Sikárosi erdsészház - Lenkó-emlék - Kárpát-forrás - Bükkös-patak - Öreg-nyílás-völgy - Kis Rigó vendéglő - Pilisszentlászló - TÚRALEÍRÁSSAL!

Sikárosi erdszéház - Pilisszentlászló
Sikárosi erdészház
Pilisszentlászló, Geszenyés vendéglő, autóbusz forduló
HÓD Honismereti Túraegylet
kunosgabor
2014-01-30 15:41:54

Térkép: Pilis és Visegrádi-hegység 1:40000, Cartographia (16.) 2005.
A szakasz fóruma: 16.sz. túra: Dobogókõ - Visegrád, komp
Bélyegzőhelyek fórumai:  Sikárosi eh., Pilisszentlászló

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 27.
A leírás elkészült: 2011. szeptember 27.

Sikárosi erdészház - Pilisszentlászló

Pecsételés után a Sikárosi erdészház murvás bekötő útján teszünk meg néhány lépést, aztán a ház kerítésének végénél jobbra fordulunk a rét szélén, a kerítés mellett vezető ösvényre. Gyorsan elérjük az erdőt, a gyalogút kanyarogva emelkedik pár métert, belátunk a fák között az erdészház udvarára, aztán leereszkedünk a Bükkös-patakhoz, amit egy fahídon keresztezünk. Elhaladunk a Lenkó emlékmű előtt, aztán a gyalogút befordul a Bükkös-patak völgyébe.

A Lenkó emlékmű a kéktúra ösvénye mellett áll

Utunk egyik legszebb szakasza következik: az árnyas völgy alján haladva követjük a vízfolyást, felváltva hol a bal, hol a jobb oldalán haladva. A mély völgy alján összeborulnak a fák a fejünk felett, még a legforróbb nyarakban is hűvös itt a levegő! Körülbelül húszperces menet végén kinyílik lassan a völgy és elérjük a volt gyermektábor helyét.

A Bükkös-patak völgyében

Erdei pihenő a volt gyermektábor helyén

A ritkított erdőrészen szétszórva állnak a pihenőpadok és asztalok, utunktól jobbra feltűnik a komoly méretű esővédő ház is. Továbbindulva a Kárpát-forrás foglalata mellett egy kis hídon átkelünk a Bükkös-patak felett, most a bal oldalán vagyunk, és már ott is maradunk. Pár perc alatt érjük el az ösvények elágazását: a kék kereszt jelzés indul egyenesen tovább, a kék sáv jelzések balra térnek itt.

Felkaptatunk a keskeny aszfaltútra, amin már jöttünk korábban egy kisebb darabot, de most csak keresztezzük egy útelágazás jobb oldalán és ismét belépünk az erdőbe. Egy darabig az Öreg-nyilás-völgy alján, az időszakos patak által idehordott kőtömbök között kanyarog az ösvény, aztán egy idő után felkapaszkodik az utunk a völgy jobb oldalába. Régi, dzsindzsás irtások mellett visz el az utunk, aztán az útelágazásban már látott keskeny aszfaltút fordul alánk, miután egy hídon keresztezte a völgyet. Egy darabig ezen megyünk, de figyeljük a letérést, mert nagyjából három-négyszáz lépés után balra, ösvényre kell fordulnunk!

Az Öreg-nyílás-völgy alján kanyarog az utunk

A gyalogút leereszkedik ismét a völgy aljára, aztán a patakmedret egy hídon keresztezve rögtön meredeken ki is kapaszkodik belőle. A völgy peremét elérve utunk meredeksége gyakorlatilag megszűnik, kényelmes erdőjárással, csak enyhén emelkedve érjük el nyolc-tíz perc alatt a Pilisszentlászló előtti gerincet.

A Kis Rigó vendéglő

Fenn a tetőn egy autóparkolóba jutunk, az út túlsó oldalán a Kis Rigó vendéglő áll. Balra végigmegyünk a kerítése mellett, aztán annak a végében kezdjük meg a faluba való leereszkedést. A szűk ösvényen a kerítést követve érjük el az országutat a faluba való leágazásánál, átvágunk rajta és a kanyargó aszfaltúton ereszkedünk tovább a házak közé. Egy nagy „S” kanyar után érjük el a falu főterét, itt utunktól balra látjuk meg a Gesztenyés söröző vadgesztenyefák alatt álló épületét. A kéktúra bélyegzőt benn a pultnál kell elkérnünk a csapostól. Pecsételés után érdemes kiülni a teraszra az árnyas asztalokhoz pihenni egyet, mert még várnak ránk kapaszkodók Visegrádig!

A Gesztenyés söröző Pilisszentlászló főterén áll.