Írott-kő - Vasfüggöny túraút - Hörmann-forrás - Stájerházak - Vörös-kereszt - Irány-hegy - Óház-tető - Hét-forrás TÚRALEÍRÁSSAL!

Írott-kő - Hét-forrás
Írott-kő, Árpád-kilátó
Hét-forrás (Hét-vezér-forrás)
Vas Megyei Természetbarát Bizottság
PalmaiVencel
2012-11-14 10:31:32

Térkép: Kőszegi-hegység turistatérkép, 1:40000, Cartographia (13.) 2006.
A szakasz fóruma: 1.sz. túra: Írottkõ - Sárvár
Bélyegzőhelyek fórumai:Írott-kõ, Hétforrás

A bejárás időpontja: 2011. október 31.
A leírás elkészült: 2011. november 12.

Írott-kő - Hét-forrás

Kilátó az osztrák-magyar határon, a hegytetőn

Az Írott-kő csúcsán, a kilátó alatti tisztáson kezdődik (vagy ha úgy tetszik, ott végződik) az Országos Kéktúra 1128 kilométer hosszú útvonala, a szélső fák közül két szomszédos fenyőn elhelyezett bélyegző dobozkáknál. Itt kell pecsételni először a kéktúra igazoló füzetünkbe, és megkezdenünk hosszú vándorlásunkat az útvonalon. A tisztás pihenőpadjain eltölthetünk még néhány percet, aztán útnak kell indulnunk.

A Vasfüggöny túraúton

Az Írott-kő gerincén, az osztrák-magyar határ magyar oldalán kezdjük meg az ereszkedésünket, először eléggé enyhén a Vasfüggöny túraúton. A határsávba telepített fiatal nyírjesben vezet a jól kiépített gyalogút, mellette táblák tájékoztatnak a környék látnivalóiról. Óriási irtásfoltok mellett haladunk el, ezekről szép a kilátás az Alpokalja síkságára, majd a lejtés elkezd növekedni, beérünk az öreg erdőbe és néhány perces lejtmenettel elérjük a Hörmann-forrás mellett az erdészeti aszfaltutat.

Erdei aszfaltúton

Az aszfaltúton indulunk tovább, de a hajtűkanyarja után letérünk róla balra és az erdőben lejjebb ereszkedve néhány perc után egy másik aszfaltútra térünk rá. Ezen már hosszabban haladunk, egy nagyon szép bükkösön átvágva érjük el az úttól balra, egy tisztáson álló Stájerházakat. Az egyikben egy kis erdészeti múzeum van berendezve. Az úton tovább ballagva félórás menettel érkezünk meg az erdészeti utak kereszteződésében álló Vörös kereszthez. Itt hat erdészeti út találkozik, középen hat tölgy árnyékában áll a vörösre festett fakereszt néhány pihenőpad árnyékában.

A Stájerházaknál

Innen északkelet felé indulunk tovább a talán legkevésbé kijárt úton a kék sáv jelzéseket követve, az út lassan ösvénnyé silányodik, közben átvágunk az Irány-hegy lapos tetején, aztán hosszabb ereszkedést és egy rövid kapaszkodást követően érjük el az Óház-tető csúcsán álló kilátót. A kilátóból nagyon szép panoráma nyílik az alattunk elterülő Kőszegre és az Alpokaljára.

Kilátó az Óház-tetőn

Kőszegi panoráma a kilátó tetőteraszáról

A kilátóból hosszabb ereszkedés következik a Hét-forrás (Hétvezér-forrás) völgyébe. Első menetben leereszkedünk egy, a hegyoldalban szintező földútra, erre balra indulva rátérünk, aztán 2-300 lépés után jobbra fordulva irtásfoltokon keresztül ereszkedünk tovább. Közvetlenül a völgy alja előtt ismét rátérünk egy aszfaltútra és a lepusztulóban lévő határőrlaktanya épülete mellett egy rövid lépcsősoron érjük el a forrást. A kéktúra pecsét a lépcső melletti egyik bükkfán található. A Hét-forrás a honfoglaló vezérekről kapta a nevét, a víz a hét vezér neveit viselő kifolyókon keresztül csörgedezik elő, hogy aztán a forrás alatti nagy medencét töltse vízzel.