Kőszeg - Ólmodi út - határ - Alsó-erdő - Vízállás - Hosszú-Guba-hegy - Vadászház - Cser-háti-erdő - Patyi-hegy - Grádics-erdő - Ilonavár - Ilona-szobor - Ilona-völgy - Tömörd TÚRALEÍRÁSSAL!

Kőszeg - Tömörd
Kőszeg
Tömörd
Vas Megyei Természetbarát Bizottság
PalmaiVencel
2012-11-14 10:35:13

Térkép: Kőszegi-hegység turistatérkép, 1:40000, Cartographia (13.) 2006.
A szakasz fóruma: 1.sz. túra: Írottkõ - Sárvár
Bélyegzőhelyek fórumai: Kõszeg, Tömörd

A bejárás időpontja: 2011. október 31.
A leírás elkészült: 2011. november 12.

Kőszeg - Tömörd

Kőszeg, Fő tér

A Jurisics teret a Hősök kapuján keresztül hagyjuk el, egy kis közön haladunk végig, aztán átvágunk a Fő téren. Ráfordulunk a Kossuth Lajos utcára, hogy aztán néhány lépés után balra, a piac utcájába térjünk. A tűzoltó laktanyát balról kerüljük meg, egy kis park szélén haladva, itt egy hatalmas platánfa áll őrt az utunk mellett. A Táncsics Mihály utcát elérve balra térünk, aztán a végén jobbra ráfordulunk a Kiss János utcára. Keresztezzük egy hídon a Malom-árkot, aztán balra, kavicsos sétányra fordulunk.

A Malom-árok és a Gyöngyös-patak közötti sétányon

A sétány a Malom-árok és a Gyöngyös-patak között halad egy darabig, aztán elérjük a Dózsa György utcát, amire rátérve keresztezzük a Gyöngyös-patakot is és lassan magunk mögött hagyjuk a várost. Áthaladunk a Kőszeget elkerülő 87-es főúton, innen már széles, jól kijárt földúton, az Ólmodi úton indulunk tovább. Enyhe emelkedőn kapaszkodunk, az utolsó házcsoportot elérve már szép a kilátás visszafelé a városra és a mögötte elterülő Kőszegi-hegységre.

Az osztrák-magyar határon

Nyiladékban

A földút először az erdőszélen halad, majd magunk mögött hagyjuk a megműveletlen mezőket és hamarosan ismét elérjük az osztrák-magyar határt. A keréknyomok egy ideig kanyarogva követik a határt (ha figyelünk, néhány határkövet is láthatunk), aztán beletorkollanak egy távvezeték széles nyiladékában futó földútba. Százötven lépésnyit jobbra teszünk meg rajta, majd balra rátérünk egy nyílegyenes, kavicsos földútra. Innen jó nagy darabon ezen a kitűnő, keményre döngölt, két szélén árkolt földúton haladunk. Keresztezzük a Kőszegről Horvátzsidányra vezető országutat, elhaladunk egy már bezárt katonai objektum mellett, aztán valamivel több, mint félórás menettel érjük el az útkereszteződésben álló képes keresztet.

A volt katonai objektum

Képes kereszt a földutak találkozásánál

Innen sarkos, bal-jobb kanyarokkal haladunk a Kőszegi-erdő pagonyai között, váltakozva irtásfoltos, növendék erdővel betelepített részek és még az öreg erdő kockái mellett gyalogolva. A jól kiépített út egy kereszteződésben véget ér, innen már balra térve „közönséges” földúton haladunk tovább. Egy idő után a jelzések balra, nyiladékban futó keréknyomokra hívnak, le az Ablánc-patak völgyébe. Itt még a völgytalp előtt jobbra, ösvényre térünk, és sokáig hullámvasutazunk a domboldalban. Elhaladunk az Ilonavár földsáncának tövében, aztán a földútra visszatérve az erdőben álló magányos Szent Ilona szobor mellett megyünk el (a letérő ösvényt tábla jelzi).

Ösvényen az Ilonavár közelében

Szent Ilona szobor az erdőben

A földúton érjük el Tömörd szélső házait, majd kijutunk a főutcájára, balra indulunk el rajta és elhaladva a buszforduló mellett kapaszkodni kezdünk a templom dombjára. Itt található a kéktúra bélyegző az út bal oldalán, egy villanyoszlopra szerelt dobozkában.