Bányahegy - Gerecse-oldal - Fiar-bükk - Sandl-hárs - Gerecse üdülő TÚRALEÍRÁSSAL!

Bányahegy - Gerecse üdülő
Bányahegy, erdészház
Gerecse üdülő (volt Hercegprímási kastély)
2011-12-09 17:48:31

Térkép: Gerecse turistatérkép 1:40000, Cartographia (10.) 2006.
Térkép: Gerecse, Vértes, Velencei-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 11.sz. túra: Szárliget - Dorog
Bélyegzőhelyek fórumai: Bányahegyi eh., Gerecse üdülõ

A bejárás időpontja: 2010. november 13.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 9.

Bányahegy - Gerecse üdülő

Bányahegy: a kéktúra pecsét dobozkája az öreg cserfa odvában rejtőzik

Pecsételés és pihenés után a tisztásról továbbindulva a cserfa után rátérünk a bányahegyi kőfejtőbe vezető széles, keményre döngölt földútra, elhaladunk az erdészház lakatlan és csendben pusztuló épülete előtt, aztán rögtön jobbra, keréknyomokra térve lépünk be az erdőbe. Ereszkedve érjük el egy bekerített irtásfolt sarkát. A keréknyomok az erdő szélén vezetnek tovább, szép a kilátás innen az észak felé húzódó dombokra. Az irtás végén ismét az öreg erdőben folytatjuk az utunkat, mellettünk jobbra ismét feltűnik a Gerecse-oldalban a régi kisvasút töltésen haladó pályája. Elhaladunk a pályatest egy düledező hídja mellett, aztán a lejtés lassan megszűnik, szintben haladunk a vegyes tölgyes-bükkös erdőben. Keresztezzük a hajdani vasúti pályát, itt indul a Gerecse-hegy csúcsa felé a kék háromszög jelzés. Innen pár perc alatt elérjük azt a pontot a Fiar-bükkben, ahol gyalogösvényünk beletorkollik az öreg erdő szélét követő földútba.

Az öreg vasút egyik pusztuló hídja a Gerecse-hegy oldalában

Jobbra, kapaszkodva indulunk el rajta, a földút egy darabig egy öreg vadvédelmi kerítést követve halad pár lépésre az erdő szélétől, aztán belép a fák közé. Itt a kijelölt turistaút letér balra a földútról, annak egy korábbi, már felhagyott nyomvonalán halad, majd néhányszáz lépés után újra beletorkollik a jól kijárt keréknyomokba. Az emelkedés nem erős, de folyamatos és kilométereken keresztül kitart, mialatt szépen lassan körbejárjuk a Gerecse-hegy nyugati és északi oldalát.

Földúton a Gerecse-hegy oldalában

Aztán az emelkedő lassan eltűnik, hullámvasutazik az utunk a hegyoldalban, először egy öreg tölgy mellett visz el az utunk, aztán megérkezünk az erdő legvénebb fájához, a Sandl hárshoz. Innen már pár perc alatt elérjük az egyházi üdülő bekerített telkét. A kerítés sarkánál találjuk a kéktúrás pecsét dobozkáját. Ne felejtsünk el pecsételni vele a kéktúrás igazoló füzetünkbe!

A Sandl-hárs áll őrt a földút mellett