Felsőpetény - Róka-völgy - Alsópetény - vadászház - Romhányi-hegy - Gesztenyés - Romhány TÚRALEÍRÁSSAL!

Felsőpetény - Alsópetény - Romhány
Felsőpetény
Romhány
2011-12-16 06:51:54

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 18.sz. túra: Nógrád - Becske
Bélyegzőhelyek fórumai: Felsõpetény (és Alsópetény), Romhány

A bejárás időpontja: 2011. augusztus 6.
A leírás elkészült: 2011. október 4.

Felsőpetény - Romhány

2008-ban nagyot változott a kéktúra útvonala Felsőpetény és Romhány között, régebben ugyanis a Romhányi-hegyen keresztül direkt lehetett Romhányba eljutni, de akkor lezárták a felsőpetényi agyagbányát, ahol a jelzett ösvény áthaladt, ezért más útvonalat kellett keresni. Azóta az Országos Kéktúra útba ejti Alsópetényt is. A régebbi (2008 előtti kiadású) pecsételőfüzetben feltüntetett útvonalat tehát nem tanácsos követni! A következőkben az új, jelenleg érvényes útvonal kerül ismertetésre.

Kocsma-vegyesbolt páros Felsőpetényben

A felsőpetényi kocsmából továbbindulva visszatérünk a Lókos-patak hídján keresztül az útelágazásba és balra folytatjuk az utunkat a Petőfi utcán. Néhány száz lépés után egy bekerített park tűnik fel az utca jobb oldalán. A sarkán lévő kapun keresztül tudunk felsétálni a jó állapotban lévő Almássy kastélyhoz, ami arról nevezetes, hogy itt tartották háziőrizetben Mindszenty József bíborost 1955 novemberétől 1956. október végéig. Erről egy szerény kis márványtábla emlékezik meg a kastély északi főhomlokzatán.

Az Almássy kúria Felsőpetényben

A Petőfi utca végén elérjük a volt tsz telephelyét, előtte balra törik az utunk, véget ér az aszfaltozás, és egy széles, jól kitaposott földúton vágunk át a mezőkön. A következő tanyacsoportnál a földutak többszörös elágazásába érünk, itt alaposan nézzük meg, merre indulunk tovább! Az épületeket jobbra kell elkerülnünk úgy, hogy be kell fordulnunk keréknyomokon egy erdőfoltba. Jelzések itt nincsenek, a legelsők csak a fák között fognak feltűnni! Innen már jól követhető az utunk, le sem térünk róla egészen Alsópetényig.

Cserháti táj Felső- és Alsópetény között

Az erdőfolt után megint kiérünk a mezőkre, a Róka-völgy oldalában haladunk, egy középfeszültségű távvezeték nyomvonalát követik a keréknyomaink, aztán egy fenyves és egy bekerített mező között indulunk tovább. Az út hullámvasutazik, lassan emelkedik. Egy erdei szakaszon egy nagynyomású gázvezeték piros jelzőgömbjei tűnnek fel az utunk mellett, aztán jobb oldalon füves, lankás domboldalak következnek. Itt, egy bekerített területen jurták voltak felállítva a bejárás időpontjában. Keréknyomaink elérik az első alsópetényi házakat, innentől Fűzfasor utca az eddigi utunk neve. Ezen érünk ki a település főutcájára, a Petőfi Sándor utcára.

A Gyurcsányi-Prónay kúria parkja

A Petőfi utcára rátérve elhaladunk a Gyurcsányi-Prónay kastély bekerített parkja mellett, vele szemben kis füves térségen a falu millenniumi emlékműve áll. Lassan elérjük a település központját, balra felnézve a domboldalba észrevesszük a falu gótikus részleteket is rejtő templomát. Az elágazásban jobbra térünk és a buszmegálló melletti tájékoztató tábla jobb oldali oszlopára szerelve megpillantjuk a kéktúra bélyegző kis kék-fehér fémdobozkáját. Pecsételünk vele az igazolófüzetbe (a régi típusú, 2008 előtti kiadású füzetekbe a Felsőpetény és Romhány feliratú kockák mellé bélyegezzünk vele), aztán továbbindulunk.

