Putnok - Szörnyű-völgyi-patak - Magas-bérc-tanösvény - Halastó - Pálma-forrás - Mohos-vár - Keleméri Mohos-tavak - Szörnyű-völgy - Kelemér TÚRALEÍRÁSSAL!

Putnok - Kelemér

Térkép: A Gömör-Tornai-karszt turistatérkép 1:40000, Cartographia (1.) 2004
A szakasz fóruma: 24.sz. túra: Putnok - Bódvaszilas
Bélyegzőhelyek fórumai:  Putnok, Kelemér

A bejárás időpontja: 2011. május 12.
A leírás elkészült: 2011. november 30.

Putnok - Kelemér

Putnok, vasútállomás - Túránk kezdőpontja

A Borsodi-dombságon és az Aggteleki-karszton átvezető túránkat a putnoki vasútállomáson kezdjük. Pecsételést kérünk a pénztárban az igazoló füzeteinkbe, aztán elindulunk hosszú vándorutunkra. Kilépünk az állomás épületéből, balra átvágunk az előtte lévő terecskén és rátérünk a városközpontba vezető hosszú, egyenes Rákóczi Ferenc utcára. Nagyjából tízperces menettel érjük el a Putnokon átvezető 26-os főutat, a Kossuth Lajos utat. Előttünk jobbra kis szökőkutas terecske nyílik, balra a Gömör áruház emeletes épülete tűnik fel. Ha az úton jobbra indulunk el, néhány lépés után elérjük a Gömöri múzeumot, de itt a kéktúra balra fordul, és nyugat felé indul tovább a forgalmas utca járdáján.

Kis park a Gömör áruház mellett

300-400 lépés után egy, az út jobb oldalán nyíló park sarkát érjük el, feltűnik a szélén Putnok római katolikus temploma. Itt jobbra fordulunk, és a Serényi Béla utcán indulunk tovább. Elhaladunk a templom mellett és elérjük a volt Serényi kastélynak az út bal oldalán húzódó hosszú kőkerítését. A kovácsoltvas kapun keresztül bepillanthatunk a kastélyparkba, a fák között feltűnik a kúria pusztulófélben lévő épülete is. A Serényi Béla utcán tovább ballagva elérjük a cigánysort, ezen átvágva hagyjuk lassan magunk mögött Putnokot. Egyre közelebb jönnek az úthoz a két oldalon a dombsorok, az utolsó házak után beérünk ez erdőbe.

Putnok római katolikus temploma

Lassan magunk mögött hagyjuk Putnokot

Keskeny, kopottas aszfaltúton ballagunk, ez az erdei út köti össze Putnokot a szomszédos Kelemérrel. Nagyjából egy kilométerrel a város szélétől utunk egy „S” kanyarral átkel a völgy alján csordogáló Szörnyű-völgyi-patak jobb oldalára, de mi maradunk ezen az oldalán, az útról letérve és egy erdei pihenő padjai mellett elhaladva gyalogútra térünk, ami szinte egyenesen indul tovább. Nagyjából negyedórás út végén újra feltűnik mellettünk a kopott országút, egy susnyás mezőn átvágva térünk vissza rá és folytatjuk az utunkat. Nagyjából további tízperces menettel érjük el az erdei horgásztavat.

Horgásztó a Szörnyű-völgy mélyén

Vízparti csend

A kis mesterséges tó az úttól balra tűnik fel, célszerű megállni pár percre, és itt tartani az első pihenőnket. Itt már meglehetősen összeszűkült a nevével ellentétben csodálatos Szörnyű-völgy, az út közvetlenül a tóparton vezet. Érdemes elgyönyörködni a vízre hajló fák koszorúzta tavacska látványában és élvezni a csendet, a végtelen nyugalmat. Általában vagy tucatnyi horgász üldögél a vízparton, és várja a szerencséjét. A horgásztótól továbbindulva még pár percet az úton ballagunk, aztán egy régi, most már lecsapolt, az előbbihez hasonló tavacska lassan beerdősülő medre mellett elhaladva érjük el a Pálma-forrás tisztását.

