Mountaineering Foundation) kellett lefoglalnunk  a mászási időszakot  a csúcsdíj befizetésével. Hivatalosan egy hegy egy útjára csak egy expedíciónak adnak engedélyt. Így augusztus 10. és 25 közötti időszakra kaptuk meg a Nun nyugati gerincén haladó normál útra a mászási engedélyt.

Csapatunk tagjai: dr. Ágoston Viktor, Csíkos József, Dobó Barna, Gránicz János, Maku László, Markos Huba, dr. Szász László és Vörös László.

A Nun mászása előtt egy akklimatizációs túrát is tettünk Leh, Ladakh tartomány központja környékén. Ezért már augusztus elején Lehbe utaztunk. Delhiben az IMF-nél egy összekötő tiszt is csatlakozott hozzánk, aki az utazás alatt kísért minket. Lehből Stok irányába vettük az irányt. Végül a hat napos akklimatizációs trekking során heten feljutottunk a Stok Kangri (6123m) csúcsára.

Lehből szárazföldön Kargilon át a 300 km-re lévő Tongulba utaztunk. Felszerelésünk alaptáborba való felvitelére teherhordókat alkalmaztunk.  A hegymászást alpesi stílusban, külső segítség nélkül terveztük.

Mt. Nun (7135 m) a csúcs alatti platóról

Végül, az alaptábor felett két tábort használva, augusztus 16-án négyen feljutottunk a Nun csúcsára. Tudomásunk szerint ez az első magyar megmászás volt.  Augusztus 18-ra már visszaértünk Tongulba, 10 nap alatt teljesítve a mászást. Még egy napot kirándultunk a Suru völgyben, majd Kargilon át Srinagarba vettük az irányt. Innen Delhibe utaztunk, ahonnan szeptember elején felszereléseinkkel együtt szerencsésen hazaérkeztünk.

Az előadást a Magyar Természetjáró Szövetség is támogatja.
Az esemény Facebook oldala.

Az előadás ideje: 2015. november 12., 19 órától
Az előadás helye: ELTE Lágymányosi Campus Déli tömb
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/C fszt. 0.823 Kitaibel Pál terem
A belépés ingyenes!

Dr. Szász László rövid szöveges beszámolója a csatolt mellékletben olvasható.