Cirkálótanya - Rókás-völgy - Pusztadélő - Rákóczi-fa - Hideg-oldal - Csonka-kút - Pandák-völgy - (Sátoraljaújhely) Bányi-nyereg TÚRALEÍRÁSSAL!

Cirkálótanya - (Sátoraljaújhely) Bányi-nyereg
Cirkálótanya
(Sátoraljaújhely) Bányi-nyereg, Vörös-kő Vendégház
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-26 07:08:58

Térkép: Zempléni-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2005.
A szakasz fóruma: 26.sz. túra: Boldogkõváralja - Nagy-nyugodó-nyereg
Bélyegzőhelyek fórumai:   Cirkálótanya, Sátoraljaújhely (Bányi-nyereg)

A bejárás időpontja: 2011. szeptember 12.
A leírás elkészült: 2011. december 26.

Cirkálótanya - Bányi-nyereg

A Cirkálótanyánál egy jól kijárt, széles földút kezdődik, ezen indulunk tovább és szintezve, lassan ereszkedve körülbelül húsz perc alatt érjük el rajta a Hercegkúti-patak völgyének füves rétjeit. Az út egy jobbkanyarral keresztezi a patakot és nekiindul a túlsó oldal meredek emelkedőjének. A kaptató kezdetén egyszerű temetői fakereszt áll, rajta a kis táblácskán az olvasható, hogy itt halt meg Dankó János 1983. augusztus 24.-én. Meredeken emelkedő oldalvölgyben kanyarog az utunk, rövid idő alatt vagy nyolcvan métert kapaszkodunk benne, mire felérünk a dombtetők közé, a piros és kék jelzések útkereszteződésébe. Továbbindulva hamarosan megpillantjuk az út jobb oldalán az erdő viszonylag fiatal fái között magányosan álló hatalmas Rákóczi-fát, egy koros, terebélyes tölgyet. Elhaladunk a tövében, utána rövid kaptató kezdődik a Veres bérc oldalában.

A Rákóczi-fa

Túraszakaszunk egyik legkimerítőbb szakaszát érjük el itt: A földút kanyarogva halad a hegyoldalban, hol süllyed, hol pedig emelkedik több emeletnyit alattunk. Követjük a hullámzó utat, egyik nagyobb kitérőjénél elérjük az erdőszélt, itt kipillantva szép kilátás nyílik az Alföld síkságára. Innen ismét kaptató kezdődik, és egy újabb kimerítő hullámvasutazás után érjük el a Csonka-kút melletti magányos tanyát. Megkerüljük az épületet, mögötte újra kaptató kezdődik vissza a dombok közé, nagyjából öt perc múlva érjük el az utunkat keresztező mély árkot.

Meredeken ereszkedünk öt-hat métert az aljáig, aztán pont olyan meredeken kikapaszkodunk belőle a túlsó oldalán. Elhanyagolt, vadszedres terület szélére érkezünk az árok túlsó peremén, végighaladunk a szélső bokrok között, közben a tüskés ágak alaposan megtépnek bennünket, aztán pár perc után jobbra befordulunk egy nyiladékba. Egy ideig még kitartanak mellettünk a szederbokrok, de itt már járhatóbb az ösvény. Pár percig még a nyiladékban haladunk, aztán jobbra kitérünk belőle, de továbbra is követjük a fák között kanyargó gyalogúton. Távvezetékek széles nyiladékát keresztezzük nagyjából tízperces menet végén, aztán feltűnik előttünk a Bányi-nyereg keskeny aszfaltútja.