Rakacaszend - Kopasz-hegy - Szikszói-dűlő - Szikszói út - Kecske-pad - Irotai-völgy - Irota - Vesszős-oldal - Cigány-hegy - Vinyicska - Grajcár-tető - Csicsiri-domb - Felsővadász TÚRALEÍRÁSSAL!

Létező, rövidebb szakaszon nehezen követhető
Rakacaszend - Felsővadász
Rakacaszend központ bélyegzőhely melletti közút keresztezés
Felsővadász bélyegzőhely melletti kereszteződés
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
Hevesi
2013-06-07 22:09:18

Bevezető

Térkép: A Gömör-Tornai-karszt turistatérkép 1:40000, Cartographia (1.) 2004
Térkép: A Gömös-Tornai-karszt (Aggteleki-karszt és Szlovák-karszt) és a Cserehát Turistaatlasz és útikönyv 1:40000 és 1:60000, Cartographia 2003.
A szakasz fóruma: 25.sz. túra: Bódvaszilas - Boldogkõváralja
Bélyegzőhelyek fórumai:   Rakacaszend, Felsõvadász

Rakacaszend - Felsővadász

Rakacaszendről D-felé indulunk és enyhén emelkedő úton hagyjuk el a falut. Az út balra kanyarodik a falu szélén és cserjés, részben mezőgazdasági területek között vezet. A jelzéseket ezen a szakaszon is fokozottan kell figyelni! Az út eleje még széles jól kijárt majd a fennsíkra felérve egy szélesebb földútba csatlakozik. Itt balra kanyarodva egy rövid szakaszon ezt az utat követhetjük, közben érdekes nem szabványos sárga-zöld mázolmányú viszonylag új jelzéseket is látunk de nem szabad azt követni. A széles jól kijárt útról kb. 100 m után élesen jobbra le kell kanyarodni és egy benőtt régi szekérútra vezet a jelzés, vagy inkább annak hiánya.

A cserjés szakaszon sajnos több útelágazás is van itt a tájékozódási készségünket ismét próbára tehetjük, de ha nem térünk le  a DNY-i irányról akkor jó felé megyünk. Az erdőt elérve  egy szélesebb jól járható földútra érünk de ezen csak egészen rövid szakaszt kell menni a jelzés balra egy benőtt útra tér át ami gyakorlatilag párhuzamos ezzel a széles földúttal. Az erdő D-i szélén csatlakozik hozzánk a piros sáv jelzés .Mi pedig teljesen nyílt mezőgazdasági területre érünk.

Balra előttünk hamarosan meglátjuk a következő falu - Irota templomának tornyát. Az út lassan balra tér le a falu irányába és ereszkedni kezdünk a Vadász patak völgyébe.
leérve széles földútra fordulunk, majd egy gázlón keresztezzük a patakot. Az átkelés száraz lábbal megoldható.

Balra fordulva egy sertéstelep elé érünk majd a falu szélső házai is gyorsan feltűnnek.   Ezen a településen nem kell pecsételnünk, viszont több kiváló szállás lehetőséget, erdei iskolát, vendégházat is találhatunk Irotán.  Ezek közűl a legnagyobbak a "Talentum" és a "Túl az Óperencián" vendégházak, mindkettőben étkezés is megoldható.

A Talentum vendégház után, a kézműves ház előtt élesen balra fordulva hagyjuk el a falut. Elhaladunk a templom alatt majd széles jól kijárt szekérúton kezdjük az emelkedést. hamarosan egy kerítéssel lezárt terület sarkához érünk ahol be kell menni a nyitható kapun. Ne felejtsük el visszazárni! A kerítés belső oldala mellett folyamatosan emelkedve érünk fel a tetőre ahol elhagyjuk a zárt területet és cserjés, bokros területen enyhén jobbra kanyarodva  haladunk tovább nagyjából K-felé. Sok jelzéssel nem találkozunk ezen a szakaszon , de nem hosszú és hamarosan a nyilt terep megszűnik elérjük az erdő szélét.

Szép, és ezen a tájegységen viszonylag ritka erdei szakasz következik, D-felé haladunk és jelzéseket is láthatunk majd az erdőből kiérve cserjésen át ismét mezőgazdasági területre érünk. Balra alattunk már látszik Felsővadász ahova egy eléggé járatlan régi szekérúton lehet leereszkedni, helyenként inkább ösvényszerűen benőtt úton.

A faluban keresztezzük a település országútját majd a templom irányába haladunk tovább. Ezen a szakaszon egy kis kitérővel felkereshetjük a Rákóczi kastélyt mely jelenleg iskolaként működik!  ( A kastély fotóit ezúton is köszönjük Hobo Bobo túratársnak)

Tanítási időn kívül előzetes bejelentkezés ajánlott a látogatáshoz!
A római katolikus templom után jobbra fordulva érünk egy kis térre ahol pihenőhelyet, boltot, kocsmát találunk és itt van a pecsételő hely is.

A falut innen észak felé haladva hagyjuk el a görög katolikus templom mellett, melyet szintén érdemes megnézni és itt érdekes és tartalmas ismertetést is kaphatunk ha szerencsénk van vagy előre bejelentkezünk. A falu végén derékszögben jobbra kell fordulnunk és az előttünk látható dombon át kell elhagyni a falut mezőgazdasági területen.
 Hevesi Z. OKT 50. (2011.08.06)