Becske - Bányatelep, Páncélos-forrás - Andezitömlés - Szanda-vár - Szőr-part - Szandaváralja TÚRALEÍRÁSSAL!

Becske - Szandaváralja
Becske
Szandaváralja
2011-10-05 17:41:05

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 19.sz. túra: Becske - Mátraverebély
Bélyegzőhelyek fórumai: Becske, Szandaváralja

A bejárás időpontja: 2010. június 17.
A leírás elkészült: 2011. október 4.

Becske - Szandaváralja

Becskén a Vadász söröző a kéktúra pecsételőhely

Pecsételés után visszatérünk a kék sáv jelzésekre, az útelágazásban ráfordulunk az Ady Endre utcára, majd a vegyesbolt előtt balra térünk, pár lépés után pedig ismét jobbra, a Kossuth Lajos utcára. Balra felettünk a domboldalban megpillantjuk Becske római katolikus templomát, az utca enyhén, de folyamatosan kapaszkodva elhalad alatta, később ezen az emelkedőn érjük el a faluvéget. Itt visszafordulva vesszük észre, hogy már magasabban vagyunk, mint a pár perccel ezelőtt még jóval felettünk lévő templom!

Visszapillantás Becske faluvégéről

Az utolsó házakat elhagyva utunk egy akácosba ér, kissé meredekebbre vált itt a kapaszkodás, de pár perc alatt felérünk egy dombtető megművelt földjére. Keréknyomokon vágunk át a mezőn – innen nagyon szép kilátás nyílik jobbra a Berceli-hegy kőfejtőjére –, továbbindulva a túlsó oldalon nem térünk rá jobbra az ott kínálkozó földútra, hanem továbbmegyünk még 30-40 lépést és ott fordulunk jobbra, a gazos, eléggé benőtt keréknyomokra. Törtetünk egy ideig a dzsindzsásban, szenvedésünk jutalma néhány kék jelzés az út mellett álló fákon, aztán pár perc után megérkezünk egy magányosan álló, bekerített épülethez. Ide érkezik a mezők szélén futó földút is, amit pár perccel ezelőtt már láttunk.

A Berceli-hegy látképe a dombhát mezejéről

A bekerített telek sarkán lévő útelágazásban egyik földutat sem választjuk, hanem nagyjából egyenesen kell továbbindulni egy, a két szekérút között induló ösvényen. Egy régi irtásfolt helyén növő susnyáson vág át az ösvény, aztán beérünk az öreg erdőbe. Kanyargós ösvényen kapaszkodunk egyre feljebb a Szanda-hegyre, vagy húszperces hegymászás után érjük el a hegyoldalban kanyargó makadámutat, a volt bányatelep szállítóútját. Egy rövid időre rátérünk, de aztán ott is hagyjuk a következő jobbkanyarjában, mi egyenesen indulunk tovább egy köves úton. Újra elkezdődik a kapaszkodás, és tízperces út végén érünk fel a Szanda-hegy csúcsai közötti nyereg rétjére.

A Szanda-hegy csúcsai közötti nyeregben. Előttünk a keleti csúcs.

Itt akár le is ülhetünk a tűzrakó hely melletti pihenőpadokra, de innen már csak pár perc a Szanda-hegy keleti ormán álló Szandavár romja, ott érdemesebb megpihenni, mert közben a csodálatos kilátásban is gyönyörködhetünk! A nyeregből néhány perces kemény hegymászás árán juthatunk fel a csúcsra, de az onnan nyíló szédületes körpanoráma minden addigi szenvedésünkért kárpótol bennünket! A Cserhát dombvilágának szinte a közepén állunk, megpillanthatjuk innen a völgyek ölén megbúvó falvakat, de tiszta idő esetén szép a kilátás a Börzsönyre és a Mátrára is!

A távolban feltűnnek Becske házai - onnan másztuk meg a Szanda-hegyet

Észak felé Szandaváralját láthatjuk - oda megyünk

Ha már kipihentük magunkat és meguntuk a kilátást is, elkezdhetjük a meredek ereszkedést a hegy keleti oldalában. Sziklás, köves részen indulunk lefelé, itt bizony alaposan a lábunk alá kell nézni, hová tesszük a bakancsunkat a következő lépéskor! Óvatosan ereszkedve érjük el az erdőt, itt aztán a lejtés is megenyhül hamarosan. Néhány perc múlva már kényelmes gyalogúton fejezzük be az ereszkedést, és egy régi tábor maradványát érjük el a hegy lábainál. Kiérünk az erdőből a Szőr-part fás-ligetes fennsíkjára, innen visszapillantva már magasan felettünk látjuk Szandavár szerény romjait.

Visszapillantás Szanda várának romjaira

Átvágunk a ligetes mezőn, aztán az erdőbe ismét beérve leereszkedünk a Szanda és Szandaváralja közötti keskeny aszfaltútra. Balra indulunk el rajta és pár perc után meg is érkezünk Szandaváraljára. Az úttól jobbra megpillantjuk fenn a domboldalban a falu temetőjét, a vele szemben nyíló Hunyadi utca legelején találjuk a Vár-boltot, ott kérhetjük el a kéktúra bélyegzőt.