Hármashatár erdészház - Nagy-Szár-hegy - Cserepes-nyereg - Selyem-tisztás - Oroszlánvár - Domoszlói-kapu - Jagus - Szederjes-tető - Jóidő-kút - Cseresnyés-tető - Gazos-kő TÚRALEÍRÁSSAL!

Hármashatár erdészház - Gazos-kő
Hármashatár erdészház
Gazos-kő
2011-12-18 06:56:20

Térkép: Mátra turistatérkép 1:40000, Cartographia (14.) 2008.
A szakasz fóruma: 21.sz. túra: Mátraháza - Sirok
Bélyegzőhelyek fórumai:   Hármashatár eh.

A bejárás időpontja: 2011. március 27.
A leírás elkészült: 2011. október 24.

Hármashatár erdészház - Gazos-kő

A Hármashatár nyergéből indul az első komolyabb kaptató, fel a Nagy-Szár-hegy 743 méter magas csúcsára. Az erdőszélen kapaszkodunk felfelé, sok helyen szép a kilátás jobbra, az Alföld felé. A csúcsról aztán pont olyan meredekséggel, ahogy felkapaszkodtunk, leszalad az utunk a Cserepesi-nyereg turista pihenőjébe (640 méter). Innen ismét kaptató következik a Cserepes-tető oldalában, ahol ismét felkapaszkodunk 700 méter magasra. A hullámvasút azonban folytatódik: itt is egy lejtő kezdődik, amin egészen 550 méterig ereszkedünk, a Selyem-tisztásra.

Az Oroszlánvár a Selyem-tisztásról nézve

Visszatekintés az Oroszlánvárról a Cserepes-tetőre és a Kékesre

A tisztás után nem sokkal kiérünk az erdőből és megpillantjuk magunk előtt az Oroszlánvár szabályos kúpját. Ligetes, ritkított erdőben, két vadvédelmi kerítés között futó ösvényen kapaszkodunk fel az Oroszlánvár csúcsára (604 méter). A hegytetőn érdemes megállni és pihenni egyet, mert a nyugati oldal tisztásának tetejéről nagyon szép a kilátás visszafelé a Kékestetőre. Nagyjából itt lehetünk félútján a Kékesen megkezdett túránknak, itt szoktak találkozni egymással az onnan és a Sirokról induló túracsoportok. A hegytetőn érdemes megtekinteni a nagyon szerény várromokat is, szinte már azt sem lehet megkülönböztetni, meddig tart a szikla, és hol kezdődnek a falak maradványai!

Pihenő az Oroszlánvár csúcsán

Oroszlánvár szerény romjai

Az Oroszlánvár keleti oldalán van a túraszakasz talán legmeredekebb lejtője, ami egészen a Domoszlói-kapu nyergéig tart (510 méter). Itt is keresztezzük a nyeregbe felkapaszkodó földutat, elhaladunk a 120 kilovoltos távvezeték alatt és megkezdjük a soron következő kaptatót fel a Jagus tetejére. Egy darabig egy földúton haladunk, aztán az kifordul balra, egy irtásfoltra, de mi egyenesen folytatjuk az utunkat egy gyalogösvényen. A meredek emelkedés lassan megenyhül, fenn a tető alatt, nagyjából 600 méteren egy zöldre festett, tornyos, némileg templomra emlékeztető vadászház mellett haladunk el.

Visszatekintés az Oroszlánvárra a Jagus oldalából

A ház egy bekerített terület sarkában áll, a kerítés mellett ereszkedünk egy keveset, aztán ahol egy földút érkezik jobbról a kerítéshez, a zárt kapu melletti létrán átmászva belépünk az elkerített területre, egy irtásfoltra. A keréknyomokon indulunk tovább, de nagyjából 100 lépés után, ahol azok jobbra térnek, mi egyenesen folytatjuk az utunkat egy eléggé benőtt gyalogúton. Dzsindzsás, vadszedres irtott területen vágunk át enyhén kapaszkodva. A kerítésen ismét átmászva érjük el újra az erdőt, a fák közé belépve megint erős kaptató kezdődik a Szederjes-tető 676 méter magas csúcsára.

Kerítésmászás az irtásfolt határán

A csúcson egy kicsit érdemes megállni és pihenni, mert a legnehezebb útszakasz végére értünk, innen már kezdenek kisimulni a Mátra-gerinc eddigi meredek fűrészfogai. A túlsó oldalon kezdődő lejtőn egy ritkított tölgyesben, újabb kerítéseken keresztül érjük el azt a hegytetők között kanyargó földutat, amin jó darabot kell majd megtennünk. Rátérve elhaladunk a Jóidő-kút foglalata mellett, pici emelkedővel felkerülünk a Jóidő-nyak nyergébe, itt az útelágazásban jobbra térve maradunk a gerinc déli oldalában. Széles ívben megkerüljük dél felől a Remete-tetőt, aztán a Remete-tisztáson az útelágazásban a földútról letérve már ismét gyalogösvényen lépünk be az erdőbe.

Az Ozsvárt Péter kopjafa a kéktúra ösvénye mellett áll

Elhaladunk Ozsvárt Péter kopjafája mellett és pár perc alatt felkaptatunk a Cseresnyés-tetőre (551 méter). Ismét fenn vagyunk a gerincen, újra kezdődik a hullámvasút, de most már jóval szelídebben, mint a korábbiakban. Egy kis nyergen keresztül átlendülünk a Gazos-kőre (507 méter), itt hirtelen kinyílik előttünk a panoráma. Kelet felé megpillantjuk Sirokot, mögötte a vár is feltűnik. Messze a távolban a Bél-kő meredek sziklafala látható, mögötte sötéten emelkedik a Bükk-fennsík erdős oldala.