Mátraverebély vm. - Agyagos-tető - Rétlás-oldal - Csalános - Ágasvár turistaház TÚRALEÍRÁSSAL!

Mátraverebély vm. - Ágasvár turistaház
Mátraverebély vm.
Ágasvár turistaház
2011-12-17 07:01:01

Térkép: Mátra turistatérkép 1:40000, Cartographia (14.) 2008.
A szakasz fóruma: 20.sz. túra: Mátraverebély - Mátraháza
Bélyegzőhelyek fórumai:  Mátraverebély, Ágasvári th.

A bejárás időpontja: 2011. március 26.
A leírás elkészült: 2011. október 23.

Mátraverebély - Ágasvár turistaház

A Mátrán átvezető túránkat Mátraverebélyen kezdjük, pecsételünk a Vasút utca 107. alatti kocsmában, és kelet felé indulunk el, a hegyek irányába. Az enyhén emelkedő utcán elérjük a vasúti síneket, az aszfaltozott utca kanyarját követve a töltés mellé fordulunk, végigballagunk a hosszú peron mentén, aztán balra térünk, és a makadámúton felkapaszkodunk a vasúti átjáróhoz. A sínek előtt balról álló fán találjuk meg a másik kéktúrás pecsétet, egy fémbélyegzőt a szokásos dobozkában.

Pecsételőhely a mátraverebélyi vasúti átjáró előtt

Pecsételés után keresztezzük a vasúti vágányt és a földúton indulunk tovább. Átvágva egy fás, bokros területen egy megművelt föld sarkára érkezünk ki, ennek a déli szélén folytatjuk az utunkat a keréknyomokon, aztán egy fasort keresztezve egy nagyobb mező szélére érkezünk. Ennek az északi szélén haladunk egészen a végéig, majd egy újabb fasort keresztezve a jelzések jobbra, délkelet felé küldenek tovább bennünket. Dzsindzsás kaszálón átvágva érjük el az erdőt és egy ösvényen belépünk a fák közé.

Megkezdődik a meredek kapaszkodás, ami aztán sokáig ki fog tartani az utunk során. Néhány perc múlva egy fenyves és egy bükkös-gyertyános határára érünk, a kettő között haladunk a jól kitaposott gyalogúton. Egy kis nyeregbe kapaszkodunk fel, fenn a gerincen megpillantjuk magunk előtt a Kőerdő-tető oldalának régi irtásfoltján növő friss erdőtelepítést. A nagyjából tíz éves, kefesűrűségű tölgyes erdőben folytatjuk az utunkat, egy keveset szintben haladva, aztán ismét kapaszkodva.

A Kőerdő-tető oldalának fiatalosában vezet az utunk

Délkeleti, majd déli irányban vágunk át a fiataloson, aztán ismét elérjük az öreg erdőt. Átvágunk az erdőfolton, balról egy vadvédelmi kerítés kíséri az utunkat, aztán a Hárság-tetőt elérve újabb irtásfoltok, erdőritkítások következnek. A gerincen átbukva elhagyjuk az öreg erdőt, ismét egy fiatalosba érünk, a fák felett megpillantjuk magunk előtt az Ágasvár furcsa, csonka piramisra emlékeztető kúpját. Pár métert ereszkedik a földút alattunk, keresztezzük egy középfeszültségű távvezeték nyiladékát, szintezünk egy darabig, aztán újra elkezdjük a végtelennek tűnő hegymászást. Nagyjából 400 méter magasan, egy régebbi irtásfolt peremén kapaszkodva pillantjuk meg magunk előtt az Agyagos-tető oldalában a pihenőpadokat. Érdemes megállni itt pár percre és szusszanni egyet, mert a kilátás is nagyon szép innen!

Kilátás Nagybátony felé az Agyagos-tető kilátópontjáról

Az irtásfolt felső peremén állunk, és letekinthetünk innen észak felé Nagybátonyra. Egy pillanat alatt felmérhetjük, hogy mennyit is kapaszkodtunk fel idáig a völgyből, azt azonban ne feledjük, még a felénél sem járunk az Ágasvár turistaházig vezető emelkedőnek! Továbbindulva kifordul jobbra alólunk az a jól kitaposott földút, amin eddig kapaszkodtunk, egyszerű keréknyomokon folytatjuk az utunkat. Egy újabb adag hegymászás után érkezünk ki a soron következő irtásfoltra a Csalános gerincén. Itt ismét megenyhül a kaptató egy kis időre, visszafordulva látjuk, milyen szép a kilátás innen észak felé tekintve a Tepke-gerincre!

Előttünk emelkedik az Ágasvár

Az irtásfolt felső peremén haladnak a keréknyomok, aztán a fák közé visszatérve egy sírkövet pillantunk meg az út jobb oldalán. A férfit 2005-ben érte itt vadász baleset: egy vadásztársa pár méterről lelőtte. Elhaladunk a fekete gránit síremlék előtt, egy erdei rakodó tisztására érkezünk ki, aztán az útelágazásban balra térve megkezdődik az Ágasvár oldalában a végső, elég meredek kapaszkodó. Nagyjából 20-25 perces, nagyon kimerítő kapaszkodással érjük el a gerincet először az erdőben, aztán egy újabb irtásfolton keresztülvágva. Balra előttünk ismét feltűnik az Ágasvár csúcsa, még mindig magasan felettünk van, de oda már nem kell felkapaszkodnunk!

Bócsi András sírköve a földút mellett áll

Jobbról megérkezik a sárga jelzés, az utunk balra törik, és követjük a gerincet. Most az Óvár és az Ágasvár közti nyeregben vagyunk, és az Ágasvár felé kezdünk el kapaszkodni, de most már csak alig-alig. Jobbra kanyarodik az utunk, szintben kanyargunk az Ágasvár oldalában, aztán néhány perc múlva kiérünk a turistaház tisztására. Megpillantjuk magunk előtt az épületeket, átvágunk a réten és a házakhoz megyünk. Az emeletes épület a szállás, a földszintes épületben van a társalgó és a gondnok lakása.

Az Ágasvár turistaház épületei

Végigmegyünk a földszintes épület előtti úton és az erdő szélén pillantjuk meg az ösvény mellett a tájékoztató táblát. Ennek a favázára van szerelve a kéktúra bélyegző dobozkája. Pecsételés után érdemes pihenni egyet a házak előtti pihenőpadokon, rossz idő esetén pedig a turistaház társalgójában. Nagyot kapaszkodtunk idáig: a nagyjából 180 méteres magasságban fekvő Mátraverebélyről feljöttünk 640 méterre, de ha időnkbe belefér és kedvünk is van hozzá, a meredek kék háromszög jelzésen felkapaszkodhatunk az Ágasvár csúcsára is!

A Tájékoztató táblára van szerelve a pecsét dobozkája