Hűvösvölgy, Gyermekvasút vá. - Glück Frigyes út - Hármashatár-hegyi repülőtér - Vadaskerti emlékmű - katonasír - Határnyereg - Oroszlán-szikla - Kecske-hegy - Látó-hegy - Árpád-kilátó - Fenyőgyöngye - Hármashatár-hegy TÚRALEÍRÁSSAL!

Hűvösvölgy - Hármashatár-hegy
Hűvösvölgy, Gyermekvasút végállomás
Hármashatár-hegy
2011-12-13 16:49:00

Térkép: Budai-hegység 1:30000, Cartographia (6.) 2005.
A szakasz fóruma: 14.sz. túra: Hûvösvölgy - Rozália téglagyár
Bélyegzőhelyek fórumai:  Hûvösvölgy, úttörõvasút, Hármashatárhegy

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 27.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 17.

Hűvösvölgy, Gyermekvasút végállomás - Hármashatár-hegy

Hűvösvölgy, a Gyermekvasút állomása

A Gyermekvasút hűvösvölgyi végállomásán megejtett pecsételés után visszatérünk a kéktúra útvonalára, és egy keskeny, murvás úton leereszkedünk a parkon keresztül a lépcsősorig, ami levezet a villamosvágányok alatti gyalogos aluljáróhoz. Ebből kilépve keresztezzük egy zebrán a forgalmas Hűvösvölgyi utat, és a 2009-ben leégett Balázs vendéglő parkolóján átvágva érjük el az Ördögárok felett átvezető kis gyalogoshidat. Átkelünk rajta, és egy lépcsősoron felkaptatunk a murvás sétányra. Szemben a sárga jelzés egy ösvényen nekiindul a Nyéki-hegy kaptatójának, a kék sáv jelzések balra térnek a széles sétányra, ami leereszkedik egy lapos völgybe.

Lefelé a keskeny sétányon a vasútállomásról. Szemben a Nyéki-hegy magasodik.

Átvágunk a mélyedésen és a szemben induló Glück Frigyes úton folytatjuk az utunkat, ami kényelmesen emelkedni kezd a Nyéki-hegy oldalában. A kissé kanyargós földút erdőritkítások között kapaszkodik egyre feljebb, de mindvégig kényelmesen járható. Kis tetőre érünk fel, az emelkedés itt megszűnik, előttünk feltűnik az erdő széle. Az út pihenőpadok mellett fordul ki a szélső fák közé, és azok között halad tovább. Ösvényen kisétálhatunk a mezőre, ekkor látjuk meg, hogy ez a Hármashatárhegyi vitorlázórepülő-tér. Szép idő esetén a karcsú repülők sorban állnak a csörlős katapultnál, illetve az égre felpillantva is láthatunk néhányat körözni a dombtetők között.

A vitorlázórepülő-téren

A mező szélével párhuzamos földúton indulunk tovább, szórványosan régi kilométerkövekhez hasonló kőtömböket láthatunk utunk bal oldalán. Ezek Budapest korabeli határkövei, melyeket Pest, Buda és Óbuda 1873-as egyesítése után helyeztek el itt, kijelölve az új város határait. Nagyjából tíz perc alatt érünk fel a nagyon enyhe kaptatón Mátyás király vadasparkjának emlékoszlopához. A lapos kőtömb annak a vadasparknak állít emléket, amit híres királyunk hozott itt létre a XV. század második felében.

A vadaspark emlékműve

Itt is van néhány pihenőpad, de érdemes inkább pár percet rászánni arra, hogy a padok mögött kezdődő jelzetlen ösvényen felkapaszkodjuk a Homok-hegy alacsony hátára, ahonnan nagyon szép kilátás nyílik a repülőtér füves mezejére és a környező hegyekre. A repülőtér jobb oldalán hosszú, egyenes árok tűnik fel, ez volt a hajdani vadaspark egyik határa.

