Nagymező-puszta - Barát-hát - Tepke - Purga - Macska-hegy - Garábi-nyereg - Nagy-kő-tető - Köves-bérc - Sátoros-hegy - Csepegős-kút - Nagybárkány TÚRALEÍRÁSSAL!

Nagymező-puszta - Nagybárkány
Nagymező-puszta
Nagybárkány
2011-12-17 06:40:24

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 19.sz. túra: Becske - Mátraverebély
Bélyegzőhelyek fórumai:  Nagymezõpuszta, Nagybárkány

A bejárás időpontja: 2010. június 18.
A leírás elkészült: 2011. október 7.

Nagymezőpuszta, Bableves csárda - Nagybárkány

Pecsételés után folytatjuk az utunkat az országút szélén, aztán 6-800 lépés után, az útelágazásnál balra fordulunk, Pásztó felé. Elhaladunk Nagymezőpuszta bekerített telken álló épületei mellett, aztán az országút balra kezdődő „S” kanyarja második ívében meg kell találnunk azt a gyenge keréknyomot, amin észak felé átvághatunk az út mellett húzódó sűrű akácos sávon. A fák túlsó oldalán megművelt terület sarkára érünk ki, ennek a peremén folytatjuk az utunkat továbbra is északi irányban, egy alig járt csapáson.

Megművelt földek harárán fut a csapás, amit követnünk kell

Körülbelül 400 métert (500-550 lépést) kell megtennünk a mező szélén, azután kell keresnünk azt a keskeny ösvényt, amire rátérve jobbra befordulhatunk az erdőbe. Nyáridőben eléggé benőtt az ösvény kezdete, nehéz észrevenni! Ha megtaláltuk, és elindulunk rajta, akkor megkezdődik a Tepke csúcsára vezető végső, de meglehetősen hosszú kaptató. Körülbelül ötszáz lépés után az ösvény beletorkollik egy földútba, ezen jobbra indulunk, továbbra is kapaszkodva. A gerincet elérve útelágazáshoz érkezünk, itt balra fordulunk és a gerincen indulunk tovább, még mindig felfelé. Most a Barát-háton haladunk, a Tepke déli gerincén. Csak nagyon lassan kezd megenyhülni a meredek kapaszkodás, de a végén elérjük a tetőt és megpillantjuk magunk előtt a Tepke 567 méter magas csúcsán álló kilátótorony fémvázas szerkezetét.

Kilátó a Tepke csúcsán

Érdemes felmenni a kilátó tetőteraszára, mert nagyon szép kilátás nyílik onnan! Nyugat felé tekintve a Cserhát dombvilága hullámzik előttünk, a távolban feltűnik Hollókő vára is. Kelet felé pillantva a Zagyva széles völgye mögött a Mátra hegytömbje emelkedik, uralva már a teljes látóhatárt. Észak felé nézve egy hosszú gerinc csúcsai sorjáznak előttünk, ezeken bizony végig kell mennünk a következőkben! Nézelődés után ereszkedjünk le a kilátóból, és induljunk tovább az utunkon!

Kilátás a Mátrára és a lábainál fekvő Pásztóra

A kilátó alatti tisztást keleti irányban hagyjuk el egy gyalogúton, ez aztán hamarosan beletorkollik egy jól kijárt földútba, ezen balra, északkelet felé indulunk tovább. Gyakorlatilag szintben haladunk, enyhén hullámvasutazva, de körülbelül 7-800 lépés után, az út egy jobbra ívelő kanyarjában balra, köves ösvényre kell térnünk a kék jelzéseket követve! Kapaszkodó kezdődik, fel egészen a Purga (Pugga) 575 méter magas csúcsáig, közben jobb oldalon nagyobb irtásfoltok maradnak el mögöttünk. Továbbra is a szűk gyalogúton haladva ereszkedni kezdünk, utunk kifordul a gerinc sziklásabb, nyugati oldalára, és rövid kanyargás után elérjük a Macska-hegy kilátópontját.

Kilátás a Macska-hegyről Garábra

Eddigi utunkon fenn a gerincen nem volt sehol sem kilátás, itt is meglehetősen szűk csak a panoráma, de jól látjuk a hegyek karéjában fekvő Garáb falut, és a környezetét. Érdemes leülni itt pár percre pihenni, hiszen már jó félórás út van mögöttünk a Tepke kilátója óta. A Macska-hegyről már pár perc alatt leérünk a Garábi-nyeregbe, itt egy földút keresztezi az utunkat, ezen érkezik a kék kereszt jelzése Mátraszőlős felől, hogy a másik oldalon már a kék négyszög jelzés ereszkedjen le Garábra. Mi egyenesen indulunk tovább, követve ezután is hegygerincet.

Jól kitaposott földúton haladunk néhány száz métert, a Nagy-Kő-tető csúcsáig, itt a TV átjátszó adó kerítéséhez érkezünk. A jó út csak idáig tart, nekünk balról meg kell kerülni a kerítéssel elzárt területet, a túlsó oldalán újra csak ösvényen indulunk tovább. A bejárás időpontjában éppen kábelfektetés folyt a további utunk nyomvonalában, a gyalogút több száz méter hosszan fel volt túrva, az erdő fái között kellett kerülni.

Ahogy haladunk, a tetők egyre inkább ellaposodnak, már csak alig-alig hullámvasutazik az utunk az erdőben. A Varjú-bérc után a Köves-bércen az utunk az eddigi északi irányból lassan keletire fordul, egyre inkább érezhetővé válik az ereszkedés. Sáros, kátyús földúton haladunk itt, egy meredekebb lejtő után egy kis tisztás nyugati szélén újra északira fordul a földút iránya. A szélső fák között haladva elmegyünk a rét mellett, aztán egy rövidebb kaptatóval feljutunk a Sátoros-hegy és a Kerek-bükk közötti nyeregbe.

Sáros erdei úton

Az emelkedés itt véget ér, egy darabig szintben haladunk a hegyoldalban, aztán ismét lejtő következik, de most jó hosszan. Egy vízmosás által alaposan tönkretett földúton ereszkedünk egyre lejjebb, a keréknyomokban sokszor méter mély árkokat kerülgetve. Itt alaposan a lábunk alá kell néznünk, hová lépünk! Egy idő után magunk mögött hagyjuk az erdőt, ritkán kaszált réteken vágunk át a füves keréknyomokon.

Nini! Előttünk egy templomtorony!

Nagyon érdekes látvány, hogy egyszer csak megpillantunk magunk előtt egy templomcsúcsot, aztán ahogy tovább ballagunk, és meredekebben kezdünk ereszkedni, akkor vesszük csak észre, hogy az a sipka Nagybárkány katolikus templomához tartozik! Meredek lejtőn érjük el a templomkertet, megkerülünk egy sorompót, elhaladunk a templomkapu előtt, aztán az erősen lejtő Kossuth utcán érünk el egy kis terecskét. Itt tudunk pecsételni a Bárkány Presszó kocsmaszerű ivójában.