Gyöngyösi csárda - Gyöngyös-patak - Négyszögmajor - Szent Magdolna Árpád-kori templomrom (Egregyi templom) - Harangláb - Hévíz TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-035 I.3/4
Gyöngyösi csárda - Hévíz
Gyöngyösi csárda
Hévíz
Veszprém Megyei Természetbarát Szövetség
2012-05-20 09:28:56

Térkép: A Balaton-felvidék és a Keszthelyi-hegység turistaatlasz és útikönyv, 1:40000, Cartographia 2002.
A szakasz fóruma: 3.sz. túra: Sümeg - Keszthely
Bélyegzőhelyek fórumai:  Gyöngyösi csárda, Héviz

A bejárás időpontja: 2012. március 13.
A leírás elkészült: 2012. május 20.

Gyöngyösi csárda - Hévíz

A csárdát elhagyva a forgalmas országút szélén ballagunk északnyugat felé vagy egy kilométernyit és egy útszéli kőkeresztnél térünk le a balra, a szinte visszafelé induló keréknyomokra. Csak lassan távolodunk a főúttól átvágva a mezőkön, megművelt területeken. Utunk lassan az erdőszélre kanyarodik, a kőkereszttől számítva körülbelül fél óra alatt érjük el a következő letérési pontot. Itt a földút egy erdőfolton vág át, a fák között kell keresni a jobbra, ösvényre hívó jelzéseket.

Ennél a kőkeresztnél kell letérni a forgalmas aszfaltútról

Keréknyomokon a mezőkön keresztül

A fák között kanyargó csapáson hamarosan egy, a hegyoldalban fekvő irtásfolt alsó sarkára érünk ki, itt az erdőszélen kell megkezdeni a meredek kapaszkodást. A dzsindzsás ösvény lassan kitisztul, fenn az irtás felső peremén már keréknyomokon ballagunk tovább. Az emelkedés lassan megenyhül, ahogy végig az erdőben haladva elérjük a lapos dombhátat, aztán egy útelágazásban balra térünk. Dél felé haladunk néhány percig vegyesen az erdőben és az erdőszélen, megművelt földek határán ballagva. Utunk beletorkollik a keresztező földútba, ezen érkezik meg a zöld jelzés jobb felől. Balra térve öt perc alatt hagyjuk magunk mögött az erdőt és érjük el Hévíz szélső házait.

Feltűnik előttünk az egregyi Árpád-kori templom, a mi utunk is arra vezet tovább. Keskeny aszfaltút kezdődik, ami a templomot körbevevő kis temető kerítése mellett vezet tovább. Továbbindulva megérkezünk a borozók, borpincék közé, Hévíz „vigalmi negyedébe”. Néhányszáz méter alatt tucatnyi cégéres kapubejáratot hagyunk magunk mögött, aztán elhaladunk a római-kori sírt jelző tájékoztató tábla mellett és egy rövid lejtővel érjük el Hévíz lakóházait.

Az egregyi Árpád-kori templom

Kilátás a templomtól

Röviden rátérünk az Egregyi utcára, amin néhány lépés után kijutunk a hosszú Zrínyi Miklós utcára. Ezen ballagva húsz perc alatt jutunk el a városközpontba, miközben szép panziók, lakóházak között haladunk végig. A templomnál érjük el a Széchenyi utcát, ezen leereszkedünk a Rákóczi utcáig. Erre a nyáridőben turistákkal és árusokkal zsúfolt sétálóutcára rátérve érjük el aztán a buszpályaudvart, a hévízi kéktúra pecsételő helyet. A bélyegzőt a váróteremben, az információs ablaknál kell elkérni.