Katalinpuszta - Nagy-Szál-erdő - Bik-kút - Vaditató-tó - Naszály csúcs, geodéziai torony - Kopasz-tető - Török-rét - Agárdi-út - Farkas-bérc - Ősagárd TÚRALEÍRÁSSAL!

Katalinpuszta - Ősagárd
Katalinpuszta
Ősagárd
2011-12-16 06:33:54

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
Térkép: A Naszály-hegy turista térképe 1:20000, Vác város ingyenes kiadványa (2007)
A szakasz fóruma: 18.sz. túra: Nógrád - Becske
Bélyegzőhelyek fórumai:  Katalinpuszta, Õsagárd

A bejárás időpontja: 2011. április 16.
A leírás elkészült: 2011. október 3.

Katalinpuszta - Ősagárd

A katalinpusztai pecsételőhelyről – vagyis a kocsmából – továbbindulva körülbelül 50 lépést még az út szélén ballagunk, aztán elérjük a házak között balra térő keréknyomokat. A sarkon turista útjelző tábla mutatja a kék jelzés további útvonalát. A keréknyomokon felballagunk a házak mögé, az elágazásban balra térünk – jobbról a piros jelzés érkezik meg – aztán az erdőszélen többszörös útelágazáshoz érünk.

Visszatekintés Katalinpusztára a domboldalból

Egyrészt az erdőszélen továbbhaladnak a keréknyomok, de ugyanazon a helyen ágazik ki ebből az útból a piros jelzés földútja és a kék jelzés ösvénye. A piros jelzés mellett különös, egyáltalán nem szabványos kék emlékmű jelzések is fel vannak festve, ezeket követve érhetjük el pár perc alatt a Rockenbauer Pál kopjafát, ami az ismert tévés szerkesztő, a Másfélmillió lépés Magyarországon és a Még egymillió lépés... című, a kéktúrát bemutató filmsorozatok alkotójának halála helyén lett felállítva.

A Rockenbauer Pál kopjafa

A kék jelzés ösvényére visszatérve meredeken kapaszkodni kezdünk a Naszály oldalában, kissé feljebb, az ösvények elágazásában balra térnek a jelzések! Néhány perces izzasztó kaptatóval elérjük azt a földutat, amit aztán elég sokáig fogunk követni a hegyoldalban. Kényelmes tempóban nagyjából fél óra alatt érhetjük el ezen az úton a Bik-kút erdei pihenőjét végig a fák árnyékában haladva. A Naszály északi oldalában a Nagy-Szál-erdőben haladunk (a Nagy-Szál szóból származik a hegy neve, a Naszály), utunk alig-alig hullámvasutazva csak nagyon enyhén emelkedik, szinte észre sem vesszük az emelkedést.

Szintező földúton a Naszály oldalában

Erdei pihenő a Bik-kútnál

A Bik-kút után még egy kis darabon az eddigi földúton haladunk, de aztán hamarosan jobbra, ösvényre térünk. Ez kezdetben emelkedik pár emeletnyit a hegyoldalban, de aztán korábbi utunkhoz hasonlóan inkább már csak hullámvasutazva halad megint. További félórás út végén történik csak változás: ekkor a gyalogút egy váratlan jobbkanyarral nekiindul a Naszály meredek északi oldalának! Az eddigi kényelmes erdőjárás itt bizony véget ér: fújtatva, lihegve kapaszkodunk egyre feljebb a meredek ösvényen! Nagyon rövid távon vagy százméternyit emelkedünk, aztán a gyalogút egy újabb jobbkanyarral ismét szintezni kezd a hegyoldalban, de most már visszafelé, nyugat felé haladunk!

Nehezen járható ösvény a Naszály északi oldalában

Bár utunk nem emelkedik számottevően, mégis kellemetlen szakasz ez, mert a meredek északi oldalon vezető utunk meglehetősen súvadásos, alaposan a lábunk alá kell nézni, hová lépünk. Később egy sziklás szakasz jön, itt hirtelen métereket kell felfelé kapaszkodni, illetve süllyedni a sziklák között haladva. Aztán az utunk ismét emelkedni kezd és egy rövid, de meglehetősen meredek kaptató végén érjük el a Naszály fennsíkjának peremét.

Az emelkedés hirtelen véget ér, kellemes, sétányszerűen széles gyalogúton indulunk dél felé, ezen a szakaszon egy kicsit kifújhatjuk magunkat, mert a kapaszkodás korán sem ért még véget! Néhány perc múlva útelágazásba érünk, itt balra térünk és a hegymászás folytatódik. Széles, jól kitaposott gyalogúton haladunk, a tölgyest bükkös váltja fel, aztán vagy negyedórás kimerítő kaptatás után megpillantjuk magunk előtt a Naszály 652 méter magas csúcsán álló geodéziai mérőtornyot.

