Sirok vm. - Siroki-vár - Barát- és Apáca-sziklák - Alma-lápa-tető - Kígyós-patak - Rozsnakpuszta erdészház TÚRALEÍRÁSSAL!

Sirok vm. - Rozsnakpuszta erdészház
Sirok vm.
Rozsnakpuszta erdészház
2011-10-25 06:35:41

Térkép: Bükk (déli rész) turistatérképe 1:40000, Cartographia (30.)
A szakasz fóruma: 22.sz. túra: Sirok - Szarvaskõ
Bélyegzőhelyek fórumai:  Sirok, Rozsnakpuszta

A bejárás időpontja: 2011. március 28.
A leírás elkészült: 2011. október 25.

Sirok, vasúti megállóhely - Szarvaskő

A volt siroki vasúti megállóhelyen megejtett pecsételés után keresztezzük a vasúti síneket és tovább bandukolunk az úton, majd nagyjából tíz perc múlva érkezünk ki a 24-es főútra, amit még Mátraházán hagytunk magunk mögött. Rátérünk, és jobbra, kelet felé indulunk el rajta. További negyedórás út végén érjük el Sirokot. Végigtalpalunk a hosszú Nyíres úton, csak jó húsz perces gyaloglás végén érjük el a központot. Az útelágazásban balra fordulunk a Petőfi útra és hamarosan megpillantjuk az út bal oldalán a Hunor éttermet. Itt is található kéktúra bélyegző.

A vár látképe a faluból

A vár látképe a parkolóból

A Petőfi utcáról az első jobbra nyíló mellékutcába, a Dózsa György útra fordulunk, kaptatunk rajta egy keveset, aztán ismét jobbra térünk, a kevésbé meredek Temető utcára. Elhagyjuk a házakat, az úttól balra feltűnnek Sirok várának romjai. A temető sarkánál térünk balra, és ismét meredeken kapaszkodni kezdünk egy keskeny aszfaltozott úton. Előttünk, a dombtetőn állnak a várromok. Az út kiszélesedik, ez a szakasza autóparkolónak van kiképezve, majd kikerülünk egy sorompót (ennél feljebb nem mehetnek az autók), és továbbindulunk az úton. Nagyjából tíz perc alatt érünk fel a vár alatti nyeregbe, itt a kék jelzések észak-északkelet felé indulnak tovább a gerincen, de érdemes innen egy rövid kitérőt tenni a romokhoz!

Kilátás Sirokra és a Mátrára a várfalakról

Észak felé jól látszik az Apáca- és Barát-szikla, mögöttük pedig a Törökasztal

A siroki vár régészeti feltárása folyamatosan halad, egyre szebben kezdenek kibontakozni a feltárt és részben visszaépített falak. Érdemes bekalandozni a romokat, végigjárni a föld alatti járatokat is. De a kilátás is nagyon szép innen: alattunk terül el a falu, mögötte, délkelet felé tekintve a Mátra tömbje emelkedik. Észak felé fordulva végigpillanthatunk a gerincen, néhány száz méterre a romoktól áll a Barát- és Apáca-szikla.

A várból visszatérve a kéktúra útjára végighaladunk a gerinc tisztásán, elhagyjuk a tűzrakó helyet, aztán ismét beérünk az erdőbe. Figyeljük az út jobb oldalát, nehogy elvétsük a Barát- és Apáca-sziklákhoz vezető letérőt! A különös alakú sziklától szép a kilátás visszafelé, a vár irányába. Innen egy másik ösvényen egy hosszabb kitérőt tehetünk a Törökasztal nevű sziklához is.

Az Apáca- és Barát-szikla

A Törökasztaltól már jól látszik a vár és az Apáca- és Barát-szikla is

A gerinc ösvényén továbbindulva az néhány perc után kiszélesedik, egy földút alakul ki a lábunk alatt. Kényelmes az utunk a Kis-Szalokma tetején kanyargó keréknyomokon, aztán egy esős időben rettentő sáros úton, irtásfoltok között haladva érünk ki az erdőből és lassan felkapaszkodunk az Alma-lápa-tetőre. Itt nagyon kevés jelzés van, hiszen kivágták a fákat, de a lassan emelkedő földút eltéveszthetetlen! Utunk az erdő szélére kunkorodik, itt figyeljünk, el ne tévesszük a jobbra való letérést!

Rettentően sáros út egy fiatalosban

A kanyar után az utunk továbbra is gerincet követi egy darabon, aztán egy elágazásban balra térünk és megkezdődik a Rozsnakpusztára vezető ereszkedő. A végén már meglehetősen meredek úton érünk ki a tisztás szélére, itt jobbra térünk, de pár lépés után balra fordulunk és a tisztáson átvágva megérkezünk a vadászház bekerített telkéhez. A pecsétet egy magányosan álló fán találhatjuk egy kis réten az út jobb oldalán.

Rozsnakpuszta - A bélyegző egy, a tisztáson magányosan álló fán található