Alsópetény műemlék temploma

A buszforduló utáni elágazásban jobbra fordulunk az emelkedő Béke utcára, onnan meg újra jobbra a Rákóczi utcára. Ezen érjük el a település utolsó házait. Innen visszapillantva már jól látható a falu túlsó oldalán, a másik domboldalban álló műemlék templom különálló harangtornya és a gótikus szentély tartópillérei. A faluszéli útelágazásban balra térünk és folytatjuk a kapaszkodást fel a Romhányi-hegy gerincére. Hamarosan beérünk az erdőbe, onnan a jól kitaposott, széles földút már csak nagyon enyhén emelkedik tovább.

Visszatekintés a Romhányi-hegy oldalából Alsópetény templomára

Nem egy szép erdő ez, változó korú hajdani irtásfoltok között haladunk, ezeken dzsindzsás-bokros sarjadék erdő növekszik, de a régi erdő alja is benőtt, igazi dzsungelt alkot. Nagyjából húszperces menet végén érjük el az emeletes vadászházat – ennek a földszintje terméskőből, emeleti része farönkökből épült, mellette pihenőpadok, asztalok állnak a füvesített területen. A ház melletti útelágazásban nagyjából egyenesen kell továbbindulni, felfelé a friss irtásfolton keresztül.

"Emeletes" vadászház a Romhányi-hegyen

Egyre kapaszkodva átvágunk a tarvágáson, erdőfoltok között kapaszkodva érjük el nagyjából tíz perc alatt a gerincet. Egy, a térképen is jelölt öreg tölgy jellegfánál érjük el utunk legmagasabb pontját, az útelágazásban földutunk átbukik a gerincen és az északi hegyoldalban kezd ereszkedni. Talán öt-hatszáz métert haladhatunk ezen az úton, amikor észrevesszük, hogy a kék jelzések jobbra, ösvényre térnek és egyre lejtve átvágnak a Gesztenyés tiszta aljú tölgyesén. Kis horhos bal oldalán ismét egy friss irtásfoltot érünk, egy ideig a vízmosás bal szélén ereszkedünk, aztán átvágunk rajta és felkapaszkodunk a túlsó oldalán.

Visszatérünk ismét az erdőbe, aztán néhány perc után a gyalogutunk beletorkollik egy keresztező földútba. Balra, lefelé indulunk el ezen az úton, ami egy növendék akácosban ereszkedik egyre lejjebb. Jelzések itt csak nagyon ritkásan vannak felfestve, de nincs más dolgunk, mint hogy rajta maradjunk ezen a jól kitaposott földúton. Később magunk mögött hagyjuk az erdőt és a megművelt területek között átvágva megérkezünk Romhányba. Ráfordulunk a Batthyány utcára, ezen folytatjuk az ereszkedést a település központja felé.

Kilátás Romhányra a domboldalból

A Rákóczi törökmogyorófa

Hamarosan elérjük a bal felé kiágazó Wesselényi utcát, ha fel szeretnénk keresni a 300 éves Rákóczi törökmogyorófát, amit a hagyományok szerint maga a fejedelem ültetett, itt kell balra térnünk, hogy a város szélig kigyalogolva megtekinthessük. Ez a kitérő nagyjából másfél kilométert jelent az oda-vissza úttal számolva. Néhány perces további ereszkedés után megpillantjuk magunk előtt a kerámiagyár épületeit, de még mielőtt elérnénk az épületeket, a Rákóczi utca sarkán megérkezünk a fakult lila színű Lilla Presszóhoz. Itt találjuk a kéktúra bélyegzőt, a pultos hölgytől kell elkérnünk.