2024. július 27., szombat - Olga, Lilána

Nagyszállás - Harangodi erdő - Kiscsere - Forrás tanya - 4926 számú közút

piros sáv (piros sáv)
MZST-02
Móricz Zsigmond túraútvonal (II. szakasz)
Nagyszállás - Harangodi erdő - Kiscsere - Forrás tanya - 4926 számú közút
Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Természetbarát Szövetség
bodnargyorgy
2013-12-02 20:17:52

Nagyszállás fő útján egyenesen haladunk a temetőt elhagyva a körforgalomig. Itt balra fordulunk, majd a következő útkereszteződésnél jobbra. Ez a földút kivezet a településről. Utunk ezután a nagyszállási Vas-erdőn halad keresztül, ahol először az út bal oldalán egy távközlési tornyot látni, majd egy erdészházat érintve megyünk tovább, és érjük el  a 403 számú főutat. Az utat keresztezve rögtön egy kis hídon megyünk át, majd a baloldalon levő magányos házat elhagyva, széles erdei úton érünk be Birke-tanyára. Innen a jelzés a napkori műúthoz vezet, ahol jobbra fordulunk, és a felüljáró kerékpárútján átmegyünk az M3-as autópálya felett. Amikor a bal oldalunkon véget ér a felüljáró korlátja, akkor balra letérünk a kerékpárútról, keresztezzük a múutat  és egyenesen menve pár lépés után a 75 hektáros Harangodi tó gátjához érünk. Balra folytatjuk utunkat, és már látjuk a tó zsilipét. Rögtön utána útelágazódás. Mi balra tartunk, és egy fém sorompót kikerülve fordulunk be a dimbes-dombos erdei útra.  (Ha jobbra mennénk az erdei ösvényen a piros négyszög jelzést követve, mely közvetlenül a tóparton vezet, akkor 1.8. km után elhaladnánk a Nagykállói Szabadidősport és Természetbarát Egyesület /SZATE/ „Kuki VíziBázis”-a előtt, majd újabb 300 méter után elérnénk a tó partján álló Harangodi Kiránduló Központot, amelynek arculatát az Ekler Dezső építész tervei alapján épített fa épületek határozzák meg.) A Harangodi tótól kb. 850 m-re egy derékszögű kanyarban balra fordulunk. Jobbról itt csatlakozik hozzánk az irányított zöld kör jelzés, mely a SZATE Kuki VíziBázis-át köti össze az Ibolya-ligettel. Közvetlenül jobbra mellettünk barna esőház, előtte lócákkal. Kettő perc múlva elérjük az Ibolya-ligetet. Itt a Nagykállói SZATE tagjai hoztak létre egy emlékhelyet Janics Tiborné sz.: Horváth Ibolya emlékére: aki a nagykállói Korányi Frigyes Gimnázium tanára, és a nagykállói SZATE első elnöke volt. A kialakított erdei pihenőhelyen esőház, szalonnasütőhely,  lócák és asztalok várják a kirándulókat. A területen minden az Ő nevét viseli. Ibolya-liget,  Ibolya-pihenő, Ibolya-kő. A ligettel szemben áll, a fiatalon elhunyt  Veres Attila kopjafája. A ligetet elhagyva 200 méter múlva az irányított zöld kör jelzés jobbra elválik utunktól, majd újabb 200 méter múlva jobbról becsatlakozik a zöld sáv jelzés. (A zöld-sáv jelzést követve a Harangodi Kiránduló Központ 0,9 km-re, Nagykálló Fő tere az autóbusz állomással 4.1 km-re, a vasútállomás 5.9 km-re van.) A becsatlakozó zöld jelzéssel szemben a Pince pihenő áll, ahol esőház, asztalok és lócák várják a természetjárókat. Továbbhaladva, jobbról kettős útelágazódáshoz érünk. A bal oldalunkon fenyves. Hamarosan balról mellénk ér az M3-as autópálya. Alatta széles aluljáró. Mi egyenesen megyünk tovább az autópálya vadvédelmi keritése melletti széles úton. Az autópálya csapadékvíz tárolóját jobbról megkerülve, egyenesen megyünk tovább. Utunk kicsit jobbra kanyarodik, és kis emelkedővel felmegyünk az M3 autópályán átívelő felüljáró aszfaltozott alsó részére. Jobbra Nagykálló, balra Újszőlőskert felé visz az út. A felüljárón átmenve éles jobbkanyar után széles dózer úton megyünk tovább. Kb.: 1200 méter kényelmes gyaloglás után jobb oldalon homokbánya. 3 perc múlva érdemes kitérőt tenni az út jobb oldalán induló, mindössze 100 méter hosszú piros háromszög jelzésű turista úton. A jelzés Nagykálló legmagasabb pontjára, a Lobó-tetőre  (152.3 m tszf.) visz. Az út menti fasor mögött alig észrevehetően megbúvó kopasz dombról csodálatosan szép a kilátás. Előttünk a város, távolban a Zempléni hegyek. Tiszta időben Tokajtól - Sátoraljaújhelyig látni a hegyeket. A rövid kitérő után tovább egyenesen 800 métert menve jobbról becsatlakozik a zöld négyszög jelzés, mely Forrás-dűlőt érintve Kiskállóban csatlakozik a zöld sáv jelzésbe ami  Nagykálló központjába vezet . Mi a balra forduló jelzést követve hamarosan a majdnem teljesen kihalt Kiscsere tanyára érünk. A tanyát elhagyva, egy nagyfeszültségű vezetéket érünk el. Közvetlenül előtte balra térünk, és egy fiatal, erdőben megyünk előre 1200 métert. Majd jobbra térve nemsokára újra elérjük a nagyfeszültségű távvezetéket. Áthaladva alatta a legközelebbi útelágazásnál balra térünk, és a széles szekérútig egyenesen megyünk előre. Itt ismét balra fordulunk a legközelebbi szekérútig haladva. 80 méter után jobbra fordulunk, és egyenesen haladva Forrás-tanyára érünk. A tanya központjából a balra kivezető földúton elindulva, majd egy erős jobb kanyar után egyenesen haladva  elérjük a Kállósemjén - Kauzsai-tanya közötti 4926 számú közutat.