Nógrádsipek - Malom-völgy - Csóka-hegy - Pusztavár-hegy - Keresztes-hegy - földvár - Dobogó-tető - Gyertyános - Hollókő TÚRALEÍRÁSSAL!

Nógrádsipek - Hollókő
Nógrádsipek
Hollókő
2011-12-17 05:58:15

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 19.sz. túra: Becske - Mátraverebély
Bélyegzőhelyek fórumai:  Nógrádsipek, Hollókõ

A bejárás időpontja: 2010. június 18.
A leírás elkészült: 2011. október 6.

Nógrádsipek - Hollókő

Nógrádsipek - Falu a dombok között

Pecsételés után a vegyesboltból visszatérünk a József Attila utcára, ezen a hosszú úton végigbandukolva hagyjuk magunk mögött Nógrádsipeket. Kátyús, nehéz erdőgazdasági gépek által eléggé tönkretett úton haladunk, aztán egy kis hidacskán átkerülünk a Malom-völgy alján csordogáló erecske bal oldalára és megkezdjük a soron következő kapaszkodást a Csóka-hegy oldalában. Továbbra is a nehéz gépek nyomában haladunk, ezekben a mély nyombarázdákban kaptatunk egyre feljebb a hegyoldalban. Hamarosan elérjük azokat az irtásfoltokat és mellettük lévő rakodókat, ahová a nyomok vezetnek.

Kanyargó nyomok egy rakodó tisztásán

Az össze-vissza kanyargó nyomok között átvágunk a rakodók tisztásain, feljebb az út már kevésbé nyomvályús lesz, látszik, hogy itt már nemigen járnak nehéz erdészeti járművek. Füves keréknyomokon kaptatunk egyre feljebb, közben elhaladunk a Pusztavár-hegy alatt, az itteni sáncmaradványokhoz kék rom jelzések indulnak fel. Feljebb érve az erdő dzsindzsás alja egyre jobban kitisztul, 500 méter felett elérjük a fennsíkot. A Dobogó-tető és a Remete-hegy közötti nyeregben elérjük utunk legmagasabb pontját, itt több turistaút keresztezésében balra indulunk tovább, most már gyakorlatilag szintben haladva.

Egy idő után egyre jobban lejteni kezd az út, aztán kiérünk az erdőből a Gyertyános nagy irtásfoltjaira. Kinyílik előttünk a panoráma, messze magunk előtt megpillantjuk Hollókő várát egy távolabbi gerincen. Tovább ereszkedünk az úton és a vár eltűnik a szemünk elől. Leérünk a völgy aljára, aztán egy útkereszteződésben egyenesen indulva tovább újra emelkedni kezd az utunk, most már a következő dombgerincre. Rövid, de izzasztó kaptatóval jutunk fel a füves domboldalban kanyargó úton a tetőre, itt aztán ismét betérünk az erdőbe, majd rövid szintezés után leereszkedünk a soron következő völgybe.

Feltűnik Hollókő vára egy távoli gerincen

Egy kis erecskét keresztezünk a völgy alján, majd ismét kapaszkodni kezdünk a túlsó oldalán. Itt már érdemes néha felpillantani, mert a fák koronái között időnként megpillanthatjuk magasan felettünk Hollókő várának falait. Magas füvű réteken vágunk át, aztán még mindig enyhén emelkedve megérkezünk Hollókő ófalujának aljába. Rátérünk a macskaköves főutcára és tovább kapaszkodunk a világörökség részeként nyilvántartott falucska házai között. Nem érdemes itt átsietni, nézzünk inkább alaposan körül, hiszen mindegyik ház szépen felújítva várja a látogatókat.

A dombtetőn trónol Hollókő vára

Elhaladunk a híres, fatornyos templomocska mellett, jobbra feltűnik a Tourinform iroda öreg portája – itt is lehet pecsételni a füzetünkbe egy egészen különlegesen szép, faragott fapecséttel – majd tovább folytatva a kapaszkodást érjük el az ófalu felső végét. Itt a Szabó kocsmában is van elhelyezve kéktúra bélyegző, illetve a Palóc kávézóban is pecsételhetünk.