2024. július 27., szombat - Olga, Lilána

Kőhányáspuszta - Németh-völgy - Cseresznyefa-hajtás - Űző-hegy - Várgesztes TÚRALEÍRÁSSAL!

Kőhányáspuszta - Várgesztes
Kőhányáspuszta
Várgesztes, Vár alatti parkoló
Fejér Megyei Természetbarát Szövetség
2011-08-01 17:49:43

Térkép: Vértes turistatérkép 1:40000, Cartographia (20.) 2009.
Térkép: Gerecse, Vértes, Velencei-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 10.sz. túra: Bodajk, Csókakõ vm. - Szárliget
Bélyegzőhelyek fórumai: Mindszentpuszta, Várgesztes

A bejárás időpontja: 2010. december 27.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 1.

Kőhányáspuszta - Várgesztes

Pecsételés után Kőhányáspusztáról a kéktúra útvonalára visszatérve a Csákvár és Oroszlány között főút bal szélén indulunk tovább, először ösvényen, aztán már az útpadkán ballagva. Néhányszáz lépés után egy földút nyílik az út jobb oldalán, átvágunk az úttesten és ezen folytatjuk az utunkat. Az útmenti fa- és bokorsor után keresztezzük egy nagyfeszültségű távvezeték széles nyomvonalát, aztán újra belépünk az erdőbe. A Német-völgybe tér be a földút, aztán ott, ahol az két ágra szakad, mi a bal oldalit választjuk. Kapaszkodni kezd az aljában haladó keréknyom, és pár perces emelkedővel felérünk a Cseresznyefa-hajtás lapos tetejére. Tiszta aljú, világos bükkösben vezet az utunk az Űző-hegyen keresztül, aztán egy szurdokszerű völgyben leereszkedünk ismét a fennsíkról.

Az Űző-hegy napfényes bükkösében

A néha elég meredek ösvényen pár perc alatt lejutunk egy mély völgybe, feltűnik előttünk az alján vezető keskeny aszfaltút. Előtte az útelágazásban a kék sáv jelzés balra térve fordul rá az aszfaltútra, de a jobbra induló kék rom jelzéseken juthatunk el Gesztes várába (pecsételőhely). Pár lépés után a kék rom jelzés földútja is beletorkollik a keskeny aszfaltútba, azon haladunk tovább. Tisztások, rétek mellett ballagunk el, itt asztalok, pihenőpadok várják a letelepedni vágyókat, de ha fel akarunk menni a várba, itt nem célszerű megállni. A rét végén az út egy hirtelen balkanyarral nekiszalad a Várhegynek, és nagyon meredek kapaszkodóval érünk fel a várkapu előtti rétre. A kapun belépve a jobb oldalon nyíló vendéglőben találjuk a kéktúra bélyegzőt. Érdemes elkérni a vendéglőben a kulcsot a várfalakra felvezető lépcsősorhoz, mert fentről nagyon szép kilátás nyílik a környékre! A vár általában csak hétvégén van nyitva, hétköznap csak akkor, ha vendégek vannak az itt található turistaszállón.

Gesztes várának a kapuja

Kilátás a várfalakról Várgesztesre

A pecsételés után visszaindulunk, leballagunk a vár nagy kődarabokkal kirakott feljáró útján, újra rátérünk a keskeny aszfaltútra, aztán a rétek után a kék sáv jelzés is megérkezik ide. Az úton továbbindulva balra meredek lépcsősor kezdetét pillantjuk meg, ez egy, a sziklafalban található Mária-szobros kőfülkéhez kapaszkodik fel. A jelzések letérnek jobbra az aszfaltútról, gyalogösvényen haladunk vele párhuzamosan, aztán amikor a mellettünk haladó út eléri Várgesztes szélső házait, mi maradunk továbbra is a gyalogösvényen. Rövidebb erdei ereszkedés után egy faluszéli tisztásra érünk, ezen átvágva jutunk ki az Arany János utcára. Végigballagva az enyhén ereszkedő aszfaltos utcán érünk el a faluközpontba. Itt jobbra áll Várgesztes kis katolikus temploma, balra a Vadásztanya nevű kocsmában tudunk pecsételni, ha a vár zárva volt, illetve nem tettünk kitérőt oda.

Várgesztes római katolikus temploma

A Vadásztanya söröző a várgesztesi pecsételőhely