Regéc - Dorgói erdészház - Pengőkői-út - Tokár-tető - Pengő-kő - Bagoly-bérc-tető - Istvánkúti erdészház TÚRALEÍRÁSSAL!

Regéc - Istvánkúti erdészház
Regéc
Istvánkúti erdészház
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Természetjáró Szövetség
2011-12-26 06:47:02

Térkép: Zempléni-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2005.
A szakasz fóruma: 26.sz. túra: Boldogkõváralja - Nagy-nyugodó-nyereg
Bélyegzőhelyek fórumai:    Regéc, Istvánkúti eh.

A bejárás időpontja: 2011. szeptember 11.
A leírás elkészült: 2011. december 26.

Regéc - István-kúti erdészház

Pecsételés után tovább ballagva Regéc főutcáján már pár perc alatt elérjük a felső faluvéget és magunk mögött hagyjuk a települést. Keresztezzük a Puskás-patakot egy kis gázlónál, és a patakvölgyben folytatjuk az utunkat. Egy darabig a fák árnyékában haladunk, aztán jobbra térve egy lassan beerdősülő tisztáson kapaszkodunk néhány percet. Újra beérve az erdőbe egy idő után a terep lassan megváltozik: egyre több kő, nagyobb szikla tűnik fel a hegyoldalban, gyalogutunk ezek között kanyarog felfelé. Az ösvény elhalad a Kemence-kő mellett, itt egy emléktábla eleveníti fel az Országos Kéktúra történetét.

Sziklák között halad a turistaút

Lassan magunk mögött hagyjuk a sziklákat, de az emelkedő csak nem akar véget érni! Még jó félórát kell kapaszkodnunk gyalogutakon, erdei keréknyomokon, mire felérünk a Kerékkötő nagyjából 700 méter magas gerincére. Itt érdemes letelepedni pár percre, hiszen Regécről több mint 300 métert kapaszkodtunk fel idáig és végre felértünk a Zempléni-hegyég csúcsai közé!

Továbbindulva magunk mögött hagyjuk a zárt erdőt, különböző korú irtásfoltok között kanyarog az utunk. Enyhén lejtve érjük el a Bekecs-kert útelágazásait: az elsőnél egyenesen indulunk tovább, aztán talán kétszáz lépés után, ahol szemből megérkezik a zöld sáv jelzés, élesen jobbra térünk. Végigballagunk egy bekerített, árvalányhajas tarvágás mellett, rajta keresztül szép kilátás nyílik a Kis-Tokár-tető erdős oldalára, aztán a következő elágazásban mi balra indulunk tovább, míg a rövid időre hozzánk szegődött zöld jelzés egyenesen folytatja az útját.

Kilátás a Milic-csoportra a Pengő-kőhöz vezető letéréstől

A Pengő-kő sziklái között

Gyakorlatilag szintet tartva átvágunk a Tokár-tető és a Kis-Tokár-tető közötti széles nyergen, aztán jobbra kék háromszög jelzések invitálnak letérésre minket a Pengő-kő szikláihoz. Erről a pontról egy erdőritkítás hézagosan álló fái között szűk kilátás nyílik a még nagyon távoli Milic-csoport hegyeire. Továbbra is szintben, gyengén lejtve megyünk tovább és nagyjából negyedórás út végén érkezünk meg a Nagy-Péter-mennykőhöz vezető kék háromszög jelzés letéréséhez.

Aki szereti a szép kilátásokat, az ne sajnálja a fáradtságot, és sétáljon ki a nagyjából ezer lépés hosszú ösvényen alig-alig emelkedve a hegytető meredeken leszakadó északi peremére, mert nagyon szép félkörívű panoráma nyílik onnan! Pontosan előttünk terül el a Hegyköz síksága, túlsó oldalán a Milic-csoport hegyeivel, ezek előterében feltűnik Füzér vára is. Kelet felé pillantva kitűnő a rálátás a Sátor-hegyekre, nem is árt alaposan szemügyre venni őket, mert arra vezet tovább az utunk.

Kilátás a Milic-csoportra a Nagy-Péter-mennykőtől

Kilátás a Sátor-hegyekre

A kéktúra útvonalára visszatérve földutunk jelentős szintvesztéssel kanyarog le az István-kúti vadászházakhoz (A kéktúra igazolófüzetben még erdészházként szereplő épület már nem lakott, csak a vadászok használják időszakosan). A kéktúra bélyegzőt az első épületnél találjuk a közvetlenül az út mellett álló fára szerelt kis dobozkájában. Ha a vízkészletünk már megcsappant, érdemes elsétálni a körülbelül ötpercnyire lévő István-kúthoz a kék forrás jelzéseket követve. Még 2011 nagyon száraz nyara után, szeptemberben is gyéren csörgedezett a forrás, de működését ne vegyünk biztosra!