2024. május 21., kedd - Konstantin
mtsz.org »Cikkek

KontakTúra Békéscsabán

Beszélgetős túraélmény a Túrázz Velem Turista Egyesülettel
Archív cikk; tartalmát tovább nem frissítjük, így az elavult információkat is tartalmazhat.

November 8-án a III. Békés Megyei Természetjáró Találkozóra látogattunk el. Az eseményen a Túrázz Velem Turista Egyesülettel és az Alföld Turista Egyesülettel ismerkedtünk meg. A KontakTúra sorozat elkövetkező két részében a két tagszervezet vezetőivel készített interjút olvashatjátok.

2016-ban 12 alapító tag hozta létre a Túrázz Velem Turista Egyesületet. Hogy előbb voltak-e barátok, mint túratársak vagy fordítva, arra talán ők maguk sem emlékeznek, hiszen a közös történetük jóval korábban kezdődött. Járták a természetet határon kívül és belül, gyűjtötték az élményeket, tanultak, közben egyre csak nőtt a velük túrázók létszáma. Az alapítást megelőző két évben már arról beszélgettek, hogy a rend kedvéért ideje lenne hivatalos keretet szabni a hobbinak. A gondolatot tett követte, megalakult a békéscsabai természetjáró civil szervezet. Komlósi Zoltán, az egyesület elnöke mesélt a folytatásról.

fotó: Túrázz Velem Turista Egyesület

„Négy éve működünk, idén már 158-ra bővült a tagok száma. Korosztály tekintetében javarészt középkorúakból és főleg hölgyekből áll, de a nyílt programjainkra az is eljöhet, aki nem csatlakozik az egyesülethez hivatalosan.

Alapvető célkitűzésünk, hogy népszerűsítsük az egészséges, környezettudatos életmódot, ebben a tekintetben formáljuk az emberek szemléletét, segítséget nyújtsunk a természetjárás iránt érdeklődőknek, építsük a kapcsolatot egymás és a hasonló civil szervezetek között, megismertessük Békéscsaba és környéke, a Körösök-Völgye, Magyarország, a Bihar-hegység az Erdélyi-Szigethegység és a Kárpátok természeti, kulturális és épített értékeket. Éppen ezért bármerre is túrázunk, a szakképzett túravezetőink felkészülnek a helyi látnivalókból, érdekességekből azért, hogy ne csak szimplán gyalogoljunk, hanem tényleges tudással érkezzünk haza az adott helyszínről. A felsoroltakat egy és többnapos, zárt és nyílt túraeseményeken keresztül valósítjuk meg.

Mint egyesületi vezető azt látom, hogy nagyon szépen haladunk a fejlődés útján. Az idei év ugyan nagyon nehéz volt a járvány miatt, de ha ettől eltekintünk, akkor abszolút eredményes a tevékenységünk. Ha számokkal kellene alátámasztanom az állítást, akkor elég csak megnézni az évről évre növekvő taglétszámunkat és a szervezett események választékát.

fotó: Túrázz Velem Turista Egyesület

Mi az egyesületben valóban közösséget alkotunk, hiszen egy szál magamban semmire nem mentem volna az alapító tagok támogatása, együttműködése nélkül. Szeretném nekik megköszönni mindazt az időt és energiát, amit az egyesületi tevékenységre fordítanak. Ugyanígy hálás vagyok a tagságunknak is, hiszen a befektetett munkánk megtérülését elsősorban ők igazolják vissza.

A jövőképünk kissé még homályos, hiszen nem tudni, hogy mikortól indul be ismét a szervezett túrázás. Mindenesetre tervezünk, hiszen rengeteg látnivaló van még előttünk és egy új korosztály – a gyerekek, fiatalkorúak - elérését is kitűztük célul.

Ez utóbbit azért is tartom fontosnak, mert a természetjárást nem lehet elég korán elkezdeni és lehetőleg soha nem szabad befejezni. Én például a klasszikus, hátizsákos túrázással 7-8 évesen ismerkedtem meg, édesanyám jóvoltából. Nyitott voltam a természetre, érdekelt minden, amit láttam. Nagyon tetszett az a fajta kikapcsolódás. Később, már önállóan többször eljutottam az Erdélyi-hegység különböző helyszínére is, hiszen Békéscsabához időben és távolságban sokkal közelebb esik, mint például a Kőszegi-hegység. Ezekre a túrákra nem egyedül mentem, hanem a barátaimmal. Volt egy belső igényem mások tanítására, a természetjárás megszerettetésére. Így jutottam el a túravezetői képzésre, és ezért vágtam bele az egyesület alapításába."

MTSZ Országos Központ
Nyitókép: Túrázz Velem Turista Egyesület

A KontakTúrával az alábbi egyesületeket látogattuk meg eddig: Margita 344,2 Turisztikai és Sport Egyesület, Csákvári Természetjáró Egyesület, Kaptárkő Természetvédelmi és Kulturális Egyesület, Hajagi Természetvédő és Szabadidő Egyesület, Hajdú-Bihar Megyei - Debrecen Városi Természetjáró Szövetség, Természetjáró Fiatalok Szövetsége, Bakony Természetbarát Egyesület, Záhonyi Vasutas Sport Club Természetjáró Szakosztálya, Piliscsabai Természetjáró Egyesület