Kicsi letérővel érhető el a Pálma-forrás foglalata

Keréknyomok ágaznak ki az aszfaltútból bal felé, mi ezeket követjük tovább, átvágunk a füves tisztáson, tőlünk jobbra feltűnnek a szépen kirakott forrásfoglalat melletti pihenőpadok, aztán belépünk ez erdőbe. Kis oldalvölgyben emelkedik az út meredeken a Piroska-hegy oldalában, aztán lassan felérünk a tetőre. Magunk mögött hagyjuk az öreg erdőt, először egy régebbi irtásfolton növekvő fiataloson vezet át az utunk, aztán visszakanyarodunk az erdőszélre és egy viszonylag friss tarvágáson keresztül lelátunk a Sajó széles völgyére. Itt figyelmesen haladjunk, mert könnyű elszalasztani azt az éles jobbkanyart, amivel vissza kell fordulnunk a fák közé!

Kilátás az irtásfolt széléről a Sajó völgyére

Erdei ösvényen érjük el néhány perc alatt a Kis-Mohos-tavat. A Kis-Mohos-tó és párja, a Nagy-Mohos a jégkorszak végén keletkeztek, amikor egy csuszamlás elzárta a völgy lefolyását és kezdett felgyűlni itt a környék csapadékvize. A víz által idesodort üledékek miatt a tavakban tőzegmohaláp alakult ki, itt néhány jégkorszaki növényritkaság is fennmaradt. A gyalogút közvetlenül a vízparton vezet, utunk közben alaposan megfigyelhetjük a lápos tavacskákat. A Kis-Mohos partján ágazik ki a turistaútból a kék rom jelzés, erre rátérve a közeli dombtetőn lévő avarkori földsáncokat kereshetjük fel.

A Kis-Mohos partján

A kék sáv jelzésen maradva először a Kis-Mohos mellett haladunk el, aztán pár perccel később megérkezünk a Nagy-Mohoshoz. Lassan magunk mögött hagyjuk ezt a lápos tavacskát is, innen már pár perces menettel visszatérhetünk a Putnok és Kelemér közötti országútra, ahonnan letértünk még a Pálma-forrásnál. Egy rakodó tisztása mellett újra rátérünk az útra, de most talán csak egy kilométernyit kell az aszfalton haladnunk, mert aztán balra, ösvényre térítenek ismét a jelzések!

Kilátás a szerpentinező aszfaltútról Kelemérre

Ereszkedni kezdünk a domboldalban, végig a fák között haladva, aztán pár perc múlva feltűnik előttünk újra az aszfaltút! Magunk mögött hagyjuk az erdőt, ötven-hatvan lépést az úton teszünk meg balra (innen szép a kilátás a völgyben fekvő Kelemérre), aztán rátérünk a bokrok közé vezető alig használt keréknyomokra. Levágjuk az országút következő hajtűkanyarját is, aztán egyre ereszkedve ismét rátérünk az aszfaltútra. Az utolsó kanyart már nem vágjuk le, az országúton érjük el a völgyben fekvő Kelemért. Folytatva a hosszú ereszkedést a hosszú Tompa Mihály utcán érjük el a faluközpontban az útelágazást.

Kelemér központjában áll a református templom a parókia épületével

Az itt álló református templom és parókia arról nevezetes, hogy Tompa Mihály itt töltött el két évet az 1848-49-es forradalom és szabadságharc után, mint református lelkész. A parókia épülete mellett kis múzeum van berendezve korhű bútorokkal, Tompa Mihály kézirataival. Pecsételni a kapun elhelyezett dobozkában található kéktúra bélyegzővel lehet. Van bélyegző még a parókián és a faluvégi Mohos panzióban is (ez kissé kiesik az utunkból).