2024. május 03., péntek - Tímea, Irma
mtsz.org »Cikkek

Megújuló erdei létesítmények

a Baranyai-dombságban
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.

A Mecsek Egyesület Természetjáró Osztálya tovább folytatta ebben az évben is a Baranyai-dombság erdei létesítményének fejlesztését. Összesen mintegy 24 km hosszan újultak meg a jelzések a Baranyai- és Geresdi-dombság területén.

Így a Baranyai-dombságból a Geresdi-dombságba átlépők hasonlóan jó minőségű jelzésekkel találkozhatnak. A terület nagyságára való tekintettel, ez év tavaszán egy kétnapos jelzésfestő tréninget szerveztünk Liptódon, ahol 7 fő sajátította el a jelzésfestés tudományát. Azóta 2-3 fős csapatokban szorgalmasan festik a területünkön a turistautak jelzéseit. A turistautakon nemcsak a jelzéseket újítjuk fel, hanem évente több alkalommal fűkaszálást és bozótirtást is végzünk. Ebben segítségünkre van néhány önkormányzat és a helyi vadásztársaságok.

Folyamatosan tisztítjuk a Baranyai-dombság kiépített forrásait. Tavasszal a Föld Napjára országos szemétgyűjtési akciót hirdetett a Közútkezelő Kht. Ennek keretében Máriakéménden a kegytemplom, a Templom-forrás és az egykori téglaégető kemence romjainál 32 zsák szemetet gyűjtöttünk össze.

Saját kétkezi munkával és nagy összefogással új erdei bútorokat készítettünk, melyeket a Baranyai-dombság több pontjára helyeztünk ki. Teljesen lecseréltük az elöregedett asztalokat és a padokat a Törökvári-pihenőhelyen, ahol 6 új asztalt és 12 padot állítottunk fel.

A Vályús-forráshoz az egykori vadászház beton alapjára két asztalt és négy padot helyeztünk el. A Liptódpusztai-völgyben az István-kútnál is felállításra került egy rönkasztal két paddal. A Héhwald-keresztnél is elhelyeztünk egy padot, hogy aki erre jár, az megpihenhessen itt. A faanyagot a Mecsekerdő Zrt. Pécsváradi Erdészetétől kaptuk.

Máriakéménden az Új-hegy erdejében egy régi kőkereszt áll, mely ebben az évben 110 éves. A Máriakéméndi Önkormányzat anyagi támogatásával felújítottuk és újrafestettük a kőkeresztet. Valamikor itt a Héhwald-kereszt közelében volt a Szent-kút, melynek vize betegeket gyógyított. Később Alajos-forrásnak is nevezték, mert egy Alajos napi jégverés elpusztította a határrészt. A kereszt mellett kis oszlopon álló tablót helyeztünk el, melyen elolvasható a kereszt és az egykori forrás története. Valamikor még képoszlop is állt itt a forrásnál. A forrás évtizedekkel ezelőtt kiapadt, a kegyhely és a búcsújárás megszűnt, csak a kereszt maradt, mely némán őrzi múltunk csodás eseményeit.

Külön köszönetemet szeretném kifejezni a Kállai család valamennyi tagjának, akik minden rendezvényünkön, technikai munkáinkon ott vannak Máriakéménden, és mindenben segítenek, amiben csak tudnak. Sokat köszönhetünk nekik, mert nagyon sokat tesznek a természetjárás fejlesztéséért.

A havonta szervezett nyílt túráink egyre népszerűbbek, és egyre több embert vonzanak ezek a kirándulások. Örvendetes, hogy a pécsi és komlói természetjárókon kívül egyre nagyobb számban jönnek el túráinkra a helyi lakosok is. Havonta kerülnek megrendezésre a falujáró túrák is, melyek egy-egy kisebb település kulturális értékeit mutatják be. Idén a fesztiválokhoz, rendezvényekhez kötöttük túráinkat, jövőre a népi mesterségek hagyományait szeretnénk bemutatni.

Programjaink, eseményeink megtalálhatók a rendszeresen frissülő Baranyai-dombság honlapján.