Mogyorósbánya - Kőszikla (Kő-hegy) - Tokodi pincék - Kis-kő - Hegyes-kő - Tokod TÚRALEÍRÁSSAL!

Mogyorósbánya - Tokod
Mogyorósbánya
Tokod
2011-12-09 18:14:28

Térkép: Gerecse turistatérkép 1:40000, Cartographia (10.) 2006.
Térkép: Gerecse, Vértes, Velencei-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 11.sz. túra: Szárliget - Dorog
Bélyegzőhelyek fórumai: Mogyorósbánya, Tokodi bánya

A bejárás időpontja: 2010. november 27.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 10.

Mogyorósbánya - Tokod

Pecsételés után a Kakukk sörözőből visszatérünk Mogyorósbánya főterére és a buszmegálló mellett nyíló keskeny utcán indulunk tovább. Szinte azonnal megkezdődik a kaptató, az utolsó házak után a temető is elmarad mögöttünk és folyamatosan emelkedve belépünk az erdőbe. Jól kitaposott földúton, végig a fák között haladunk egyre feljebb a Kőszikla oldalában. A lapos hegytetőt elérve egy tisztáson elfogy alólunk a földút, gyalogösvényen indulunk tovább. Újra belépünk a fák közé, de néhány méter után egy másik tisztásra érünk, ahol a gyalogút jobbra tér és ereszkedni kezd.

Ha itt nem fordulunk jobbra, hanem egyenesen megyünk még néhány lépést, a fák közül kilépve egy kilátópontra jutunk: a Kőszikla sziklás homlokának a tetejére. Itt érdemes pár percre letelepedni és alaposan körülnézni. Alattunk terül el a tokodi pincék völgye, ide fogunk a Kőszikláról leereszkedni. Távolabb jól látható a Hegyes-kő sziklás és mögötte a Nagy-Gete erdős oldala, mindkét hegyet meg fogjuk még mászni a továbbiakban. Erős kaptató vezet fel mindkettőre, így aztán rögtön felmérhetjük, hogy bizony nem sétagalopp lesz ez a túra!

Kilátás a Kőszikla ormáról a még előttünk álló útra

Visszatérve a sziklákról a kéktúra ösvényére egy darabig még a fák között kanyarog alattunk az út, aztán folyamatosan ereszkedve, és az erdőt magunk mögött hagyva kiérünk a Kőszikla keleti oldalának bokros, ligetes oldalába. Ismét kinyílik előttünk a panoráma, ugyanazt látjuk, mint a sziklákról, de most már alacsonyabbról. Erdőfoltok, árvalányhajas rétek között ereszkedik alattunk a kanyargó ösvény, aztán beletorkollik egy földútba. Rátérünk erre az útra, jobbra indulunk el rajta, de talán 80-100 lépés után balra, ösvényre fordulunk innen.

Kertek, szőlők között ereszkedik alattunk az ösvény, aztán egy bekerítetlen telek gyümölcsfái közé érkezünk. A fák közötti füves sávon ereszkedünk, aztán a lejtő alján elhaladunk a ház mellett is. Itt keréknyomok kezdődnek, ezeken továbbindulva érünk ki arra a földútra, amit az imént hagytunk magunk mögött, de közben az egy szerpentinkanyart írt le a hegyoldalban. Nagyjából száz lépés után egy pihenőházhoz érünk, itt az utunk beletorkollik a tokodi pincék völgyének alján futó széles, keményre taposott földútba. Itt jobb felé fordulva megpillantjuk a Kavics-lakot, az alternatív pecsételőpontot (a másik Tokodon lesz, az Aladár kocsmában).

A széles földúton haladva már pár perc alatt kiérünk a Tát és Nagysáp közötti országútra. Keresztezzük és az innen kiágazó mellékúton ballagunk tovább. 300-350 lépést haladunk a keskeny aszfaltúton, ekkor egy jobbra kiágazó földutat pillantunk meg. Rátérünk, és azonnal megkezdődik a Hegyes-kőre vezető kaptató. Vegyesen haladunk földutakon, keréknyomokon és ösvényeken, figyeljük a kék sáv jelzéseket, mert könnyen eltévedhetünk az elágazó, összefonódó utak között!

Visszatekintés a Kis-kő oldalából a tokodi pincék völgyére

Előrepillantva már látjuk a Hegyes-kő sziklás ormát

Egy idő után magunk mögött hagyjuk az erdőt, folyamatos kapaszkodással érjük el a Kis-kő kopár, köves oldalát. Egy erősebb kaptatóval felérünk a domb gerincére, itt megállva és visszapillantva jól látható nem csak az eddig bejárt utunk jó része, de a Gerecse dombvilága is. Továbbindulva már látjuk, hogy az ösvényünk elkerüli a hegytetőt, annak a bal oldalában halad el, viszont feltűnik előttünk a Hegyes-kő sziklás csúcsa. A két hegy közötti nyeregbe leereszkedve kezdődik aztán a következő kaptató fel a Hegyes-kő vállára. Néhány perc alatt jutunk fel ide, a kopár sziklák aljába. A kék sáv jelzések itt egy földútra térnek, de vétek kihagyni a sziklás hegytetőről nyíló tényleg fantasztikus körpanorámát!

A csúcsra nem vezet jelzett út, viszont könnyen felkapaszkodhatunk oda a kibillent mészkőrétegek által nyújtott természetes feljárón. A tetőről aztán nagyon szépen belátható az egész környék: alattunk Tokod terül el, szinte be lehet látni innen a házak udvaraira, mögötte a síkságon túl feltűnik az esztergomi bazilika, a távolban a Börzsöny és a Visegrádi-hegység csúcsaival, ellenkező irányba tekintve a Gerecse hegyeit-dombjait láthatjuk. Miután alaposan kigyönyörködtük magunkat a panorámában, óvatosan visszaereszkedünk a sziklák tövében haladó földútra.

Kilátás a Hegyes-kő csúcsáról az alattunk fekvő Tokodra és a távoli Esztergomra

Távcsővel még a Bazilika részletei is jól láthatóak

Rátérünk, de aztán körülbelül száz lépés után balra, ösvényre fordulunk. Változó meredekséggel ereszkedünk lefelé a hegyoldalban, balra tekintve egyre magasabbra tornyosulnak fölénk a sziklák, jobbról a Nagy-Gete erdős oldalának látványa kísér az utunkon. Jelzések errefelé alig vannak, hiszen nagyon nehéz festeni az ösvény melletti bokrokat, satnya fákat, a lényeg, hogy az elágazó ösvények szövevényében próbáljuk minél közelebbről követni a baloldali sziklákat.

Egy idő után kiérünk a Hegyes-kő északi oldalának a kaszálójára, alattunk feltűnik Tokod. Az ösvény megcélozza a legközelebbi házakat, és leereszkedik oda. Rátérünk az itt kezdődő utcára, aztán ennek a végén balra fordulunk, ezen érjük el a falu főterét. A kék jelzések itt jobbra térnek, a Szabadság utcára, de ha nem pecsételtünk a Kavics-laknál, akkor nekünk itt egyenesen kell folytatnunk az utunkat a Kossuth Lajos utcán. Ennek a kanyarjában találjuk az Aladár kocsmát, itt kérhetjük el a kéktúrás bélyegzőt.