2024. május 09., csütörtök - Gergely
mtsz.org »Cikkek

Beszámoló az L. Nemzetközi Tisza Túráról

Rahó, Bustyaháza – Tiszabecs –Tokaj szakasz
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.
A jubileumi, L. Nemzetközi Tisza Túrát a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei és Nyíregyháza Városi Természetbarát Szövetség rendezi 2018. július 18. és augusztus 15. között.

Az előkészületek során a vízállást pontosítottuk, idén az esőknek köszönhetően Tiszabecsen a vízállás -195 cm-ről -105 cm-re emelkedett, Bustyaházán a tavalyinál 30-40 cm-el volt nagyobb vizünk, a víz 20°C volt.

Tiszabecsen a Vidám Delfin kempingben 18-án estig 21 jeletkező érkezett be. Közöttük 1 német Hannoverből.
Még este ellenőriztük az útleveleket. A hajókat reggel pakoltuk a trailerre. Eléggé megtelt, mert az előtúrával érkező hajóit is fel kellett rakni, így 26 hajót vittünk fel.

Reggel 9 órára a határon voltunk, kevés átkelő miatt hamar végeztünk. A kis busz a szokott helyen várt minket. Délre már Bustyaházán voltak. Én a trailerrel utaztam, elszaladt az idő vásárlással, forrásvízre várakozással és a sofőrök étteremi ebédelésével 14:08-kor érkeztünk, pontosan egy kiadós záporral egyszerre. A tavalyi helyen sátraztunk jól lerágott tehénlegelőn. A szokásosnál nagyobb vízen az előtúrázók is megérkeztek 16-17 óra között 32-en Veres István vezetésével. Közülük 16-an csatlakoztak hozzánk, így a létszámunk 37 főre bővült.
Az esti tábornyitásra az idő megjavult. A szép új Nemzetközi Tisza túrás plakát előtt. a megnyitón megjelent a Viski Zöld Falusi túrizmus vezetője, az Ötvös házaspár köszöntöttek bennünket. Haraszti Béla a SZ-Sz-B. Megyei Nyíregyházi Városi Természetbarát Szövetség vezetője megnyitotta az L. Nemzetközi Tisza túrát.
Felhívta a résztvevők figyelmét, hogy december 1.-én alkonyatkor egy magaslaton mindenki énekelje el a magyar és a székely himnuszt!
Sajnos a csöpörgő eső miatt a szokásos tudnivalókat pénteken reggelre halasztottuk. Az érdemes túrázók szép sárga Nemzetközi Tisza túrás emblémás trikót kaptak. Veres István az ünnepi vacsorára meghívta túra vezetését!

20.-án pénteken párás, de kellemes napsütésben bontottuk a sátrakat. Szerencsénkre éjjel nem volt hívatlan látogatónk.
9:00 órától indultunk a kellemes, gyors vízen, egy kenunak sikerül már az elején borulni. 10:01-kor a viski hídnál voltunk, délben a velétei híd alatt ebédeltünk. Huszt előtt már megkaptuk a szokásos esőt. A krívai híd után 35 perccel a jo. vízalatti sarkantyú hatalmas hullámain többen borultak! Pedig kikerülhető lett volna! A vasúti híd alatt a jo. igen nagy hullámok középen leevezéssel elkerülhetők voltak. A híd alatt 15:01-kor zápor volt, szerencsénkre csak pár percig tartott. A túra eleje 16:00-ra megérkezett, velem együtt. Már megint nem volt kitűzve a kikötési jel! Szerencsére most nem eveztek túl!
Szabó Károly vendéglőjénél táboroztunk. Bokáig érő pocsolyákban kellett felvinni a hajókat. Egy káposztalevessel fogadott bennünket, a jó idő ellenére az ünnepi eligazítást az étteremben tartottuk. A nap folyamán 4 borulás volt, közöttük egy tapasztalt vizitúrázó is!
Az éjszaka csendesen telt.