A nógrádi vár áll a Börzsöny hegyeinek előterében

A csúcsra felérkezve érdemes felmenni a toronyba, mert innen is nagyon szép panoráma nyílik a környékre: a hegy lábainál terül el Vác, ebben az irányban messzebbre tekintve szép idő esetén jól láthatóak a pilisi hegyek és szemünkkel a Duna vonalát követve még Budapest is feltűnik a távolban! Nyugat felé tekintve jól látható a Börzsöny, a hegyek előterében feltűnik Nógrád vára, észak felé pedig a Cserhát dombvilága terül el. Kelet felé fordulva a Mátra tömbje is kivehető már a távolban!

Kilátás dél felé a Naszályról

Lefelé már nem lesz annyira meredek az utunk, mint felfelé jövet volt: hosszan haladunk a Naszály csak lassan ereszkedő keleti gerincén vezető köves gyalogúton. Tájékoztató táblák figyelmeztetnek, hogy ne térjünk le az ösvényről, védendő a páratlanul ritka sziklagyepet, időnként szép kilátás nyílik észak felé Felsőpetény és Ősagárd irányába. Elhagyjuk a Násznép-barlanghoz vezető kék barlang jelzés kezdetét, utunk kissé meredekebbé válik, és a Kopasz-tetőnél az eddigi ligetes, cserjés-bozótost magunk mögött hagyva, egyre ereszkedve elérjük az erdőt. Továbbra is kényelmesen haladva vagy negyedórás út végén torkollik bele ösvényünk egy keresztező földútba.

Ősagárd látképe a Naszály keleti gerincéről

Élesen balra térünk és elindulunk az enyhén emelkedő úton, aztán vagy nyolc-tíz perces menet végén érjük el a Török-réten a turistautak kereszteződését. A piros sáv jelzés keresztezi itt az utunkat, amivel még Katalinpusztánál találkoztunk, csak addig, amíg mi felkapaszkodtunk a Naszály csúcsára, a piros jelzés kényelmesen végigjött a hegy lábainál, a Gyadai-réten át. A kereszteződésben álló útjelző táblát magunk mögött hagyva az Agárdi úton, egy jól kijárt földúton folytatjuk az utunkat gyakorlatilag szintben haladva. Vagy ezer lépés után egy irtásfoltra érkezünk ki, itt az Agárdi út jobbra tér, nekünk azonban bal felé kell továbbindulnunk, alig járt keréknyomokat követve.

Az irtásfoltot magunk mögött hagyva egy nagyon sűrű növendék erdőben kezdünk kapaszkodni egy alacsonyabb dombgerinc - a Farkas-bérc - felé, a három-négy méter magas fácskák most kezdenek csak árnyékot adni. Néhány perces hegymenet végén elérjük a dombgerinc földútját, itt jobbra fordulva rátérünk erre az útra, és hamarosan megpillantjuk a kis tisztáson álló pihenőházat. A házikó túlsó oldalán leülhetünk a tűzrakóhely melletti farönkökre.

A kisházat elhagyva útelágazásba érünk, itt balra letérünk a gerincútról, és enyhén lejtve indulunk tovább. Egy keveset ereszkedünk, aztán már szintben folytatva az utunkat körülbelül tíz perces menet végén egy útelágazásban jobbra fordulunk és egy kis emelkedő végén magunk mögött hagyjuk az erdőt. Kaszálók, megművelt földek szélén haladva érjük el a keréknyomokon a széles dombgerincet, innen visszapillantva már látjuk magunk mögött az impozánsan magas Naszály csúcsát.

Egy erdőfolt szélére kunkorodik az utunk, innen már ismét a Börzsöny csúcsait pillantjuk meg magunk előtt, aztán egy kisebb ereszkedés végén befordul az utunk az erdőbe. A fák túlsó szélén elhaladunk egy magányos tanya mellett, majd ismét szántóföldek következnek, de már látjuk a túlsó szélükön Ősagárd házait. Elhaladunk két nagyfeszültségű távvezeték alatt, aztán megérkezünk Ősagárdra. A Szabadság utcán indulunk el a központ felé, egy kis ereszkedés végén egy parkosított területen átvágva keresztezzük a Sinkár-patakot, aztán felkapaszkodunk a falu főutcájára, a Rákóczi utcára. Elindulunk rajta kelet-délkelet felé és pár perc alatt elérjük az út jobb oldalán álló kocsma-vegyesbolt páros épületét. A kéktúra bélyegzőt az ivóban kaphatjuk meg a csapostól. A kocsma előtti buszmegállóból Szendehely és Vác felé indulnak autóbuszok.