Kesztölc - Kétágú-hegy - Sziklák alatti dűlő - Klastrompuszta TÚRALEÍRÁSSAL!

Kesztölc - Klastrompuszta
Kesztölc - Kétágú-hegy - Sziklák alatti dűlő - Klastrompuszta TÚRALEÍRÁSSAL!
Kesztölc
Klastrompuszta, pálos kolostor romjai
2011-08-20 08:59:18

Térkép: Pilis és Visegrádi-hegység 1:40000, Cartographia (16.) 2005.
A szakasz fóruma: 12.sz. túra: Dorog - Piliscsaba
Bélyegzőhelyek fórumai: Klastrompuszta

A bejárás időpontja: 2010. szeptember 24.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 15.

Kesztölc - Klastrompuszta

A Hársfa sörözőtől továbbindulva néhány perc alatt magunk mögött hagyjuk Kesztölc utolsó házait is, aztán megpillantjuk magunk előtt a Kétágú-hegy sziklás csúcsait. Utunk egy jobbra ívelő kanyarral megkerül egy füves domboldalt, nagyjából itt kell keresnünk a balra való letérés helyét. Egy földút ágazik ki balra az aszfaltcsíkból, erre kell rátérnünk, innen pedig néhány tucat lépés után jobbra kell kanyarodnunk, egy gyalogútra. Innen nagyjából abban irányban megyünk tovább, ahogy korábban is: a Kétágú-hegy sziklás oldala felé.

Keskeny aszfaltúton a Kétágú-hegy felé

Magányos tanya marad el tőlünk balra, aztán egy keskeny aszfaltutat keresztezve keréknyomokon indulunk tovább. Az eddigi enyhe emelkedő meredekebbre vált, egy akácligeten átvágva érkezünk fel a hegy tövében elterülő széles mezőkre. Utunk kanyarogva kapaszkodik egyre feljebb, mind közelebb érünk a sziklás hegyoldalhoz. Útelágazáshoz érünk: eddigi utunk egyre meredekebben kapaszkodva bevezet a Kétágú-hegy két „ága” közé, egy másik keréknyom - a Sziklák alatti dűlő - viszont jobbra fordul, hogy hosszában haladjon tovább a sziklák alatt elterülő hosszú mezőn. Egy, az úttól balra álló középfeszültségű távvezeték oszlopán jelzések mutatják, hogy egyenesen az itt kezdődő zöld sáv jelzés indul tovább, a kék sáv jelzés pedig jobbra tér.

Kilátás a Kétágú-hegy oldalából Kesztölcre, Dorogra és a Nagy-Getére

A sziklák alatt vezető keréknyomokon

Innen, az elágazásból érdemes körbetekinteni: jól látható alattunk Kesztölc, a távolban pedig a Nagy-Gete tövében elterülő Dorog. Nagyjából szintben, enyhén hullámvasutazva indulunk tovább a sziklák tövében elterülő hosszú mezőn, tőlünk jobbra végig látjuk az egyre jobban elvaduló, gondozatlan szőlők alatt Kesztölc házait, balra a Kétágú-hegy sziklás oldala húzódik. Nagyjából 20-25 perces menettel érjük el az erdőt, belépünk a fák közé és egy rövid emelkedőn felkaptatunk egy kisebb gerincre. Innen lejtmenetbe fordul az utunk, és leereszkedünk a domb tövébe, aztán pár perc alatt elérjük az erdőben a Klastrompusztára vezető aszfaltutat. Balra indulunk el a kanyargós, keskeny, kopottas úton, és nagyjából húszperces út végén érjük el az úttól jobbra nyíló tisztásokat, ahol pihenőpadok, asztalok várják a turistákat, majd tovább ötperces menettel egyre meredekebben emelkedve a faluközpontban lévő útelágazást.

Turistapihenő Klastrompusztán, egy tisztáson

A pálos kolostor romjai felett a Klastrom-szirtek láthatóak

Jobbra fordulunk, és az útelágazásban lévő villanyoszlopra szerelve megpillantjuk a kéktúra bélyegző dobozkáját, a mellette lévő pihenőpadokra lemálházva végezhetjük el a pecsételést. A bélyegzés után nem érdemes továbbszaladnunk, nézzünk előtte kicsit körül! Mellettünk terül el a csupán néhány éve feltárt pálos kolostor rom-mezeje, érdemes elsétálni a kapujáig és megtekinteni a jól konzervált maraványokat! A település felett a Pilis gerince emelkedik, a romoktól jól láthatóak a hegyoldalban álló hatalmas sziklák, a Klastrom-szirtek. Az egyikre, Kémény-sziklára turistaút is vezet, ha időnkbe belefér, érdemes megtenni a nagyjából egy-másfél órás kitérőt a zöld kereszt jelzésen és az onnan a sziklára kivezető rövid gyalogúton, mert az onnan nyíló kilátás egészen szédületes!