mtsz.org »Cikkek

Megjelent a Turista Magazin szeptemberi száma

Tematikus cikkekkel, a szokásos túrakártyákkal és az MTSZ Híradójával
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.
A hivatalos átadás előtt bemutatásra kerül Magyarország legmenőbb turistacentruma és a felújított Galya-kilátó, a Top 10-es összeállításban ezúttal a legmenőbb hazai kalandparkok lettek összegyűjtve, Puskás Antal Bozsokon nekivágott az Országos Kéktúrának, és még sok minden más...

Kiemelt cikkek:

Galyatető
Megújulás a Mátra szívében
Szeptemberben átadják a kívül-belül megszépült Galya-kilátót és Galya Turistacentrumot. Ott jártunk.

Kötött pálya
Pöfögő időkapszula
Az időutazás igenis lehetséges. Mindössze a Budai-hegyekben zakatoló Gyermekvasútra kell felülni. Ha szerencsénk van, kifoghatunk egy nosztalgiajáratot, és akkor akár nyolcvan évet repülhetünk vissza.

Toplista
10+1 szuper kalandpark
Imádod a természetet, a mozgást, az izgalmakat. Akkor ezek a hazai kalandparkok pont rád várnak.

További ajánlatok a tartalomból:

Tóni a Kéken
Élete legnagyobb kalandjának vágott neki a látássérült túrázó
(Írta: Nógrádi Attila)
Puskás Antal május elején keresett meg minket, hogy segítsünk neki élete nagy álmát megvalósítani, ami nem más, mint az Országos Kéktúra teljesítése. Három hónap, több száz telefon, tucatnyi Excel-táblázat és Google Naptár kitöltése után, Tóni augusztus közepén nekivágott az 1160 kilométeres távnak, és mire a lapunk szeptember elején megjelenik, már valahol a Bakonyban fog járni.

História
Ahová a királyok is lazítani járnak – Tata
(Írta: Hidvégi Brigitta)
Az élő vizek városa, az Esterházyak hajdani fényűző birtokközpontja, Magyarország egyik legrégebbi és legépebben fennmaradt angolkertjének otthona, ahol az Öreg-tó partján, akárcsak egy képeslapon, romantikus hangulatú vár áll. Egynapos bámészkodós, feltöltekezős tatai kiruccanásra invitáljuk azokat, akik szívesen ismerkednek a kultúrával és a történelemmel szépséges természeti környezetben.

Természetvédelem
Kígyók a gyeptakaró alatt
(Írta: Szatmári Zoltán)
Sokan tisztában vannak azzal, hogy az óriáspandát vagy a szumátrai tigrist a kihalás réme fenyegeti, de vajon hányan ismerik a hazánkban fellelhető rákosi viperát, illetve a rá leselkedő veszélyeket? Halpern Bálinttal, a Rákosivipera-védelmi Központ vezető biológusával beszélgettünk e különleges kígyó hazai helyzetéről, fennmaradásának esélyeiről.

Lyukas bakancs
Szabolcsi misszió
(Írta: Dabis Balázs Silvius)
A Rétköz, a Szatmári- és a Beregi-sík vidéke nem csak a trianoni döntés miatt került perifériára, országunk szélére. A vizek által elzárt területekre kevesen jutottak el, a történelem viharai kevésbé sújtották, ezért kulturális értékeit is jobban megőrizte az utókornak. Ezekre „vadásztunk” Magyarország legkeletibb végében, mert a rejtett kincsekért érdemes igazán ezt a vidéket célba vennünk.

Ti írtátok
Barangolás Britanniában
(Írta: Rácz Gergely)
Közel hatszáz kilométernyi gyaloglás története és kalandjai következnek közel nyolcezer karakterbe sűrítve, némi tanulsággal megspékelve. Rövid kedvcsináló ahhoz, hogy világgá menj, aztán pedig ahhoz, hogy haza is térj.

Vízitúra
Szigetkerülés a Szentendrei-Dunán
(Írta: Malárik Attila)
Kilépsz a nagyváros forgatagából, leérsz a Római-partra, és megváltozik körülötted a világ. A Szentendrei-sziget csúcsa felfedezésre hívogat. Még el sem hagyod Budapest határát, máris rabul ejt a természet és a civilizáció ütemes váltakozása a Szentendrei-Duna teljes hosszában. Bármeddig evezel fel rajta, élményekkel telítődve érsz vissza.

Turistaretró
(Összeállította: Dabis Balázs Silvius)
1986-ba repítünk vissza titeket időgépünk segítségével, abba az évbe, amikor a világ elszenvedte a történelem legsúlyosabb atomkatasztrófáját, amikor újra Földünk közelébe ért a Halley-üstökös. Magyarországon már érződik a változás szele, kereskedelmi rádió indul Danubius néven, valamint a McDonald's zöld utat kap, hogy hazánkban is terjeszkedjen, futballválogatottunk pedig akkor szerepelt legutóbb világbajnokságon – igaz, erre nem szívesen emlékszünk vissza.

Kitekintő
Burgenland két keréken
(Írta: Somogyvári D. György)
Ausztriában úgy tartják, Burgenland a Nyugatrómai Birodalom itt felejtett szegmense, ahol a mai napig pannon gondolkodással, pannon környezetben élik az emberek életüket. Sokarcú ez a vidék, s mivel oly közel esik hozzánk távolságban és lélekben egyaránt, illik felfedezni. Mi két keréken jártuk be.

Hegyi kalandok Kirgizisztánban
(Írta: Boros Balázs)
Idén márciusában indultunk el kerékpárral Budapestről, hogy Új-Zélandig tekerjünk valamivel több mint másfél év alatt. Kirgizisztánba június végén érkeztünk meg, és az „első” utunk (közel 500 km tekerés után) Biskekbe, a fővárosba vezetett. Azt már előre tudtuk, hogy itt bőven lesz módunk túrázni vagy hegyet mászni. Ahogy délről közeledtünk az ország belseje felé, egyre gyakoribb lett a hófödte csúcsok látványa.

Terepfutás
Mentális felkészülés nélkül nincs siker
(Írta: Szatmári Zoltán)
Az előző számunkban Németh Csaba ultraterepfutó adott gyakorlati tanácsokat ahhoz, hogyan kell edzeni, ha valaki hosszabb, 100 kilométer körüli távokat szeretne leküzdeni terepen. Most a felkészülés mentális oldaláról beszélgettünk dr. Lénárt Ágota sportpszichológussal.

Zöldhullám
Haris – A bujkáló vonuló – 2016 madara
Magyarország madárfaunájának egyik legértékesebb képviselője a visszafogott színezetű, rejtőzködő életmódú, a nászidőszakot leszámítva alapvetően csendes, hangját alig hallató haris. Jövője veszélyben forog. Élőhelyek felaprózódása és eltűnése, intenzív rétgazdálkodás, költési időszakban végzett kaszálás, idegenhonos özönnövények terjedése – a harislét legfőbb ellenségei. Összefogással és a céltudatos természetvédelmi kezeléssel azonban megfékezhető hazai populációinak hanyatlása.