Badacsonytördemic-Szigliget vá. - Badacsonytördemic - Rodostó-ház - Bujdosók lépcsője - Ranolder kereszt - Egry József-kilátóhely - Hertelendy-emlék - Badacsony, Kisfaludy-kilátó - Köbölkút - Gulács - Káptalantóti TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-061 I.6/1
Badacsonytördemic - Káptalantóti
Badacsonytördemic-Szigliget vá.
Káptalantóti
Természetvédelmi terület Természetvédelmi terület
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2012-05-22 17:18:59

Térkép: A Balaton-felvidék és a Keszthelyi-hegység turistaatlasz és útikönyv, 1:40000, Cartographia 2002.
A szakasz fóruma: 6.sz. túra: Badacsonytördemic - Nagyvázsony
Bélyegzőhelyek fórumai:  Badacsonytördemic, Káptalantóti

A bejárás időpontja: 2012. április 29.
A leírás elkészült: 2012. május 22.

Badacsonytördemic-Szigliget vasútállomás - Káptalantóti

Az állomásépület melletti vasúti átjárótól a Zöldfa utcán indulunk az előttünk magasodó Badacsony felé, pár méter erejéig rátérünk a község főutcájára, aztán ismét a hegy felé fordulunk, és meredeken kapaszkodni kezdünk a Rodostó utca kertes házai között. Lassan itt is magunk mögött hagyjuk a falut és elérjük a hegyoldalban húzódó szőlőskerteket. Utunk egy jobbfordulóval az eddigi meredek emelkedésből jóval enyhébbre vált a hegyoldalban, ezután kanyarogva halad a kertek között, már csak mérsékelt erősséggel emelkedve. Nagyjából húszperces menettel érjük el a legfelső, már a bazaltszirtek tövében álló házakat. Innen indul a Bujdosók lépcsője a Badacsony fennsíkjára.

A Szent György-hegy látképe a Badacsony oldalából

A lépcsősor két részből áll. Az alsó, rövidebbik szakasz 125 bazalt lépcsőfoka a volt Rodostó turistaházig vezet, most nem lehet megközelíteni a bekerített telken álló házat. Az út régen átment a turistaház kertjén, most ösvényre térve a kerítés mentén kikerüljük a telket, aztán visszatérve az első lépcső nyomvonalába újra kezdődik a kaptató a felső szakasz 464 lépcsőfokával. Végig erdőben kapaszkodik kanyarogva a lépcsősor, így nyáridőben nem lehet látni a lépcsők melletti kőfolyásokat és a bazaltszirteket sem. Kimerítő lépcsőmászás végén érjük el a fennsík peremét.

Kapaszkodás a Bujdosók lépcsőjén

Kilátás a lépcsősorról a bazaltszirtekre

A kék jelzés jobbra indul körbe, végig a hegytető szélén haladva, balra pedig néhány perc alatt elérhető a kék háromszög jelzésen a Tördemici-kilátópont, ahonnan a Szent György-hegy felé nyílik korlátozott kilátás. A hegytető peremén továbbindulva néhány száz méter után érjük el a Ranolder-kereszt tisztását. A kereszt alatti kilátóteraszról a Balaton nyugati medencéjére nyílik páratlan panoráma! Innen továbbindulva hamarosan megérkezünk az Egry József kilátóhelyhez, innen inkább délkelet felé van kilátás, a hegy tövében fekvő Badacsony falura és a Balaton középső medencéjére.

A Ranolder-kereszt

Kilátás a Ranolder-kereszttől Szigliget felé

Innen már nem a hegytető peremén kanyarog velünk tovább a turistaút, hanem nekiindulunk a fennsíkot átszelő nyiladéknak. 3-400 lépés után jobbra térve otthagyjuk az erdőátvágást és jócskán szintet vesztve leereszkedünk a Hertelendy emlékkő alatti kilátópontra. Mivel a hegytetőt már félig körbejártuk, innen már északkelet felé nyílik kilátás, hosszában tekinthetünk végig a Balaton középső és keleti medencéjén.

A Hertelendy emlékkő

Kilátás a Hertelendy emléktől

Egy újabb bazalt lépcsősoron kapaszkodunk vissza a fennsík nyiladékába, aztán újra rátérve arra a túlsó végén érjük el a Badacsony legmagasabb pontján álló vadonatúj Kisfaludy kilátót. A régi tornyot már túlnőtték a környező fák, ezért 2011-ben azt lebontották és egy nagyon szép, az elődjénél jóval magasabb favázas kilátótornyot építettek fel ezen a ponton. Most már körpanorámaszerűen az egész Balaton-felvidéket beláthatjuk innen!

A Kisfaludy kilátó

Kilátás a toronyból a Gulácsra

A kéktúra a kilátótól ereszkedni kezd a Badacsony északi oldalában, meredek völgybe jutunk le, ennek a kőfolyása mentén érjük el a legfelső présházakat és szőlőket. Innen visszatekintve jól láthatóak a szűk völgy két oldalán őrt álló bazaltszirtek, az úgynevezett Kőkapu, előrepillantva pedig már a következő tanúhegyre, a Gulácsra nyílik szép kilátás. Egyre ereszkedve érjük el a Köböl-kút melletti pihenőpadokat, innen jobbra térve elhaladunk egy temető mellett, aztán a szőlők között átvágva érkezünk a Badacsony és Gulács közti nyeregbe.

A Gulács látképe a nyeregből

Egy rövid lépcsősoron felkapaszkodunk a Badacsonytomaj és Nemesgulács közötti országútra, talán százlépésnyit megyünk rajta nyugat felé, aztán átvágva a széles úton most már a Gulács oldalában kezdjük meg a kapaszkodást. Egy idő után jobbra, szintező útra fordulunk, innen már jól látható a magunk mögött hagyott Badacsony hatalmas tömbje. Újra kapaszkodva érjük el az utolsó házak után az erdőszélt, benőtt, dzsindzsás földúton, aztán ösvényeken folytatjuk a meredek emelkedést.

Visszatekintés a Badacsonyra a Gulács oldalából

A kéktúra nem mássza meg a Gulácsot, csak a válla magasságába kapaszkodik fel, a hegytető a meredeken emelkedő kék háromszög jelű ösvényen érhető el. Innen az ösvényünk lejteni kezd, hogy végig az erdőben haladva jussunk ki a Káptalantótiba futó aszfaltútra. Rátérünk, és félórás menettel elérjük a faluközpontot, közben pedig már a Csobáncra nyílik kilátásunk. A kéktúra pecsétet a Horváth kert kocsmában találjuk.