21.-én kellemes napsütésben vittük vízre a hajókat, a víz már 22 °C lett. Stagnált.
Én 9:22 perckor indultam, akadálymentes vízen haladtunk. Feketeardó térségében igen sok fát kellett kerülgetni, de volt hely bőven! 11:00-ra a csőhídhoz értem. Tiszabökény alatti kitűnő homokpadnál megálltam 12:18 perckor. Bevártam a többieket, jót fürödtünk. A víz már 1 arasznyit apadt 23°C lett. A kijelölt időre 14:00-ra 13-an érkeztünk meg a tiszaújlaki hídhoz.
Szerencsénkre a vége is megérkezett ½ órán belül. A határ ellenőrzés zavartalanul, gyorsan végbement. Leevezéskor a vízmérce -150 cm-t mutatott. A hazai útlevél ellenőrzés 16 órára befejezdött!
Betegségem miatt nekem nyújtott segítséget ezúton köszönöm!
Már a velétei híd felett megkezdték a meder mélyítését, még a tiszaújlaki híd alól is hordták a sódert hatalmas billenős tehergépkocsikkal!
Az elő- és a felső-túra résztvevői jó hangulatban érkeztek meg Tiszabecsre!

TISZABECS – TOKAJ SZAKASZ

Július 21.-én 19 órakor megkezdődött a túra ünnepélyes megnyitója. Haraszti Béla az arra érdemeseknek 16 trikót osztott szét! Többek között Egri Kiss Tibor is kapott, mert velem együtt 29 éve elsőnek eveztünk a Tiszán Bustyaházától - Tiszaújlakig 1 nap alatt. Ezután 1990-ben már 104 eveztük le ezt a távot 2 nap alatt. Azóta is a 2008. évi nagy nyári áradás miatt nem, de a többi évben 2015 kivételével rendszeresen eveztünk ezen a szakaszon is!
Egy perces felállással emlékeztünk Kiss Gyulára, közelmúltban elhunyt elnökünkre, aki igen eredményesen segítette a Nemzetközi Tisza túrák szervezését és 2 nap múlva lett volna 73 éves.
Haraszti Panna és Koncz Réka megkezdte az újonnan érkezettek adminisztrálását a szép, hatalmas plakát alatt.
Az előkészületek során Haraszti Béla Sz-Sz-B Megyei és Nyíregyháza városi Természetbarát Szövetség elnöke interneten közzétette a túra kiírását. Csuklóra csatolható Sz-Sz-B Megyei Szövetség feliratú vízhatlan szalagokat készíttetett, Nemzetközi Tisza túrás öntapadós matricát + 1 db mágneses emblémát adtunk minden nevezőnek.
Tiszabecsen 54-en neveztek, szokás szerint néhányan hazamentek, újak jöttek, ezért a hazai szakaszon összesen 72 fő evezett velünk.

22.-én. A Tiszabecs – Szatmárcsekei határvízen vízirendőrök fokozott ellenőrzést tartottak, minden hajóvezetőt megszondáztattak. Most a Tisza vízállása Tiszabecsen -150 cm-s volt a víz megfelelően haladt, a túrázóink is jó időben leértek Szatmárcsekére! A kitűnő, hatalmas homokpadra.

23.-án. Jándra is szépidőben eveztünk, a száraz úton könnyedén be lehetett hajtani a gépkocsikkal.

24.-én. Jó időben eveztek, de Vásárosnaménytól – Tiszamogyorósig erős északi, szembeszélben. Időben mindenki megérkezett a szép, rendezett kempingbe.

25.-én Csak a szembeszél zavart bennünket az újabb határvízen Jól elfértünk Tuzséron a nagy, szép kempingben.

26.-án. Dombrádra egyre lassúbb, melegebb vízen eveztek.

27.-én A tiszaberceli szépkilátású kempingben is kellemesen telt az éjszaka.

28.-án A Szabolcsi töltött-káposzta fesztiválon minden Tisza túrázót megvendégeltek délben. Tokajba már álló, de 26 °C meleg vízen érkeztek. Tovább nem evezett senki.

Összesen az előtúrán 32, a felső szakaszon 37, összesen: 69 fő evezett, a 4 borulás nem okozott személyi sérülést és anyagi kárt. Mindösszesen 141 fő evezett a túránkon. A túra valamennyi résztvevője a Tisza túrás matricát a hajóra felragasztható arasznyi emblémát kapott, fehér színű Tisza túrás trikót vásárolhatott.
Igen kellemes, meleg időben minden túrázó jól érezte magát!
A kocsifordulókat és a csomagok, gépkocsivezetők visszaszállítását Bökönyszegi József nagy rutinnal, zökkenőmentesen hajtotta végre.
Ukrajnában és itthon riporterek jelentek meg és beszámoltak a túránkról.

Nyíregyháza, 2018. július 29-én.

Haraszti Béla elnök     Dr. Egri Kiss Tibor túravezető

Megjelent a Sz.-Sz.-B. Megyei Természetbarát Szövetség honlapján.