Bakonybél - Öreg-séd-völgye - Barátok útja - Parajos - Eleven-förtés - Határ-nyiladék - Kőris-hegy TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-083 I.8/3
Bakonybél - Kőris-hegy
Bakonybél
Kőris-hegy, Vajda Péter kilátó
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2011-07-25 06:49:38

Térkép: Bakony turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 8.sz. túra: Városlõd - Zirc
Bélyegzőhelyek fórumai: Bakonybél, Kõrishegy

A bejárás időpontja: 2010. október 16.
A leírás elkészült: 2011. július 24.

Bakonybél - Kőris-hegy

A Gerence fogadótól visszatérünk a kék jelzés útjára, egy fahídon keresztezzük a Gerence-patakot, elhaladunk a Hotel Bakony parkjának kapuja előtt, aztán az Ady Endre utcán érjük el Bakonybél főutcáját, a Pápai utat. Keresztezzük és a majdnem szemben induló Cseralja utcán folytatjuk az utunkat. Néhány perc alatt magunk mögött hagyjuk az utolsó házakat is, de az aszfaltozás nem ér véget, a keskeny, kanyargós aszfaltcsíkon egyre beljebb jutunk az Öreg-Séd-patak völgyében a dombok, hegyek közé.

Erdőgazdasági aszfaltúton az Öreg-Séd völgyében

Nagyjából két kilométer után térünk le kényelmes utunkról balra, keréknyomokra, majd néhány lépés után hirtelen váltással innen pedig jobbra, egy erdei ösvényre. Meredeken kapaszkodni kezdünk egy régi, már bokrosodó irtásfolton keresztül, egy kis horhos társul az utunk mellé balról. Ebben az árokban haladt évszázadokkal ezelőtt a Barátok útja, ami összekötötte Bakonybélt Zirccel, és mivel sokszor használták a barátok az apátságok közötti útjukon, innen származik a neve. Aztán az árok feljebb érve lassan elenyészik, mi pedig kimerítő kapaszkodás végén érjük el az erdőhatárt.

A szélső fák mögött rátérünk a kanyargós Lipka útra, de nem sokáig maradunk rajta, egy balkanyarjában letérünk róla és erdei ösvényen vágjuk le a szerpentinkanyarját. Két-háromszáz méter után keresztezzük ismét az utat, ami most jobbra tesz egy kunkort. Így haladunk egy darabig, egyre kapaszkodva a Parajos-tető oldalában: a földút hol jobbra, hol pedig balra kanyarog tőlünk.

A Lipka úton

Egy idő után egy kisebb fennsíkra érünk fel, egy irtásfolton a földút az ösvényünk mellé fordul, mi pedig rátérünk az erdei gyalogutak után, de most sem sokáig ballagunk rajta, mert az beletorkollik a Kőris-hegy tetejére vezető keskeny aszfaltútba! Mi átvágunk az úton, keréknyomokra térve indulunk tovább az Eleven-förtés erdején keresztül, még mindig a lapos fennsíkon. Egy friss telepítés határán a fák felett felpillantva vehetjük észre a Kőris-hegy tetején álló katonai radar golflabdaszerű antennagömbjét, de aztán ismét összeborulnak a fák a fejünk felett, eltakarva a kilátást.

A radarállomás lokátorgömbje

Néhány percre rátérünk a lassan beerdősülő Határ-nyiladék ösvényére, innen balra kifordulunk a hegytetőre vezető szerpentinező útra, amit már kereszteztünk a korábbiakban. A kék jelzések hol levágják a hajtűkanyarjait, hol pedig követik azokat a csúcs felé haladva. Végül megérkezünk a Kőris-hegy tetejére, a radarállomás parkolójába. A kéktúra bélyegző doboza az állomás kapuja mellett található egy póznára szerelve. A parkolóból továbbindulva már néhány lépéssel elérhető a 709 méter magas tényleges hegytetőn álló Vajda Péter kilátó favázas és már felújításra szoruló építménye a tövében álló pihenőpadokkal és asztalokkal.