Kisinóci turistaház - Inóci-vágás - Luczenbacher út - Gács-nyereg - Nagy-hideg-hegy TÚRALEÍRÁSSAL!

Kisinóci turistaház - Nagy-hideg-hegy
Kisinóci turistaház
Nagy-hideg-hegy, turistaház
2011-12-13 18:22:01

Térkép: Börzsöny turistatérkép 1:40000, Cartographia (5.) 2005.
A szakasz fóruma: 17.sz. túra: Nagymaros - Nógrád
Bélyegzőhelyek fórumai: Kisinóci th., Nagyhideghegyi th.

A bejárás időpontja: 2011. február 21.
A leírás elkészült: 2011. szeptember 29.

Kisinóci turistaház - Nagyhideghegyi turistaház

A Kisinóci turistaháztól továbbindulva elhaladunk a nyáridőben működő étterem fedett terasza mellett, pár lépést az aszfaltúton teszünk meg, aztán jobbra, keréknyomokra térve átvágunk egy kis ligetes erdőfolton. Enyhén ereszkedve érkezünk meg a Pokol-völgyi-patakhoz, a lépegető-köveken keresztezzük az esősebb időszakokban meglehetősen bővizű patakot, majd a túlsó parton rátérünk egy földútra. Az út emelkedni kezd és rövid kanyargás után felveszi azt az északi irányt, amit aztán sokáig tartani fog. Megérkeztünk hát az Inóci-vágásba, ebbe a hajdanvolt nyílegyenes nyiladékba, ami a Hálas-bérc gerincén kapaszkodik egyre magasabbra.

Kapaszkodás az Inóci-vágásban

A régi nyiladék jobb oldalán nagyjából tíz éve kivágták az erdőt, az utat kísérő rossz, kidőlt-bedőlt vadvédelmi kerítés túlsó oldalán még nem tudott kialakulni az újulat, most cserjés, bokros dzsindzsás húzódik ott mindenfelé. Az út bal oldalán azonban megvan még a ritkított tölgyes, ami azért még jó árnyékot tud adni délutánonként! A folyamatosan emelkedő, helyenként köves, vízmosásos úton tempótól függően huszonöt-negyven perc alatt tehetünk meg nagyjából két kilométeres utat és érkezünk meg a Barna Ferenc emléktáblához és kőkereszthez. Itt érdemes pihenni egyet, mert nagyjából a hosszú kaptató felénél lehetünk.

A Barna Ferenc emléktábla és kőkereszt

Továbbindulva az út jellege egy darabig még változatlan: nyílegyenesen emelkedik tovább, de aztán a 700 méteres szintet elérve véget ér a nyiladék és egy kanyargósabb erdei úton kapaszkodunk tovább. Jobb felé rövid kitérőre csábítanak a kék háromszög jelzések, a meredeken letörő gerinc széléről a lombkoronák között korlátozott kilátás nyílik a Naszályra és a Dunára. Aztán az emelkedés lassan megszűnik, a tölgyerdőt oszlopcsarnokszerű bükkös váltja fel, megérkeztünk a hegyek között kanyargó Luczenbacher útra. Megkerülünk egy völgyfőt, egy irtásfolton keresztül jobbra megpillantjuk a Csóványost és a tetején álló, innen még fogpiszkálónak tűnő geodézia mérőtornyot, aztán a fenyvessel elegyes bükkösben elérjük a Nagyhideghegyi turistaház szervizútját.

A Luczenbacher úton

Kilátás a Csóványosra

Keresztezzük a makadámutat, ösvényen továbbindulva megmászunk egy kisebb dombot, a túlsó oldalán tőlünk balra ismét feltűnik az út. A kék jelzések átvágnak a fák között és rátérnek a makadámútra majd egy végső kapaszkodóval ezen a szerpentinező úton érjük el a turistaházat. Megkerüljük a teraszát és felkapaszkodunk a lépcsőkön a bejáratához. A kéktúra bélyegzőt a társalgóban, a kiszolgálópultnál kérhetjük el. Érdemes pihenni itt egyet, hiszen nagyot kapaszkodtunk idáig: a 320 méter magasan fekvő Kisinóci turistaháztól 850 méter magasra másztunk fel egy alig több mint öt kilométeres úton!