mtsz.org »Beszámoló a Nagy Kör teljesítéséről - Varga János tollából

Beszámoló a Nagy Kör teljesítéséről - Varga János tollából

Vízi Nagy-Kör Túra - 2013

a Vág folyón száz éve végrehajtott tutajutazás tiszteletére

A Vízi Nagy Kör Túra útvonala a Dunántúl vizein halad végig az óra járásnak megfelelő irányban.

2013. június 30. és július 18. között jártuk végig ezt az útvonalat a következő leírás szerint.

Június 30-án 8 kenu és 1 kajak 30 fővel vágott neki az útnak a Dunán Újpestről az 1658 folyamkilométertől.

Ebéd és pihenő Budafokon volt, táborozás Százhalombattán a Kácsás – sziget alsó végénél lévő szabadidő telepen 1620 fkm. Kellemes fogadtatásban és kitűnő ellátásban volt részünk.

Július 1. Pihenő Lóréven ebéd Kulcson, városnézés Dunaújvárosban, táborozás Dunavecsén 1572 fkm.

A Dunapart közelében lévő zarándokszálláson foglaltunk szállás és a Sarki Söröző nevű étteremben rendeltünk vacsorát.

Július 2. Első pihenő és ebéd Hartán volt, a Panoráma Étteremben kedvesen fogadtak bennünket. A Pakssal szembeni homokos Zádori-parton fürödni akartunk de a szúnyoghad visszaűzött a hajóikba és elmenekültünk. Táborhelyet a Paksi –Atomerőművel szemben lévő Pillangó vendéglő mellett Dunaszentbendeken foglaltunk 1526 fkm. Vacsorát a község konyháján rendeltünk.

Július 3. Kalocsa –Meszesen 1516 folyamkilométernél lévő „Hori” büfénél volt az első pihenő, ebéd és falunézés Fajszon 1508 fkm volt. 1497 fkm-nél fordultunk be a Sióba.

A csónakokat az árvízkapunál átemeltük és a helyi vízi csapat telepén táboroztunk a szúnyogok nagy örömére.

Július 4. Megindult a menet most már árral szemben a Balaton irányába. Ebéd Szekszárd magasságában a Sió Motel közelében. Táborhely Sióagárdon a Sárvíz és a Sió összefolyásánál.

Vacsorára a helyi pincefalu Margit pincéjébe mentünk. Itt néztük meg a Népművészeti Múzeumot is.

Július 5. Nagy melegben eveztünk fel Harc község érintésével Medináig. Pihenő és ebéd után a táborhelyig, amely Kölesden a sportpályán volt. Vacsorát a község konyháján rendeltünk.

Július 6. Hamar Borjádra értünk és megnéztük a Sass kúria méhesházát, amelyben Petőfi Sándor lakott 1845-ben a Sass család vendégeként.  Uzd község melletti hídnál ebédeltünk és hamar Sárszentlőrincre érkeztünk. Itt a Teleház udvarán sátoroztunk. A helyi Evangélikus Gyülekezet jóvoltából kaptunk finom vacsorát, amelyet meggyszedéssel köszöntünk meg.

Petőfi Sándor 10 évesen a Sárszentlőrinci Evangélikus Algimnáziumban tanult és a községben lakott.  A Lázár Ervin illetve a Petőfi kiállítás is megnéztük.

Július 7. Ebéd Pálfán sátorozás Ozorán.

Július 8.  Nem volt vízeresztés a Balatonból ezért a hajókat Siófokra szállíttattuk. Táborozás Szántódon a Rév kempingben. Vacsorát a mólón lévő egyik vendéglő adott.

Július 9. Enyhe hátszélben jól haladtunk a Balatonon. Ebéd a Zánkai strandon volt. Táborozás Révfülöpön a kempingben.

Július 10. Továbbra is jó az idő gyorsan haladunk, ebédre a Szigligeti strandon álltunk meg.

Táborozás Balatongyörökön a Castrum Kempingben. Reggel mentünk volna tovább, de megjött a rossz idő és a viharjelzés, így nem mehettünk tovább.

Július 11. A csapat nagyobbik részének itt letelt az ideje ők hazautaztak. 4 fő és a csónakok délutánra Szentgotthárdra lettek szállítva. Itt az Alpokalja Kempingben volt a tábor főzés saját erőből.. Estére megérkeztek a Rábára jövő túrázók is.

Július 12. Átpakolás a Csörötneki duzzasztónál a jobbparton. Rábagyarmat „Berek” sátorozó hely közelében ebéd. Elhúztunk Csákánydoroszló táborhely mellett. Átpakoltunk a jobb oldalon a Körmendi duzzasztónál és zárva találtuk a körmendi vízi telepet. Vízvétel és lazulás a töltés mögötti „Andorka tanyán”.

Július 13. Pihenő Kiss Pista telepén Rábahídvégen, táborozás Rumban a hídtól kicsit lejjebb a balparton.

Július 14. Átrakodás az Ikervári duzzasztónál a bal parton. Indulás a Rába mederben, amelyik tele volt torlaszokkal. Az első kettő torlaszt sikerült annyira kitisztítani, hogy a kenukat valahogy átpréseltük a nyílásokon. A harmadiknál emelni kellet magas partra, erdőbe. Nagy küzdelem volt. Délutánra értünk Sárvárra. Tábor Sárvár alatt a jobbparton, szép sóderen madárdallal.

Július 15. Már korán elértük a Nicki duzzasztót. Itt egy autóhoz kapcsolható csónakszállítóval hordják át a hajókat az egyébkén több száz méteres távolságon.

Ezért fizetni kellett, de a sok emelés után örültünk a kényelemnek.

Viszonylag korán elértük a táborhelyet Árpáson.

Július 16. Ebéd és bevásárlás Győrben. Pihenő Gönyüben 1791fkm és sátorozás Koppánymonostoron. 1772 fkm.

Július 17. Ebéd Nyergesújfalunál 1733 fkm, pihenő Esztergomban 1719 fkm, bevásárlás Szobon 1707 fkm, és táborozás Dömösön 1700 fkm.

Július 18. Pihenő és ebéd Horányban a Kőkeresztnél 1659 fkm. Visszaérkezés Újpestre az 1658 fkm- hez.

2013-ban örömmel tapasztaltuk, hogy a teljes útvonal mentén vízi túrázásra alkalmas táborhelyek vannak kiépítve és a települések élelmiszer ellátottsága hétvégeken is kifogástalan. Gondot okozott a feltorlódott uszadék a Rábában, Ikervár környékén. Ezért magányos túrázóknak nem ajánljuk ezt a szakaszt, mert az átemelés több ember közreműködésével lehetséges csak.