Kékestető - Sas-kő - Disznó-kő - Kis-Sas-kő - Markazi-kapu - Mraznica-tető - Hármashatár erdészház TÚRALEÍRÁSSAL!

Kékestető - Hármashatár erdészház
Kékestető
Hármashatár erdészház
2011-12-17 07:31:10

Térkép: Mátra turistatérkép 1:40000, Cartographia (14.) 2008.
A szakasz fóruma: 21.sz. túra: Mátraháza - Sirok
Bélyegzőhelyek fórumai:  Kékestetõ, Hármashatár eh.

A bejárás időpontja: 2011. március 27.
A leírás elkészült: 2011. október 24.

Kékestető - Hármashatár erdészház

Kilátás a Kékestetőről észak felé

Ha a továbbindulás mellett döntünk, akkor a kékestetői TV torony északi kerítése mentén kell elindulnunk, egy ideig a bekerített terület mellett kanyarog az ösvény, aztán lassan magunk mögött hagyjuk a lakott területet és az erdő csendje vesz körül ismét bennünket. Sziklákat, köves oldalcsúcsokat kerülgetünk folyamatosan lejtve. Nagyjából negyed óra alatt érünk le a körülbelül 900 méteres magasságban lévő kis tisztásra, az Erzsébet-sziklához és a rajta álló fakereszthez. Innen észak felé, Parád és Parádhuta felé nyílik korlátozott kilátás, de visszatekintve látszik magasan felettünk a kékesi TV-adó tornya is.

Visszatekintés a kereszttöl a Kékesre

Innen a meglehetősen keskeny Mátra-gerincen vezet tovább az utunk és néhány perc után feltűnik előttünk a gerinc egy sziklás kúpja: a 898 méter magas Sas-kő. Itt is érdemes megállni egy percre és felkapaszkodni a szikla tetejére, a turista emlékműhöz. Innen is szép a kilátás észak felé és pihenni is lehet az emlékmű talapzatán üldögélve. Az ösvényen továbbindulva aztán váratlanul dél felé is kinyílik a panoráma, és a hegyek lábánál feltűnnek a Mátrai Erőmű épületei, hűtőtornyai.

Fetűnik előttünk a gerincen a Sas-kő

Emlékmű a Sas-kő tetején

Kilátás a Sas-kőről dél felé

A Sas-kő után otthagyjuk a gerincet, az északi oldalában folytatjuk az utunkat. Gyakorlatilag szintben haladva kanyarog az ösvényünk a Kis-Sas-kő meredek északi oldalában, átkerülünk a hegy keleti oldalába, közben a fák közül időnként feltűnik a már régen magunk mögött hagyott Kékestető, a csúcsán az adótoronnyal. Kényelmes séta végén, itt már folyamatosan lejtve érünk le a 672 méter magas Markazi-kapu nyergébe. Keresztezzük a nyergen áthaladó földutat – a zöld jelzés halad rajta – mi maradunk az ösvényünkön és egy kisebb kapaszkodó kezdődik a Mraznica-tető oldalában.

Fenn szintezni, hullámvasutazni kezd az utunk, néha-néha megpillantjuk alattunk a zöld jelzés földútját, ami pár emelettel lejjebb szintezik a hegyoldalban. Nagyjából húsz perc alatt érjük el a Hármashatár 630 méter magasan fekvő nyergében a következő pecsételőpontot. Itt az ösvényünk keresztezi a nyeregbe felérkező földutat, és a túlsó oldalán egy nagyjából méter magas faoszlopra szerelve találjuk meg a kéktúra bélyegző dobozkáját. Pecsételés után érdemes pár percet pihenni itt, hiszen innen kezdődik az Országos Kéktúra egyik legstrapásabb szakasza: a hullámvasút a Mátra-gerincen!