Bánkút - Ördög-oldal - Torma-völgy - Mártus-kő - Vár-völgy - Pirító-kő - Baróc-patak - Begyeleg - Mályinka TÚRALEÍRÁSSAL!

Bánkút - Mályinka
Bánkút, volt turistaház előtti parkoló
Mályinka,
Szép kilátás
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-18 07:56:42

Bevezető

Bánkúttól az OKT Borsod-Abaúj-Zeplén megye területén vezet. A fokozatosan lejtő túraút az Ördögoldalban halad, majd rövid meredek szakaszon átvált a Torma-völgybe, ami a Dédesi- várrom aljában lévő Vár-forrás közelében a Vár-völgyébe torkollik. Innen kellemes erdei út vezet a nagymúltú hegyifaluba, Mályinkára.

Térkép: Bükk turistatérkép 1:40000, Cartographia (29.) 2003
A szakasz fóruma: 23.sz. túra: Szarvaskõ - Putnok
Bélyegzőhelyek fórumai:  Bánkút, Mályinka

A bejárás időpontja: 2011. május 11.
A leírás elkészült: 2011. november 29.

Bánkút - Mályinka

Bánkút, Síház

A Bánkúti Síházban megejtett pecsételés után továbbindulunk, pár lépést még a sípálya mellett teszünk meg, aztán balra térünk, a ház bekötőútjára. Néhány perces ereszkedés után keresztezzük a Bánkútra tartó aszfaltutat, ahol különválik egymástól a síház óta együtt haladó kék és piros jelzés: a piros átvág az országúton és egyből eltűnik az erdőben, a kék sáv jelzések balra tesznek meg körülbelül ötven lépést az úton és csak azután fordulnak be az erdőbe. Száz-százötven lépést még a fennsíkon teszünk meg, aztán elérjük a hirtelen leszakadó északi peremét.

Utunk átbukik a fennsík szélén és oldalazva ereszkedni kezd. Váltakozó meredekséggel, de folyamatosan ereszkedünk az Ördög-oldalban a Török úton végig az erdőben haladva, alig több mint egy kilométeres úton kétszáz méter szintet vesztve érünk ki egy kis nyeregbe. Az útelágazásban balra térve a kék rom jelzésen a nagyon szép kilátást nyújtó Dédesi vár romjaihoz juthatunk el körülbelül negyven-negyvenöt perc alatt végig a gerincen vagy annak közelében haladva, egyenesen lefelé a kék sáv jelzések ereszkednek tovább nagyon-nagyon meredeken le a Torma-völgybe.

Kilátás a Dédesi vártól a Bükk-fennsík felé

Kilátás a Dédesi vártól Dédestapolcsány felé

Ösvényünk elérve a völgy alját ott halad tovább, már csak mérsékelten süllyedve. Kidőlt fákat kerülget, vagy bújik át alattuk a gyalogutunk, nagyjából kilométeres út végén egyesül a völgyünk a jobbról érkező Recem-völggyel, és alakul ki a jóval szélesebb Vár-völgy. Átgázolunk a patakon, gyalogutunk beletorkollik a Recem-völgyből érkező földútba és ezen ballagunk tovább. Itt már kényelmesen haladva nagyjából hat-nyolc perc alatt érjük el az út jobb oldalán álló Pirító-követ. Itt torkollik bele utunkba a Dédesi vártól nagyon meredeken leereszkedő kék rom jelzés is.

A Torma-völgyben

A Vár-völgy alsó szakaszán

A Piritó-kőtől továbbindulva letérünk a völgy oldalában haladó földútról és egy ösvényen lejjebb ereszkedünk, de nem teljesen az alján futó patakig. Egy darabig ezen a gyalogúton haladunk, aztán utunk ismét beletorkollik a földútba. Kisebb kaptató következik a Szőlő-kő oldalában, aztán utunk belefut a Mályinkára vezető aszfaltútba. Talán kétszáz lépést tehetünk meg az aszfaltcsíkon, de aztán balra letérve róla elérjük a Mályinka feletti mezőket. Szép innen a kilátás: alattunk terül el a falu, a távolban pedig megpillantjuk Dédestapolcsány házait, mögöttük feltűnik a Lázbérci-víztároló sarka is.

Kilátás a Mályinka feletti mezőről

Tovább ereszkedünk le a házak közé, a kerítést követve elhaladunk a pisztrángkeltető tavai mellett, majd az onnan induló kis csobogó patak mellett folytatjuk az utunkat a Dózsa György utcán. A fa harangtorony mellett leereszkedünk a református templomhoz, aztán a Rákóczi utcára rátérve pillantjuk meg magunk előtt a közös épületben működő kocsma-vegyesbolt párost, a mályinkai pecsételőhelyet. A bélyegzőt a kocsmában kaphatjuk meg.

Mályinka református temploma a fa harangtoronnyal