Ősagárd - Galamb-hegy - Lókos-patak - Felsőpetény TÚRALEÍRÁSSAL!

Ősagárd - Felsőpetény
Ősagárd - Galamb-hegy - Lókos-patak - Felsőpetény TÚRALEÍRÁSSAL!
Ősagárd
Felsőpetény
2011-12-16 06:42:21

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 18.sz. túra: Nógrád - Becske
Bélyegzőhelyek fórumai:   Õsagárd, Felsõpetény

A bejárás időpontja: 2011. augusztus 6.
A leírás elkészült: 2011. október 4.

Ősagárd - Felsőpetény

A pecsételést követően továbbindulunk Ősagárd főutcáján, aztán a templom előtti elágazásban balra térünk. Innen nagyon megritkulnak a kék jelzések, csak ritkán fog feltűnni egy-egy az út menti fákon, de lesz olyan hely is az utunkon, ahol több száz méteren keresztül egyetlen jelzéssel sem fogunk találkozni! Haladjunk figyelmesen, az utat és az útirányt próbáljuk folyamatosan követni a térképen tájoló segítségével!

Lassan magunk mögött hagyjuk a települést a keskeny betonúton, utoljára lepusztult tsz épületek előtt haladunk el. Elhagyjuk az utolsó romos házakat, az út burkolata is véget ér, utunk jobb oldalán megművelt területek tűnnek fel, baloldalon hol kissé közelebb, hol távolabb az úttól húzódik az erdőhatár. Enyhén kapaszkodunk, de szinte észre sem lehet venni, mindenesetre, ha pár perc menés után visszatekintünk a megtett útra, már messze magunk mögött látjuk a falut és a távolban ismét megjelenik a Naszály csúcsa.

A mezők és az erdő határán kanyarog a földút

Talán kilométernyi út végén egy útelágazásban balra tartva befordulunk az erdőbe, és utunk nagy ívben balra kezd kanyarodni. Az eddigi, nagyjából keleti irányból északnak térünk, aztán a következő elágazásban, ahol eddigi földutunk jobbra kanyarodik, mi a bal oldali, kevésbé kijárt keréknyomokat választva balra térünk ismét, északnyugati irányba. Végig az erdőben haladva is érzékeljük pár perc múlva, hogy egy széles gerincen haladunk, ezt követi kanyarogva, enyhén hullámvasutazva az utunk. Hajdani irtásfoltokon terpeszkedő susnyás akácosok mellett haladunk el a Galamb-hegyen, a bal oldaliakról pár éve még szép kilátás nyílt visszafelé Ősagárdra és a Naszályra, de mostanra a gyorsan növő akácos már minden kilátást eltakar.

Ilyen volt a kilátás: Ősagárd és a Naszály a dombgerincről fényképezve

Nagyjából húszperces út végén érjük el az erdő másik szélét, itt keresztezünk egy középfeszültségű távvezetéket és kilépünk a mezőkre. Széles kaszálók terülnek el előttünk, eddigi kényelmes földutunk itt eltűnik, beleveszik a fűtengerbe, csak alig látható keréknyomok vezetnek tovább. Nyugodtan bízzuk magunkat rájuk, az erdősarokról indulva északnyugat felé átvágunk a területen, leereszkedünk egy kis völgyfő mélyedésébe, aztán már ismét emelkedve újra elérjük az erdő szélét. Az erdősarok után már megművelt területek következnek tőlünk jobbra, de baloldalon még mindig kitart az erdő.

Kaszálókon keresztül

A következő, gömbölyű erdősarkon jobbra térünk az úttal együtt, követve a fák vonalát, ereszkedni kezdünk és előttünk a völgyben megpillantjuk Felsőpetény házait. Továbbra is ereszkedünk, előttünk, az utunk következő kanyarjában már látjuk a magaslest. Ezt elérve otthagyjuk az eddigi utunkat, és balra, dzsindzsás keréknyomokon betérünk az erdőbe. Pár lépés után újra balra, most már szinte nyugat felé fordulunk, itt az öreg erdő és egy hajdani irtásfolt, most akácos-dzsindzsás terület felső határán halad a benőtt ösvény. Talán háromszáz lépést kell törtetnünk ebben a sűrű dzsungelben, amikor tőlünk jobbra feltűnik a következő kaszáló.

A domb tövében feltűnik Felsőpetény

Itt jobbra fordulunk, és szinte mindenféle út nélkül ereszkedni kezdünk a fák mellett, a rét szélén. Keresztezünk egy erdősávot, a túlsó oldalán folytatódnak a rétek, majd a következő, valamivel szélesebb erdősáv után elérjük a Felsőpetény feletti megművelt területeket. Itt már újra keréknyomokon járunk, először észak felé visz az utunk, aztán kelet felé térve lassan elérjük Felsőpetény szélső házait. A Petőfi utcán haladunk a falu belseje felé, aztán az útelágazás háromszögét elérve a kék jelzések egyenesen indulnak tovább, de ha pecsételni is szeretnénk, akkor balra kell térnünk, hogy a Lókos-patak hídján átkelve megérkezzünk a vegyesbolt-kocsma páros épületéhez. A kéktúra bélyegzőt az italboltban kell elkérnünk a pultostól.