Dobogókő - Kerek-bükk - Öreg-vágás-hegy - (terelés: Király-kút - Király-völgy) - Sikárosi-rét - Sikárosi erdészház TÚRALEÍRÁSSAL!

Dobogókő - Sikárosi erdészház
Dobogókő
Sikárosi erdészház
2011-12-13 17:30:34

Térkép: Pilis és Visegrádi-hegység 1:40000, Cartographia (16.) 2005.
A szakasz fóruma: 16.sz. túra: Dobogókõ - Visegrád, komp
Bélyegzőhelyek fórumai: Dobogókõ th., Sikárosi eh.

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 27.
A leírás elkészült: 2011. szeptember 8.

Dobogókő - Sikárosi erdészház

Kilátás Dobogókőről

A pecsételés és a kilátás megcsodálása után továbbindulunk Dobogókőről. Kelet felé bandukolunk a hegygerincen kanyargó murvás sétányon, elhaladunk a Hotel Nimród épülete mögött, aztán rövid ereszkedéssel kiérünk a gerinc alatt vezető keskeny aszfaltúthoz. Ennek a bal oldalában kanyarog alattunk a túraösvény, hamarosan megpillantjuk a Makovecz Imre tervezte síház épületét. Elmegyünk mellette, és még mielőtt a sípálya felső végére érnénk, jobbra kanyarodunk az aszfaltútból kiágazó földútra.

Sétányon a Dobogókő gerincén

Az erdei földút délnyugat felé indul, de hamarosan balra kanyarodik, és követi a Dobogókő gerincét. Körülbelül negyedórás menet végén érjük el az útelágazást. 2008-ig a kéktúra egyenesen indult tovább, de most egy, az útelágazásban elhelyezett tájékoztató tábla szerint az az útvonal erdőgazdasági munkák miatt ideiglenesen lezárásra került. Most a kék sáv jelzések az eddig velünk tartott piros háromszög jelzéssel együtt balra fordulnak, míg a kék kereszt jelzés jobbra. Tehát most balra kanyarodunk mi is és megkezdjük a ereszkedést a Dobogókő gerincéről.

Erdei földúton

A keréknyomok meredeksége egyre nő, egy ritkított tölgyesben ereszkedünk egyre lejjebb. Gyorsan elveszítjük azt a szintet, amiért felfelé keservesen megküzdöttünk, nagyjából tíz perc után egy irtásfoltra érünk ki. Egyre ereszkedve átvágunk rajta, az alján egy erdőgazdasági makadámúra jutunk ki. Keresztezzük és a túlsó oldalán induló kavicsos úton ballagunk tovább, most már gyakorlatilag szintben. Két-három perces menet végén pillantjuk meg az úttól jobbra álló Király-kúti vadászházat és a mellette lévő pihenőpadokat és asztalokat. Elhaladunk mellettük, aztán a következő irtásfoltot elérve az utunk meredeksége ismét megnő, erős lejtéssel vágunk át a néhány éves tarvágáson.

Goromba lejtő végén érjük el a már csak időszakos forrásként működő Király-kút foglalatát és a mellette lévő kis erdei pihenőhelyet. Turistautak kereszteződésébe érünk itt újra: az eddig velünk tartó piros háromszög jelzés egyenesen indul tovább, mi a kék sáv jelzésekkel jobbra térünk a balról érkezett piros sáv jelzésekkel együtt. Erdei keréknyomokon folytatjuk az utunkat, most már szintben, enyhén hullámvasutazva a Király-patak völgyében, nagyjából húsz-huszonöt perces menet végén érjük el az út végét egy „T” elágazásban.

Itt is egy tájékoztató tábla fogad bennünket, a Dobogókő gerincén álló párja, ami a kéktúra eltereléséről tájékoztat, de szövegével ellentétben itt nem térhetünk vissza a korábbi útvonalra, mert egy újabb „ideiglenes” elterelés kezdődik itt. Tehát a tábla szövegével ellentétben, de a létező, bár ritkás felfestést követve az elágazásban balra térünk, és indulunk tovább a földúton. Néhány perces menettel érjük el a Király-patak völgyében haladó aszfaltutat. Rátérünk, de nem maradunk rajta sokáig, nagyon kell figyelni a letérést, mert körülbelül négyszáz lépés után jobbra, ösvényre kell fordulnunk!

A Sikárosi-réten

A gyalogút végighalad a legelső tisztás hosszában, aztán váltakozva halad tisztásokon és erdőfoltokon keresztül, hat-nyolc perc után torkollik bele az ösvényünk egy földútba és érjük el azon néhány lépéssel a Sikárosi erdészház murvás bejáróútját. A kéktúra bélyegző a szokásos kis dobozkájában található egy fára szerelve pontosan az egyenes bejáróút végével szemközt.

Pecsételőhely a Sikárosi erdészkáz kapuja mellett