Pap-rét - Pálócki-rét - Úrasztal-oldal - Vízverés-nyerge - Őr-hegy - Barát-halom (Moli pihenő) - Borjú-fő kilátóhely - Visegrádi-kapu - Nagy-Villám parkoló - volt Nagy-Villám turistaház - TÚRALEÍRÁSSAL!

Pap-rét - Nagy-Villám
Pap-rét
Nagy-Villám
Hevesi
2012-03-29 21:23:50

Térkép: Pilis és Visegrádi-hegység 1:40000, Cartographia (16.) 2005.
A szakasz fóruma: 16.sz. túra: Dobogókõ - Visegrád, komp
Bélyegzőhelyek fórumai: Papréti eh., Nagy-Villám th.

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 27.
A leírás elkészült: 2011. szeptember 27.

Pap-réti erdészház - Nagy-Villám

A Pap-réti erdészháznál lévő pecsételőponttól csupán pár lépés az erdészeti aszfaltutak kereszteződése, továbbindulva átvágunk rajta és a tisztás túlsó oldalán, az erdőszélen elérjük a pihenőpadokat. A rét sarkán lépünk be ismét az erdőbe, és egy ösvényre térve két-három perc alatt egy jól kijárt, kavicsszórásos makadámútra jutunk. Ezen folytatjuk az utunkat, elhaladunk rajta a Pálócki-rét füves mezeje mellett és megérkezünk a turistajelzések elágazásába. Az eddig velünk tartott piros sáv jelzés marad a földúton, a kék sáv jelzés és az itt kezdődő kék kereszt jelzés két külön ösvényen indul tovább balra.

A Pálócki-rét szélén haladó murvás úton vezet a kéktúra

Rátérünk a kék sáv jelzés gyalogútjára és gyakorlatilag szintben indulunk tovább. Egy irtásfolt kerítését követjük a ritkított erdő dzsindzsás aljának vadszederbokrai között. Ezen a néhány száz méter hosszú szakaszon eléggé megtépnek bennünket a tüskék és megcsipked a csalán, mire túljutunk rajta. Visszaérünk a ritkítatlan erdőrészbe, utunk továbbra is szintezik, de egyre meredekebb lesz a hegyoldal, amin az ösvény halad.

Szintező ösvényen az Urak asztala oldalában

Megérkeztünk az Urak asztala meredeken leszakadó keleti oldalába, ezt a régebbi térképek csak nappali bejárásra ajánlották, mert alaposan a lábunk alá kell nézni, nehogy megcsússzunk a helyenként igen meredek hegyoldalban harántoló túraösvényen. Aztán egy idő után a hegyoldal meredeksége csökken, a gyalogút is kiszélesedik és egy, a hegyoldalban kialakított teraszon halad tovább. Utunk élesen balra törik, itt érdemes jobbra kikukucskálni a falombok résein, mert nagyon szép kilátás nyílik innen a Duna völgyére, és a pont velünk szemben álló Naszályra. Rövid sétával érkezünk meg a Vízverés nyergének tisztására.

Kilátás az Urak asztala oldalából a Duna völgyére és a Naszályra

A Vízverés nyergének rétjén

A kitaposott nyom átvág a ritkán kaszált rét néha derékmagas füvében és a túlsó sarok közelében lépünk be ismét az erdőbe. Az Őr-hegy dombhátára kapaszkodunk fel, már ismét a fák között, átmászunk egy lépcsőszerű, kényelmes falétrán egy vadvédelmi kerítés felett, aztán leereszkedünk a gerinc túlsó oldalán. Ritkán használt, gazos keréknyomokra érkezünk, ezeken folytatjuk az utunkat. Nagyjából a gerincen haladunk, és amikor néhány száz lépés után a keréknyomok kifordulnak alólunk jobbra, mi egyenesen megyünk tovább, újra ösvényen. A gerinc egyre keskenyebb lesz, a végén egy kilátóponthoz érkezünk.

A Moli-pihenő

Kilátás a Moli-pihenőtől a Dunakanyar nyugati felére

A Moli-pihenő kőpadjáról a Dunakanyar nyugati felére tekinthetünk le, itt még magasan felette járunk. Sajnos a keleti felét és Visegrádot még eltakarják a fák. A kőpadtól továbbindulva meredeken ereszkedni kezdünk, és nemsokára megpillantjuk a kék háromszög jelzés ösvényét, ami balra kitérőt tesz a Borjúfő szikláinak a tetejére. Érdemes megtennünk a kis kitérőt, mert a szilák tetejéről már sokkal tágabb a panoráma, mint pár perccel korábban a Moli-pihenőnél volt! A kék háromszög jelzés másik ágán visszatérünk a kék sáv jelzés gyalogútjára, ami tovább lejt egészen a Visegrádi kapu nyergéig, ahol rátérünk egy földútra.

Kilátás a Borjúfő szikláiról

Kis kaptatóval felérünk a Sóstói-rétre, utunk átvág rajta, és ismét folytatódik a lejtő. Kényelmes ereszkedéssel érünk egy útelágazásba, ahol az Urak asztala előtt kivált kék kereszt jelzés földútja csatlakozik hozzánk, innen már szintben haladunk, aztán egy kisebb emelkedővel érünk ki a Fekete-hegy ligetes tetejére. Elhagyunk egy esővédő házikót és a pihenőpadjait, aztán a réten, a facsoportok között kanyargó keréknyomokon leereszkedünk a Nagy-Villám nyergében elterülő hatalmas autóparkoló sarkára, közben jól látjuk a hegytetőn álló Zsitvai-kilátó bástyaszerű kőtornyát és az alatta kanyargó bobpályákat.

A Fekete-hegy ligetes oldalában

Kilátás a mezőről a Zsitvai kilátóra

Átvágunk az ideérkező aszfaltúton, és a kék jelzések azonnal egy, az úttal párhuzamosan haladó gyalogútra térnek, de nekünk még bélyegeznünk kell a kéktúra igazoló füzetünkbe! Így aztán ballagjunk fel a Nagy-Villám oldalába a vendéglőhöz, ahol a pincérektől kell elkérnünk a pecsétet. A vendéglőtől már csak pár perc séta a hegytető tisztásán álló kilátó, ezt se hagyjuk ki, mert csodálatos körpanoráma nyílik a teraszáról a Dunakanyarra, valamint a Visegrádi-hegység és a Börzsöny csúcsaira!

A Zsitvai kilátó

Kilátás a tetőteraszról a Visegrádi várra