Kelemér - Keleméri-patak - Gömörszőlős - Karu-fészke-tető - Bors-völgy - Zádorfalva TÚRALEÍRÁSSAL!

Kelemér - Gömörszőlős - Zádorfalva

Térkép: A Gömör-Tornai-karszt turistatérkép 1:40000, Cartographia (1.) 2004
A szakasz fóruma: 24.sz. túra: Putnok - Bódvaszilas
Bélyegzőhelyek fórumai:  Kelemér, Gömörszõlõs, Zádorfalva

A bejárás időpontja: 2011. május 12.
A leírás elkészült: 2011. november 30.

Kelemér - Zádorfalva

Pecsételés után jobbra térünk és a Zádorfalva felé induló úton megyünk tovább, de pár lépés után erről letérünk balra, a Gömörszőlősre vezető keskeny aszfaltcsíkra. Pár lépés után már magunk mögött hagyjuk Kelemért, aztán a füves mezők és domboldalak között kanyargó úton körülbelül fél óra alatt átérünk a szomszéd faluba, Gömörszőlősre.

Szépen felújított házak Gömörszőlősön

Végigballagunk a kedves kis falu főutcáján és közvetlenül a túlsó faluvég előtt érjük el a Szabadtéri Néprajzi Gyűjteményt. A kerítésén található a kéktúra bélyegző dobozkája, de ne csak a pecsételés miatt álljunk meg itt sem! Érdemes felkeresni a gyűjteményt és a mellette lévő kis múzeumot is!

Egy másik szépen helyreállított épület

A néprajzi gyűjtemény múzeum része

Továbbindulva hamarosan magunk mögött hagyjuk ezt a falut is, az utolsó házak után jobbra letérünk a széles földútról és a fák között átvágva a füves domboldal aljában indulunk tovább keréknyomokon. Errefelé nagyon kevés jelzéssel fogunk találkozni, a füves, kopár domboldalakban nincs mire festeni őket. Szerencsére a keréknyomokon haladva nagyon nehéz elvéteni az utat. Nagyívben megkerüljük a jobboldali dombot, kezdetben balra alattunk húzódik a ligetes, susnyás völgytalp. Lassan emelkedünk, körülbelül 20-25 perc alatt kapaszkodunk fel a gerincre, a Karu-fészke-tetőre.

Kilátás Gömörszőlős felé a Karu-fészke-tetőről

A dombról megpillantjuk a távoli Zádorfalvát. Nagyjából itt kell letérnünk jobbra a völgybe.

Utunk az eddigi keleti irányból lassan északkeletnek fordul, aztán tovább, északnyugatnak, ahogy követjük a gerincet. Itt nagyon kell figyelnünk, mert le kell térnünk az eddigi jól látható és járható utunkról jobbra, a bokros csalitosba vezető, már régen felhagyott keréknyomokra. Jelzés nincs, ne is keressünk, mert nincs mire festeni. Egy völgybe kezdünk ereszkedni, a távolban egy pillanatra feltűnnek a még távoli Zádorfalva házai. Egy idő után az utunk egyre jobban kitisztul, elmarad mögöttünk a gaz, itt már kényelmesen járhatók a keréknyomok. Leereszkedünk a Bors-völgy aljába, innen már egyszerű az utunk: csak követnünk kell az itt vezető keréknyomokat.

A völgy alján Zádorfalva felé

Vagy negyedóra után elmaradnak mögöttünk a fák, füves domboldalak között vezet tovább az út. Balról kis oldalvölgy torkollik bele a völgyünkbe, aminek az alján haladunk, itt egy kis lápos mélyedés alakult ki, amit csapadékosabb időben balra, egy hajtűkanyarral kerül ki az utunk, szárazabb időben a nyomok átvágnak a kiszikkadt mélyedésen. Egyre tágabbra nyílik körülöttünk a Bors-völgy, aztán egy kanyarja után megpillantjuk magunk előtt Zádorfalvát, amit pár perc alatt el is érünk.

Megérkezés Zádorfalvára

Rátérünk a házak közé bevezető aszfaltútra, aztán az első utcasarkon balra térünk. Átkelünk a Szuha-patak felett egy kis hídon, aztán jobbra fordulunk, követve az utca ívét. Elhaladunk az általános iskola előtt és még a következő útkereszteződés előtt feltűnik az utca bal oldalán a kocsma, ahol pecsételnünk kell. A bélyegzőt a pultos hölgytől kell elkérnünk.

A dombtetőn áll Zádorfalva református temploma

Olcsó szálláslehetőség turistáknak a templom alatti parókia.