2024. május 02., csütörtök - Zsigmond
mtsz.org »Cikkek

Rockenbauer Pálra emlékezünk

A Baranya Megyei Természetbarát Szövetség nyílt túrája
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.
Valószínű 25 évvel ezelőtt is ilyen szürke, szomorú őszi napok lehettek, amikor Rockenbauer Pál (1933. január 14. Budapest - 1987. november 26. Katalinpuszta), a természetjáró, televíziós szerkesztő, a magyar televíziós természetfilmezés megteremtője elindult utolsó túrájára. Végső nyughelye -kívánságának megfelelően – a zengővárkonyi gesztenyésben van.

Megyei szövetségünk minden évben emléktúrát szervez Rockenbauer Pál emlékére ezen a késő őszi napon. Ebben az évben  is elindulunk, hogy túránkon a hatalmas, nyers vöröskővel jelölt sírnál felidézzük szellemét, munkásságát. Túránkon emlékezünk

•           a földrajz–biológia szakos tanárra,
  •          akinek első és egyetlen munkahelye a Magyar Televízió volt,
  •          aki alapító tagja volt a Magyar Televízió Natura szerkesztőségének,
  •          aki filmezett a Földközi-tenger part menti országaiban, Indiában, Nepálban,  az   Antarktiszon,      Észak- és
  •           Dél-Amerikában és Óceániában
  •         aki forgatott a Mauna Kea-n (Hawaii), a Kilimandzsárón (Tanzánia), Qualido-n (Val di Mello), a Pamirban
  •            aki a  Magas-Tátrában megmászta a Krivánt, aTengerszem-csúcsot, a Fehér-tavi-csúcsot,
  •          aki  sarki útjáról  az „Egy csipetnyi Antarktisz” című filmet készítette,
  •          akinek  „A napsugár nyomában” című alkotása – amely 13 részen keresztül vezeti körbe a nézőket
  •           Földünkön – több nemzetközi természetfilmes alkotó elismerését vívta ki

Túránkon arra a Rockenbauer Pálra emlékezünk, aki – bár 25 éve, hogy elment, de „ az időnek, a felejtésnek nincs hatalma rajta, minden,  ami a nevéhez kötődik és köthető, él, létezik.”

Arra a Rockenbauer Pálra emlékezünk, akinek nyomát követjük  a kék túrákon és akinek a látásmódjával keressük az értéket, látjuk a szépet vándorlásaink közben.

Idei túránkra  a pécsi távolsági autóbusz pályaudvarról indulunk

november 24-én, szombaton  8.10-kor találkozunk , a 8-as kocsiállásnál.

Mecseknádasdon a Schlossberg vendéglőnél szállunk le (9.10) , majd a falut a K négyzet jelzésen hagyjuk el, hogy – gyönyörű erdőben járva - felkapaszkodjunk az apátvarasdi műútra. Itt már azon az úton járunk, ami része a Rockenbauer Pálról elnevezett, azelőtt Dél-Dunántúli Kéktúrának ismert –Írottkőig vezető-  útnak.

Átkelünk a 6-os úton, letérünk a kékről (K+-re) és a régi 6-os úton Fodor-gyöpig megyünk. Közben megcsodálhatjuk a Varasdi völgyhidat, ami innét nézve monumentális betonkolosszus, mégis könnyedén íveli át a mély völgyet.  Mielőtt elkanyarodunk Fodor-gyöp felé, megnézhetjük a forrást is.

A K +-en haladunk először ÉNY-ra, majd DNY-ra, később D-re fordulunk. Fiatalos erdőben, majd szép szálfák alatt haladva érünk ki az erdőszélre. A szántóföldek után – néhány öreg, de gyönyörű formájú fából álló szelídgesztenyés mellett haladunk el, majd leereszkedünk Zengővárkonyba, hogy a másik oldalon felkapaszkodjunk mai utunk fontos állomásához, Rockenbauer Pál sírjához. Terveink szerint 12 órakor találkozunk itt azokkal, akik más irányból érkeznek. Emlékező gondolataink után elhelyezzük koszorúnkat a sírnál, majd  - hagyományink szerint- néhány népdalt  is eléneklünk.

Hazafelé a legrövidebb út a Pécsváradi kollégium elnevezésű buszmegállótól vezet. (Buszok indulnak Pécsre:13.53-kor, 14.03-kor.  Akinek Mecseknádasdra kell visszamennie ott hagyott autójához, vagy Bonyhádra utazna, annak 13.33-kor, 14.33-kor van lehetősége buszra ülni Pécsváradon.) Ebben az esetben a túra hossza 14 km.

Akiknek van kedve még együtt maradni (remélem lesz ilyen csapat!), azokkal elsétálunk – Pécsvárad történelmi hangulatot árasztó utcáin át, majd üdülőházak között- a Dombay-tóhoz. Itt 16 h körül   (falujáró busz) , vagy 16.58-kor  szállhatunk autóbuszra.
Ebben az esetben közel 18 km-t gyalogolunk.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

Az évforduló szomorú eseményre emlékeztet, de mégis örömmel szervezzük a túrát, hogy együtt lehessünk mindazokkal, akik Rockenbauer Pál emlékét őrizni és szellemiségét ébren tartani akarják.

Szeretettel hívunk, várunk mindenkit, aki közösséget vállal velünk ebben az önként vállaltnemes feladatunkban, s szívesen túrázik velünk a gyönyörű őszi színekben pompázó Kelet-Mecsekben.