Bélapátfalva, Cementgyár vm. - Gyári-tó - Lóczy-forrás - Peresznye-lápa - Lak-völgy - katonasírok - Péter út - Őr-kő-rét - Kocsmáros-rét - Cserepeskői-barlang TÚRALEÍRÁSSAL!

Bélapátfalva, Cementgyár vm. - Cserepeskői-barlang
Bélapátfalva, Cementgyár vm.
Cserepeskői-barlang
3 óra
2011-12-18 07:32:34

Térkép: Bükk turistatérkép 1:40000, Cartographia (29.) 2003
A szakasz fóruma: 23.sz. túra: Szarvaskõ - Putnok
Bélyegzőhelyek fórumai:  Bélapátfalva, Cserepeskõi bg.

A bejárás időpontja: 2011. május 10.
A leírás elkészült: 2011. november 17.

Bélapátfalva - Cserepeskői-barlang

A Bélapátfalvi Cementgyár vasúti megállóból aszfaltúton továbbindulva nagyjából 20-25 perc alatt kapaszkodunk fel az enyhe emelkedőn a Gyári-tóhoz. Nevével ellentétben a duzzasztással létrehozott kis mesterséges tó csodálatosan illeszkedik a környezetébe, érdemes itt is megállni pár percre pihenni, mert a tópartról is szép kilátás nyílik a Bél-kőre és a Bükk-fennsíkra. Le tudunk ülni a tóparti pihenőpadokra, de beülhetünk a Szomjas Csuka vendéglőbe is, ahol jutányos árért nagyon finomakat ehetünk! Mellesleg a vendéglőben is bélyegezhetünk, nekik is van kéktúra pecsétjük!

A Bél-kő a Gyári-tó partjáról nézve

A Szomjas Csuka vendéglő

Bélyegzés után a keskeny aszfaltúton indulunk tovább, a tó vége után tisztások sora mellett haladunk el, ezeken megengedett a sátorozás is, az utolsó tisztáson egy csobogónál tudjuk feltölteni a kulcsainkat. Az aszfaltút elhagyva a tisztásokat befut az egyre jobban elkeskenyedő Lak-völgybe, tábla jelzi a letérést jobbra a Lóczi-forráshoz. Ez az utolsó lehetőség vízvételre, mielőtt megkezdenénk a kapaszkodást a forrásokban meglehetősen szegény Bükk-fennsíkra!

A Lóczi-forrás

A forrás után egy darabig még az aszfaltcsíkon haladunk, aztán az kifordul alólunk jobbra, mi egy földúton jutunk egyre mélyebbre a Lak-völgyben. Utunk még mindig csak alig-alig emelkedik, de aztán elérjük a völgyfőt és megkezdődik a fennsíkra vezető hosszú kaptató. Szerpentinezve kapaszkodik egyre magasabbra alattunk a földút, jó negyedórás kemény menettel érjük el a katonasírok melletti útelágazást és turistaút csomópontot. Érdemes itt kifújnunk magunkat és leülni pár percre a pihenőpadokra, mert a kaptató java még előttünk van!

Útirányjelző tábla a katonasírok mellett

Délelet felé indulunk tovább a piros és sárga jelzésekkel együtt a Lak-völgy és a Horotna-völgy közötti nyeregből, de nem a kínálkozó földúton, hanem tőle jobbra, a mélyútként vezető ösvényen. Folytatódik a meredek, szerpentinező kaptató, ami csak akkor enyhül meg, amikor a Bélapátfalvától idáig velünk tartó piros sáv jelzés útja balra kiválik az utunkból, ezután a kék jelzések mellett már csak a katonasíroknál hozzánk társult sárga sáv jelzések tűnnek fel a fákon. Hullámvasutazva, gyengén emelkedve folytatjuk az utunkat, egy idő után rátérünk a jól kiépített Kásás útra. Egy útelágazásban a sárga jelzés egyenesen indul tovább, de csatlakozik hozzánk a szemből érkező zöld sáv jelzés és együtt térünk bal felé, hogy pár lépés után megérkezzünk a Zöld-rét tényleg zöld mezejére.

Csupán rövid kitérő a kék jelzés ösvényéről az Őr-kő ördögszántásos teteje

Kilátás az Őr-kőről

A zöld sáv jelzés átvág a réten, de mi a rét bal szélén indulunk tovább, és hamarosan ismét belépünk az erdőbe. Itt már nyolcszáz méter felett járunk, de még mindig emelkedik az utunk, bár most már csak nagyon enyhén. Újabb rétre jutunk ki, átvágunk rajta a füves keréknyomokon, aztán elérjük az Őr-kőre vezető kék háromszög jelzés elágazását. A kék jelzéseket követve feltűnik előttünk az Őr-kő-ház épülete, majd egy meredekebb kaptatóval feljutunk az Őr-kő-rétre. Itt tér vissza az Őr-kőről a kék háromszög jelzés, keresztezi utunkat a piros jelzés ösvénye, majd egy rövidebb erdei szakasz után megpillantjuk előttünk a Kocsmáros-rét mezejét.

Az Őr-kő-ház

Ördögszántásos ösvény a Kocsmáros-rét mellett

Mi maradunk az erdőben, végighaladunk egy ördögszántásos erdőrészen és elérjük a Pes-kő-kapu kilátópontját. Csak pár lépés letérést jelent a sziklák felkeresése, ahonnan szép kilátás nyílik dél felé a Bükk lábaira és az Alföld síkjára. Továbbindulva enyhén ereszkedve végigoldalazunk a Pes-kő északi oldalában és megérkezünk a Cserepes-kő lábához. Kapaszkodni kezdünk a sziklás, ördögszántásos hegyoldalban, közben figyeljünk balra, mert meg kell találnunk a Cserepeskői-lakóbarlanghoz vezető letérést még az előtt, hogy átfordulnánk a hegyoldal északkeleti oldalába! A csúcs alatti barlangot a kék barlang jelzésen tudjuk megközelíteni. A bélyegző a bejárat mellett van a szokásos dobozkában.

A Cserepeskői-barlang bejárata

A barlang (vagy inkább sziklaodu) belülről