Kilátás a Honok-hegyről a reülőtér mezejére

Az emlékműhöz visszatérve továbbindulunk. Elhaladunk egy ismeretlen magyar katona sírja mellett, aki a II. Világháború harcaiban esett el itt, a hegyek között, aztán az utunk leereszkedik a Határ-nyeregbe. Jobbra tartva átvágunk a ritkított erdőrészen, bizony elég nehezen lehet itt követni az összefonódó, elágazó ösvények és túrajelzések labirintusában a kék sáv jelzéseket! Ha helyesen navigáltunk, akkor egy régebbi irtásfolton növő fiatalos egy az öreg erdő határán haladó földútra érkezünk, ezen kell továbbindulnunk. Itt meglehetősen ritkásak a jelzések, azok csak az erdőt elérve tűnnek fel ismét a fákon.

Katonasír a turistaút mellett

Gyengén ereszkedve haladunk a murvás, jól kiépített úton, a Glück Frigyes úton és néhány perc alatt elérjük a sétány jobb oldalán álló Oroszlán-sziklát. Az amúgy is egy ülő oroszlánra emlékeztető sziklatömböt nagyjából száz évvel ezelőtt, a sétány építésekor némi utánfaragással még inkább hasonlóvá tették egy, az út szélén üldögélő oroszlánhoz. Kár, hogy letört a feje, de a hasonlatosság még így is feltűnő!

Az Oroszlán-szikla

Szintezve végighaladunk a Kecske-hegy sziklás, meredek oldalában, aztán az út egyre erőteljesebben emelkedni kezd és felérünk rajta egy tisztás szélére. Az erdőszéli útelágazásban jobbra fordulunk, és tovább folytatódik a kaptató. Néhány perc alatt érünk fel a Látó-hegy fennsíkjára, és utunk egy fordított „S” kanyarral érkezik meg a hegy meredeken leszakadó déli peremén álló Árpád kilátóhoz. Érdemes felmenni a teraszára és egy pillantást vetni az alattunk elterülő Budapestre! Innen egészen furcsa szögből látjuk a várost, hiszen hosszában tudunk végigtekinteni a Dunán és a rajta átívelő hidakon.

Az Árpád kilátó

Budapest panorámája a kilátó teraszáról

Egy másik „S” kanyarral indulunk tovább a kilátótól és most látjuk csak, hogy az érkező és induló kanyarok egyetlen nagy omega betűt formálnak, a betű nyakán csupán néhány méterre elhaladva egymástól. A Látó-hegy peremén folytatjuk az utat, közvetlenül az erdőhatáron, néha feltűnnek mellettünk a hegyoldalban legmagasabban álló házak. Egy irtásfoltot balról megkerülve még kapaszkodik egy keveset a széles sétány, de aztán megkezdődik a hosszú lejtő le a Szép-völgybe, amit egy nagy hajtűkanyarral érünk el.

Egy erdei pihenő padjai és tájékoztató táblák mellett kilépünk az erdőből, keresztezzük a Szépvölgyi utat a 65-ös busz végállomásának fordulójában a Fenyőgyöngye vendéglővel szemben, és a turistaúton ismét belépünk ez erdőbe. Kapaszkodó kezdődik, először az erdőben, aztán a Hármashatár-hegyre tartó aszfaltút mellett fel a Remete-hegy és a Alsó-Kecske-hegy közötti nyeregbe. Néhány perces kaptatóval elérjük a gerincet, az aszfaltúttal együtt ráfordulunk, itt aztán megenyhül az eddigi kaptató! Víkendházak mellett vezet el a széles, sétányszerű gyalogút, aztán keresztezzük a hegytetőre tartó utat.

Gyalogúton a Kecske-hegyen

Most a jobb oldalán indulunk tovább, még mindig egyre emelkedve elhaladunk a Felső-Kecske-hegyen álló rádió adótorony bejáró útja mellett, újból keresztezzük az aszfaltutat, és itt az úton előrepillantva meglátjuk a fák koronái felett a Hármashatár-hegy tetején álló Udvarház étterem tetejét. Most ismét az út jobb oldalán haladunk, de nem sokáig. Ismét keresztezzük, és nekiindulunk a hegytetőre vezető végső kaptatónak. Ötperces hegymászás után érünk fel a köves ösvényen a ligetes hegytetőre. A kéktúra pecsétet a volt katonai bázis kerítésének sarkán álló villanyoszlopon találjuk a szokásos kék-fehérre festett dobozában.

Kilátás a Hármashatár-hegyről

Messzelátóval már a részletek is jól kivehetőek