Eszkála erdészház - Eszkála-tető - Kecske-hát - Kecske-hát-rét - Zsidó-rét - Matisz-rét - Labanc-rét - Cifra-kút - Rákos-kút - Makkoshotyka TÚRALEÍRÁSSAL

Eszkála erdészház - Makkoshotyka
Eszkála erdészház
Makkoshotyka
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-26 06:41:10

Térkép: Zempléni-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2005.
A szakasz fóruma: 26.sz. túra: Boldogkõváralja - Nagy-nyugodó-nyereg
Bélyegzőhelyek fórumai:   Eszkála eh., Makkoshotyka

A bejárás időpontja: 2011. szeptember 12.
A leírás elkészült: 2011. december 26.

Eszkála erdészház - Makkoshotyka

A vadászháztól visszatérünk a földútra, pár percet még kapaszkodunk rajta, aztán az útelágazásban jobbra térünk, és élesen fordulva szinte visszafelé, dél felé indulunk el a keréknyomokon. Pár percig még nagyon gyengén emelkednek alattunk a nyomok, aztán szintezni kezdenek az Eszkála-tető oldalában, magát a csúcsot is láthatjuk az utunk bal oldalán terpeszkedő irtásfolton keresztül. Lassan elérjük a hosszan elnyúló Kecske-hátat, ennek a széles tetején kanyarog tovább az utunk enyhén lejtve, továbbra is déli irányban. Nagyon kellemes része ez a szakasz a túrának, hiszen csak követnünk kell a széles dombháton vezető, kényelmesen járható keréknyomokat. Az erdőfoltok és különböző korú irtások között vezető utunkon nagyjából órás út végén tűnik fel fel a Zsidó-rét füves mezeje.

Keréknyomokon a Kecske-háton
Eloldalazunk a ligetes rét bal oldalán, miközben jobb felé szép kilátás nyílik a mezőkön túli hegyekre. Újra befordulunk az erdőbe, egy réten az útelágazásnál jobbra fordulunk, és megyünk tovább a dózerúton. Jó ideig szintben haladunk, aztán az utunk mind erősebben süllyedni kezd, és egy meglehetősen meredek lejtő végén érjük el a Cifra-kút melletti erdei pihenő padjait. A forrás nem adott vizet 2011 szeptemberében, a bejárás időpontjában. A pihenő után egy rakodó tisztására érkezik ki a földút, itt meg kell keresnünk a balra, lefelé vezető gyalogutat, amin a kék jelzések továbbindulnak.

Kilátás a Zsidó-rét szélén haladó földútról

Ritkított tölgyesbe ereszkedünk le, az erdőgazdasági munkagépek alaposan összetúrták a terepet, nehéz követni a fák között kanyargó gyalogutat. Ezen a területen célszerű úgy átvágni, hogy a fákra festett jelzéseket próbáljuk követni. Egyre ereszkedve magunk mögött hagyjuk a tiszta aljú erdőt, dzsindzsás, magas aljnövényzetű, elhanyagolt erdőrészbe jutunk. Keréknyomok elágazásában balra térünk (itt a felfestett, és eddig nagyon pontos jelzések kissé megbicsaklanak, mert nem egyértelműen jelzik a követendő utat), aztán már újra gyalogúton hagyjuk magunk mögött az erdőt és érjük el Makkoshotyka határát.

Ráállunk a Kossuth Lajos utcára, ezen tovább ereszkedve érjük el a község főutcáját, a Rákóczi Ferenc utcát. A kék jelzések itt balra térnek, de ha pecsételni szeretnénk, akkor jobbra kell fordulni, hogy aztán pár perces menet végén megpillantsuk az út bal oldalán a kocsmát, a makkoshotykai pecsételő pontot. Vásárolni is tudunk a kocsmával egy épületben lévő kis élelmiszerboltban, vagy az utca túlsó oldalán a jól felszerelt Coop vegyesboltban.