Füzér - Füzéri-vár - Párkány-rét - Senyánszki-rét - Csata-réti erdészház - Nyársasok - Kis-Milic - Nagy-Milic TÚRALEÍRÁSSAL!

Füzér - Nagy-Milic
Füzér
Nagy-Milic
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-26 08:46:39

Térkép: Zempléni-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2005.
A szakasz fóruma: 27.sz. túra: Nagy-nyugodó-nyereg - Hollóháza
Bélyegzőhelyek fórumai:   Füzér

A bejárás időpontja: 2011. szeptember 15.
A leírás elkészült: 2011. december 26.

Füzér - Nagy-Milic

Füzér faluközpontjából továbbindulva elhaladunk a falu gótikus részleteket is rejtő katolikus temploma mellett az Árpád utcán folytatva az utunkat, majd innen jobbra letérve és a református templom mellett meredeken felkapaszkodva jutunk ki a vár parkolójába vezető Szabadság utcára. Egyre emelkedve hagyjuk magunk mögött a falut, és jó tízperces túra végén érkezünk fel az autóparkolóba. Habár a kéktúra ezt a várromot sem keresi fel, de érdemes felkapaszkodnunk odáig, mert egyrészt a falakat szépen helyreállították az elmúlt évek során, másrészt pedig gyönyörű a várfalakról nyíló kilátás is. Innen látható a legszebben a Hegyköz síksága, és az őt koszorúzó Zempléni-hegység látványa, de szép a kilátás az alattunk elterülő Füzérre is.

Füzér várában

Kilátás a várból Füzérre

A távolban, a Hegyköz túlsó szélén állnak a Sátor-hegyek

A kéktúra ösvénye a parkolóból folytatja a kapaszkodást, egy ösvényen elhaladunk a Vár-forrás kövezett fala és kifolyói mellett, aztán egy rövidebb, de meredek kaptatóval jutunk fel a Magas-hegy és a Szántó-hegy közötti nyeregbe. Pár lépés erejéig rátérünk az itt haladó földútra, de aztán jobbra, gyalogútra térünk róla. A helyenként sétányszerűen kiszélesedő teraszon futó gyalogút végigoldalazik a Magas-hegy keleti oldalában, aztán befordul egy völgybe.

Szintező gyalogúton

Kilátás a gyalogútról

Ahogy szintezünk a Magas-hegy oldalában, jobbra mellettünk egyre magasabbra kapaszkodik a völgytalp, aztán amikor felérkezik a mi szintünkre, keresztezzük és a túlsó oldalán indulunk tovább. Újra kezdődik a kaptató, most már az egyre emelkedő völgytalpat követve. Nagyjából negyedórás kaptató végén érjük el az út hajtűkanyarját, innen térünk le jobbra, gyalogútra és pillantjuk meg magunk előtt a Csataréti vadászház épületét.

A Csataréti vadászház

Megkerüljük a házat és egy nagyon meredek kaptatón felmászunk a Kakas-bérc nyergébe, egy körülbelül 400 méteres szakaszon több mint 100 métert emelkedve. Egy pár percre megenyhül itt a kapaszkodás, de aztán könyörtelenül újra kezdődik a Nyársasok oldalában. Újabb száz méteres emelkedő után érjük el azt a kőfolyást, amin aztán jobbra kisétálva erdőből kijutunk a bokros hegyoldal kilátópontjára. Lepillantva már mélyen alattunk látjuk Füzér várát és innen is feltűnik a Hegyköz síksága.

Kilátás a Nyársasok oldalából

Távcsővel jól látható a távolban Füzér és a várrom is
A kéktúra meredeken kapaszkodó ösvényére visszatérve még pár percig folytatódik a hegymászás, de aztán elérjük a gerincen futó Határnyiladékot, és ebben hullámvasutazva a Nagy-Milic 893 méter magas csúcsán álló betonoszlopot. A hegytetőről nincs kilátás, az erdő fái mindent eltakarnak, de azért érdemes letelepedni pár percre a nyiladékok keresztezésében a kis füves tisztáson.