Dorog - Sátor-kő - Nyársas - Kesztölc TÚRALEÍRÁSSAL!

Dorog - Kesztölc
Dorog - Sátor-kő - Nyársas - Kesztölc TÚRALEÍRÁSSAL!
Dorog vá.
Kesztölc
70m (oda)
2011-08-20 08:58:39

Térkép: Pilis és Visegrádi-hegység 1:40000, Cartographia (16.) 2005.
A szakasz fóruma: 12.sz. túra: Dorog - Piliscsaba
Bélyegzőhelyek fórumai: Dorog

A bejárás időpontja: 2010. szeptember 24.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 15.

Dorog - Kesztölc

Dorog - Vasútállomás

Túránkat a dorogi vasútállomáson kezdjük, pecsételtetünk az igazolófüzetünkbe a jegypénztárban a dátumos körbélyegzővel, vagy ha a pénztárt zárva találjuk, akkor az állomásfőnöki irodában, ahol általában a vasútállomás hosszúbélyegzőjét szokták a kéktúra igazoló füzetekbe beleütni. A túrát megkezdve leereszkedünk az állomásépület mellől a lépcsősoron a vágányok alatt húzódó hosszú, kongó, kissé sötét gyalogos aluljáróba, és balra, északkelet felé indulunk el benne. Egy-két perc alatt a végére érünk, és a Zsigmondi lakótelep szélén jutunk ki belőle. Jobbra rátérünk az állomás eléggé foghíjas kerítését követő út melletti járdára, azon haladunk tovább.

Fénykép a sétányról, visszafelé fényképezve, ezért van bal oldalon az állomás kerítése

Jobbra a kerítés hézagain jól látható a dorogi állomás üres vágányhálózata – ezt még az egykori szénbányákból kifejtett szénmennyiség elszállításához tervezték, manapság már csak az esztergomi Suzuki-gyár autószállító pőrekocsijai szoktak itt várakozni. Bal felé, a park fái mögött feltűnnek a lakótelep tömbházai, aztán lassan elérjük a focipályát. Elhaladunk a nagy időket megélt, most már kissé öregecske futball stadion kerítése mellett, aztán a következő útkereszteződésben egyenesen haladunk tovább.

A nagymultú futballpálya

A szolgáltatóház után, a kis füves terület végén balra fordulunk, és ezen az utcácskán érjük el a Petőfi tér sarkát. A parkban megpillantjuk a költő mellszobrát, jobbra fordulunk és az Iskolapark utcán érjük el a következő útkereszteződést. Itt balra tartva indulunk tovább, az emeletes házak és a református templom parkja között elhaladva érünk ki a széles Köztársaság útra. Jobbra fordultunk, végigmegyünk a templom kerítése mellett, aztán ott, ahol a főút egy íves jobbkanyarba kezd, mi letérünk az egyenesen továbbhaladó Hársfa utcára. Innen száz lépés után balra térünk, a Kesztölci útra és felkapaszkodunk a már rég felszámolt hajdani Homokvasút töltésére.

A Homokvasút töltésén. Mellette a Kesztölci úton halad a kéktúra.

A Homokvasút Dorog keleti határában, a bányákban kifejtett jó minőségű homokot hordta nagyjából a rendszerváltásig a város túlsó határában lévő szénbányákba, a már nem használt járatok tömedékelésére. A szénbányák bezárásával aztán a vasút is feleslegessé vált, pályáját felszámolták, csak a töltés és a hídjai maradtak meg. Érdekesség, hogy ez volt hazánk egyetlen villamosított keskenynyomtávú vasútvonala. A Kesztölci út a töltés mellett halad, ezen ballagunk egészen Dorog utolsó házaiig. Itt a töltés egy íves jobbkanyarba kezd, mi pedig a legutolsó kerítés végében balra fordulunk, egy gyalogútra.

Az ösvény egy fémhídon keresztezi a Kenyér-mezői-patakot, aztán pár perces menettel elérjük a lőteret. Jobbra fordulva átvágunk az épület előtti murvás parkolón, aztán a túlsó oldalán induló dűlőúton folytatjuk az utunkat. Balra ligetes domboldal húzódik a földút mellett, jobbra pedig a kutyakiképző telep bekerített mezeje. Kétszáz-kétszázötven lépés után érjük el azt a pontot, ahol a kéktúra balra, gyalogútra térve otthagyja az erdőszéli földutat. A jól kitaposott gyalogösvény enyhén emelkedik a Nyársas oldalában, nagyjából tízperces menet végén torkollik bele egy, az akácerdőn átvezető földútba. Erre rátérve már pár perc alatt elérjük az erdőszélt és megpillantjuk magunk előtt az egyelőre még távoli Kétágú-hegyet.

A Kétágú-hegy látképe

Néhány lépés után utunk beletorkollik a forgalmas, Dorogot elkerülő 117-es útba, balra indulunk el rajta, de nyolcvan lépés után keresztezzük a főutat és a jobbra induló úton megyünk tovább. Megkerüljük az utunkat elrekesztő fémkorlátot, aztán hamarosan elérjük Kesztölc szélső házait. Elballagunk az Akácos utca végéig, itt balra térünk az elágazásban, aztán néhány lépés után jobbra a Jószerencsét utcára. A következő elágazásban megint balra fordítanak bennünket a kék sáv jelzések a Malom utcára, ennek a végén pedig újra jobbra térünk, az Esztergomi útra. Egy kis hídon keresztezzük a falun átfolyó patakot, majd a Hársfa sörözőnél (nem pecsételőhely!) egy balkanyarral rátérünk a faluból kivezető keskeny aszfaltcsíkra.