Nagybózsva - Kisbózsva - Nyíri-patak - Alsó-rét - régi vasút - volt Füzérkomlós vá. - Füzérkomlós - Komlósi-völgy - Szőlők-alja - Füzér TÚRALEÍRÁSSAL!

Nagybózsva - Füzér
Nagybózsva
Füzér
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-26 08:26:41

Térkép: Zempléni-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2005.
A szakasz fóruma: 27.sz. túra: Nagy-nyugodó-nyereg - Hollóháza
Bélyegzőhelyek fórumai:   Nagybózsva, Füzér

A bejárás időpontja: 2011. szeptember 14.
A leírás elkészült: 2011. december 26.

Nagybózsva - Füzér

Bélyegzés után rátérünk az Esze Tamás utcára, és kelet felé elindulunk rajta kifelé a Nagybózsváról. Az utolsó bal oldali házak után balra térünk, a dombhátra felkapaszkodó, keskeny aszfaltútra, és felsétálunk rajta a széles tetőre. Felérve megállásra késztet az innen nyíló szép kilátás, ugyanis balra pillantva teljes szépségében terül el előttünk a széles Milic-csoport. Ez a hegykoszorú a Zempléni-hegység legészakibb magyar vonulata, magányosan emelkedik ki a Hegyköz síkjából annak az északi peremén. Előterében innen már szabad szemmel is jól látható a füzéri Várhegy, tetején a vár romjaival.

A Milic-csoport láthépe a dombhátról

A hegyek előterében már jól látszik Füzér vára is

A dombhát túlsó oldalán leereszkedve még Kisbózsva előtt keresztezi az aszfaltút a már évtizedekkel ezelőtt felszámolt Hegyközi Kisvasút nyomvonalát, mi pedig otthagyva az utat rátérünk a füvesített, gondosan nyírt töltésre. A Hegyközi Kisvasút vágányrendszere több lépcsőben fejlődött ki, legnagyobb kiterjedését 1938-ban érte el. Sajnos a vasút forgalma a múlt század 70-es éveire visszaesett, és egy erősen megkérdőjelezhető döntés értelmében a vasutat bezárták 1980-ban, vágányait pedig felszedték. Mi most ennek a keskenynyomtávú vasútnak a Kisbózsva és Füzérkomlós közötti szakaszát járjuk végig.

A volt kisvasút szépen gondozott nyomvonalára térünk rá

Pár száz lépés után elérjük Kisbózsva temetőjét és észrevesszük, hogy a nyomvonal gondozott része itt véget ér. A temető után a vasút töltését már kezdi visszafoglalni a természet: az erdő fái már összeborulnak a pályatest felett, bokrok, kisebb fák nőttek már ki a hajdani vasúti vágányok helyén. Azért a gyalogút még eléggé jól járható, legalábbis addig a pontig, ahol keresztezi a Kisbózsva és Nyíri közötti országutat.

A vasút töltését kezdi viszafoglalni a természet

Ettől a ponttól a megművelt földek között vezető vasúti pályatest egyes szakaszokon már gyakorlatilag járhatatlanná vált. Kitérhetünk innen jobbra vagy balra, de a lényeg az, hogy az országút keresztezése után körülbelül egy kilométerrel a vasúti nyomvonal egy hídon áthalad a Nyíri-patak felett, itt nekünk is át kell kelnünk, mert menthetetlenül a patak nyugati oldalán rekedünk!

Szinte járhatatlan szakasz a volt vasút nyomvonalán

A Nyíri-patak hídja

A patak túlsó oldalán már egyre járhatóbb lesz az utunk, végül megérkezünk a füzérkomlósi végállomás helyén lévő parkba. A vasútvonal egyik kis diesel mozdonya van itt kiállítva, mellette a vasútvonal történetét felelevenítő emléktábla áll. Jobbra fenn a kőfejtőben szép vadászház áll, ennek a bekötő aszfaltútján indulunk tovább észak felé. Néhány perc alatt kiérünk a Felszabadulás utcára, és jobbra indulva rajta nekiveselkedünk a kaptatónak. Hamar magunk mögött hagyjuk a Füzérkomlóst, az utolsó házak után balra, keréknyomokra térünk.

Jól látszik Füzér vára a mementóként meghagyott mozdony mögött

A keréknyomok a mező és az erdő határán kanyarognak, hol a szélső fák között, hol a ligetes rétek szélén haladva. Lassan felkapaszkodunk egy széles dombhátra, és a tető felé közeledve felbukkan előttünk Füzér vára! A tetőn egy terebélyes hársfa tövében álló kőkereszthez érkezünk, talán innen a legszebb a kilátás a meredek, sziklás oldalú hegy tetején trónoló romokra. Érdemes itt egy pár percre megállni és körbepillantani. Mögöttünk terül el a Hegyköz síksága, jól látszanak a Sátor-hegyek a déli pereménél. Előttünk a Nagy-Milicet körbeölelő hegykoszorú áll, előtérben a várromokkal. Az Országos Kéktúra egyik legszebb panorámája ez!

Kilátás a dombtetőről Füzérre és a várromra

A kereszttől leereszkedünk a domboldalban a Bisó-patak völgyébe, de a térképen jelzett a híd már nincs meg, a patak egy korábbi áradása elsodorta. Átlábalunk az erecskén, átvágunk a túlsó oldal bogáncsos mezején és felkapaszkodunk Füzér határában az aszfaltútra. Végigballagunk az egyre emelkedő Petőfi Sándor utcán a központig, a bejárás időpontjában a Vár büfében és a kocsmában lehetett pecsételni, de ha 2012-re elkészül a látogató központ, ott is lesz állítólag bélyegzési lehetőség.

A füzéri katolikus templom román stílusú részei

A várrom a faluból is jól látszik