Kétbodony - Cser-hát - Büdös-tó-hegy - Galga-patak - Eresztvény - Becske TÚRALEÍRÁSSAL!

Kétbodony - Becske
Kétbodony
Becske
2011-12-16 07:03:28

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 18.sz. túra: Nógrád - Becske
Bélyegzőhelyek fórumai: Kétbodony, Becske

A bejárás időpontja: 2011. augusztus 6.
A leírás elkészült: 2011. október 4.

Kétbodony - Becske

Pecsételés után visszaballagunk a Deák Ferenc utca elágazásához, és elindulunk rajta lefelé. Lenn a völgyben, Alsóbodony határában keresztezünk egy kis erecskét, aztán jobbra rátérünk a volt tsz majorsághoz vezető útra. Elhaladunk a bekerített, pusztulófélben lévő épületek mellett, és egy útelágazáshoz érünk a Cser-hát domb tövében. Itt nagyjából egyenesen menjünk tovább a dombgerincen kapaszkodó jól kitaposott földúton. Erős emelkedő kezdődik, ami csak nagyon lassan enyhül meg, amint elérjük a dombhát tetejét. Végül a kapaszkodás gyakorlatilag megszűnik, már szintben haladunk, hullámvasutazunk fenn a dombgerincen.

Kapaszkodás a gerincre

Irtásfoltok között baktatunk, ezeken keresztül hol balra, hol pedig jobbra nyílik korlátozott panoráma a környező dombokra, völgyekre. Az egyik balra nyíló friss tarvágáson keresztül megpillantjuk a távolban a Szanda-hegy ikercsúcsait is. Váltakozó korú erdőben haladunk, aztán magunk mögött hagyjuk a fákat és egy bokros, ligetes domboldalba érkezünk. Áthaladunk egy nagyfeszültségű távvezeték alatt, utána rögtön balra fordulunk egy útelágazásban. Irtásfoltok peremén ereszkedünk le egy völgybe a Büdös-tó-hegy oldalában, átvágunk a keréknyomokon a susnyás völgytalpon, aztán utunk beletorkollik egy erdei makadámútba.

Kilátás a gerincről egy irtásfolton keresztül

Jobbra rátérünk erre az erdei útra, és egy fasorban felkapaszkodunk a következő dombra. A tető túlsó oldalán az út hirtelen jobbra kanyarodik, alattunk feltűnik az Aszód – Balassagyarmat vasútvonal sínpárja. Leereszkedünk a sínekhez és egy vasúti átjáróban keresztezzük azokat. Most a vágány bal oldalán indulunk tovább, vele párhuzamosan. Hamarosan beérünk ismét az erdőbe, a sínek pedig szépen lassan eltávolodnak tőlünk. Pár perces menet végén érkezünk ki egy megművelt földterület sarkára.

Balra térünk, végighaladunk a mező szélén, annak a végén ismét fák közé érünk és egy kis teknőben keresztezzük a közelben eredő Galga-patak erecskéjét. A túlsó oldalán jobbra fordulunk a patakot követő füves keréknyomokra, ezeken indulunk tovább. Kellemes séta kezdődik a völgytalpon kanyargó úton, felváltva haladunk erdőben, megművelt területek és kaszálók oldalában. Később a megművelt földeket egy bokros-ligetes terület váltja fel, itt szinte csapássá zsugorodik alattunk az út, látszik, hogy ezt a részét inkább csak a kéktúrát járók használják, jármű csak nagyritkán tévedhet ide.

A Galga-menti szántóföldek szélén haladnak a keréknyomok

Nagyjából 20-25 perces út végén egy mezőre érünk ki, jobbról egy földút érkezik a patakon keresztül, a két út egyesül, aztán nagy ívben elfordul balra és kapaszkodni kezd a mellettünk futó Eresztvény dombhátára. Megmásszuk ezt az alacsony gerincet, fenn a tetőn megpillantjuk magunk előtt jobbra a Berceli-hegy félig lebányászott oldalát, balra pedig a Szanda-hegy csúcsait.

A Szanda-hegy látképe Becske határából

Leereszkedünk Becske faluvégére és elérjük az aszfaltos országutat. Balra rátérünk a hosszú Fő utcára és nyolc-tíz perc alatt beballagunk rajta a faluközpontba. Az útelágazásban a kék jelzések jobbra térnek, de a Fő utcán továbbmenve pár lépés után megérkezünk a Vadász sörözőhöz, a becskei kéktúra pecsételő helyhez. A bélyegzőt a csapostól kell elkérnünk.