Hollókő - Szár-hegy - Zsunyi-patak - Felsőtold - Alsótold - Alsó-szurdok - Bableves Csárda, Nagymező TÚRALEÍRÁSSAL!

Hollókő - Nagymező-puszta
Hollókő
Nagymező-puszta
2011-10-06 06:51:24

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 19.sz. túra: Becske - Mátraverebély
Bélyegzőhelyek fórumai:  Hollókõ, Nagymezõpuszta

A bejárás időpontja: 2010. június 18.
A leírás elkészült: 2011. október 6.

Hollókő - Nagymezőpuszta, Bableves csárda

Egy kis ék alakú parkocskát megkerülve rátérünk a József Attila utcára, pár lépést ezen haladunk, aztán az élelmiszerboltot elhagyva balra kell térni, a vár parkolójába vezető rövid utcára. Átvágunk a nagy, aszfaltozott placcon, aztán jobbra térve elindulunk a romokhoz vezető széles, sétányszerű gyalogúton. Rövid kapaszkodóval jutunk fel a Szár-hegy gerincére, ezen egy balkanyarral átbukik az utunk, és elindul lefelé a túlsó oldalán, a kék jelzések is erre tartanak. Innen indul tovább a várhoz vezető gyalogút, ha már idáig eljöttünk, ezt sem érdemes kihagyni, hiszen csak pár száz lépést kell a vár kapujáig megtennünk.

Hollókő vára

A földútra visszatérve leereszkedünk a Szár-hegy gerincének délnyugati oldalán és hamarosan kiérünk a szinte Felsőtoldig nyújtózó széles kaszálóra. Elindulunk lefelé a rajta átvágó keréknyomokhoz igazodva, messze előttünk a távolban feltűnik a Tepke és a tetején álló kilátó tornya. Oda még fel kell kapaszkodnunk! Egy jó kilométernyit ereszkedünk a füves keréknyomokon, aztán átkelünk egy kis horpadásban futó erecskén, majd a mező bal oldalán az erdőszélre kunkorodik az utunk.

Mezőkön keresztül. Előttünk emelkedik a Tepke.

Beérünk a mezőkről az erdőbe, itt kátyús, rossz földúton folytatjuk az utunkat. Egy idő után jobbra pillantva látjuk, hogy a mezőn keresztezett erecske itt már mély völgyet vágott magának, most már mélyen alattunk kanyarog. Az úton haladva keresztezzük a Zsúnyi-patakot, ennek az átereszét egy nagyobb esőzés elmosta, a bejárás időpontjában a beton kútgyűrűk szerte-széjjel hevertek a patakmederben. Egy dzsindzsás részen átvágva kiérünk a Felsőtold előtti mezőkre és megpillantjuk a távolban a falu házait. Néhány perces további menettel el is érjük azokat.

Feltűnnek előttünk Felsőtold házai

Felsőtold - Harangláb

Felsőtold haranglába mellett jutunk ki a kis falun átvezető országútra, rátérünk a járdájára és azon indulunk tovább. Hosszú aszfalttaposás kezdődik itt, mert a falut elhagyva az út bal oldalán átbaktatunk a körülbelül két kilométerre lévő Alsótoldra, aztán az útelágazásban balra fordulva megkezdjük a kapaszkodást fel a dombok közé. Továbbra is az út szélén baktatva hagyjuk magunk mögött ezt a falut is, de a kaptató csak nem akar enyhülni! Elérjük az erdőt, itt az országút egy nagy, kifliszerű balkanyarba kezd, és mivel a fák, bokrok egészen az út széléig kiérnek, kénytelenek vagyunk az aszfaltcsík szélén gyalogolni.

Alsótoldon kezdődik a hegyek közé vezető kaptató

A KRESZ szabályai szerint a gyalogosoknak az út bal szélén, a forgalommal szemben kell gyalogolniuk, én most azt javaslom, hogy térjünk át az út jobb oldalára, mert a belső íven menni itt életveszélyes, ugyanis csak az utolsó pillanatban vesznek észre a szembejövő autósok minket! Az országút emelkedése később megenyhül, ahogy az befordul a Nagy-Mező-hegy és a Bézma között húzódó Alsó-szurdokba, aztán megpillantjuk magunk előtt a Bableves csárda parkolóját és épületét. A kéktúra bélyegzőt a csárdában kaphatjuk meg, érdemes leülni a teraszán is pihenni egyet, mert sokat kapaszkodtunk ide Alsótold óta!