Kevély-nyereg - Mackó-barlang - Ózon kemping - Csobánkai-nyereg - Macska-völgy - Csobánkai Szent-kút - Buzsák - Kovácsi(Dera)-patak - Szurdok-alja parkoló - Pilisszentkereszti Szurdok - Pilisszentkereszt TÚRALEÍRÁSSAL!

Kevély-nyereg - Pilisszentkereszt
Kevély-nyereg
Pilisszentkereszt
2011-12-13 17:17:16

Térkép: Pilis és Visegrádi-hegység 1:40000, Cartographia (16.) 2005.
A szakasz fóruma: 15.sz. túra: Rozália téglagyár - Dobogókõ
Bélyegzőhelyek fórumai: Kevély-nyereg, Pilisszentkereszt

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 27.
A leírás elkészült: 2011. szeptember 6.

Kevély-nyereg - Pilisszentkereszt

Pecsételés és pihenés után a Kevély-nyeregből továbbindulva ugyanolyan meredeken ereszkedünk le az északi oldalon, mint amilyen meredeken felkapaszkodtunk a délin, de itt végig az árnyas erdőben haladhatunk, kényelmesen járható keréknyomokon. Még a lejtő kezdetén kiválik utunkból a sárga jelzés, hogy kitérőt tegyen a hegyoldalban nyíló Mackó-barlanghoz, aztán később, már közel a hegy lábához keresztezi az utunkat. Aztán a lejtés véget ér, utunk beletorkollik a hegy lábánál vezető földútba. Balra indulunk el rajta, már szintezve aztán néhány perc után felkapaszkodunk egy kis nyeregbe.

Kilátás a Csobánkai-nyeregből Csobánkára és a sziklás Oszolyra

Egy hatalmas hársfát megkerülve indulunk tovább, most már a széles gerincen vezető földúton. Nagyjából negyedórás út végén érjük el a volt Ózon kemping bekerített területe mellett elhaladva a Csobánkára vezető aszfaltutat, közben jobbra tekingetve szép a kilátás a mellettünk lévő völgyben elterülő Csobánkára és a mögötte álló sziklás Oszolyra. Keresztezzük az országutat és egyenesen indulunk tovább a Csobánkai-nyereg gerincét követő széles, poros földúton. Néhány perces út végén érjük el az erdőhatárt, innen visszatekintve jól látható a Kevély tömbje. A meredek hegyoldalt elnézve el sem hinnénk, hogy mi felkaptattunk rá, és le is ereszkedtünk a túloldalán!

Visszapillantás a földútról a Kevélyre

A széles, keményre döngölt földút a fák között is folytatódik, nagyjából húszperces menettel érjük el az erdei elágazást. Jobbra fordulunk, megkerülünk egy fém erdészeti sorompót és enyhén kapaszkodni kezdünk a köves, kavicsos makadámúton. Kis tetőre szalad fel az út alattunk, fenn útkereszteződésbe érünk. Jobbról a zöld sáv jelzés érkezik meg ide, hogy egyenesen továbbinduljon, mi itt jobbra fordulunk, és a követjük a kék és zöld jeleket. Néhány lépés után jobbra, ösvényre terelnek minket a jelzések, ezen kezdjük meg az ereszkedést. Néhány perces lejtmenet végén érünk ki a Szent-kút kápolnájának tisztására.

A Szent-kút kápolnája

Lépcsősor vezet le a kápolnától a pumpálós kúthoz

Letelepedhetünk a kápolna melletti pihenőpadokra, de érdemes leereszkedni a lépcsősoron a kúthoz, ahol egy kézikarral pumpálhatunk magunknak hideg forrásvizet. Továbbindulva rátérünk a kápolnától induló földútra, ezen ereszkedünk egyre enyhébben. A domb tövében tisztás nyílik pihenőpadokkal, elhaladunk mellettük, aztán az út széles ívben jobbra fordul. Itt kell megtalálnunk azt a balra induló keskeny, nyáridőben eléggé benőtt ösvényt, ahol tovább kell indulnunk. Ha nem találjuk, akkor a földút íves kanyarjában balra induló keréknyomokon folytassuk az utunkat a megművelt földek szélén, négy-ötperces menet után a kéktúra ösvénye is ebbe fog belecsatlakozni!

Erdei turistapihenő a Szentkút alatt, az erdőszélen

Kellemes erdei út kezdődik itt: a keréknyomok erdőben, irtásfoltokon vágnak át kényelmes hullámvasutazással, közben enyhe emelkedéssel. Nagyjából egyórás gyaloglás végén ereszkedik le a földút a Kovács (Dera)-patakhoz, és keresztezi azt egy gázlónál. Egy ligetes rét végébe érkezünk ki az erdőből, végigmegyünk rajta a keréknyomokon, így érjük el az erdei pihenő padjait, asztalait. Ez a pihenő megközelíthető a pilisszentkereszti országútról is, így autós piknikezőkkel is találkozhatunk itt.

Erdei úton a Hosszú-hegy lábainál

A gyalogút elmegy a padok között, aztán befordul egy szűk völgybe, és megérkezünk a pilisszentkereszti Szurdokba, a Pilis és a Visegrádi-hegység egyik legszebb természeti képződményébe. A gyalogút a jobboldali sziklafal tövében vezet, mellettünk a Dera-patak medrében hatalmas kövek, sziklák alkotnak torlaszokat. Alig lehet elképzelni, hogy a közöttük csobogó patak képes ekkora köveket mozgatni, pedig az sodorta a szilákat ide, a szurdokvölgy alsó végére! Kis fahidakat pillantunk meg a kapaszkodás közben, az elsőn át is kelünk a völgy bal oldalára, és az ottani ösvényen folytatjuk az utunkat. A gyalogút ott halad, ahol helye van, így aztán egy-két perc múlva visszatérünk a völgy jobb oldalára a következő hidacskán, és ez még egy párszor megismétlődik!

A Szurdokban

Ahogy felfelé haladunk, a völgy jellege lassan megváltozik. A sziklák, kövek fokozatosan eltűnnek a patakmederből, az ösvény is ragaszkodik már a völgy bal oldalához, de a fák éppúgy összeborulnak a fejünk felett, mint a Szurdok alsó végén. Aztán lassan kinyílik az addig meglehetősen szűk völgy, átkelünk a patakon és elérjük a völgy felső végének a pihenőjét. Továbbindulva ismét átkelés következik egy gázlónál, így a bal parton haladunk ismét, de most már dzsindzsás, benőtt ösvényeken. Az erdőt elhagyva egy gazos mezőn felkapaszkodunk egy földútra, ami aztán visszaereszkedik a patakhoz és most utoljára átkelünk még rajta egy gázlójánál.

A patak jobb partján kapaszkodni kezd az utunk, elérjük Pilisszentkereszt legelső házait, és pár lépés után megpillantjuk a község hosszú főutcáját (Pomázi út) magunk előtt. Ráfordulunk és az enyhén emelkedő úton felsétálunk az útelágazásig. A pilisszántói elágazással szemben áll a domboldalban a Felső kocsma, a pilisszentkereszti kéktúra pecsételőhely, egy lépcsősoron lehet felkapaszkodni hozzá. A kéktúra bélyegzőt benn a pultnál kell elkérni. Pecsételés után, ha az idő megengedi, érdemes kiülni a terasz padjaihoz, asztalaihoz pihenni egyet, mert itt kezdődik a meredek és hosszú kaptató fel Dobogókőre.