Somlyóvár - Szénégető - Tornyópuszta - Bodza-völgy - Hallgató - Koldusszállás, vadászház TÚRALEÍRÁSSAL!

Somlyóvár - Koldusszállás
Somlyóvár, kulcsosház
Koldusszállás, vadászház
2011-12-09 17:31:28

Térkép: Gerecse turistatérkép 1:40000, Cartographia (10.) 2006.
Térkép: Gerecse, Vértes, Velencei-hegység turistakalauz 1:40000, Cartographia 2008.
A szakasz fóruma: 11.sz. túra: Szárliget - Dorog
Bélyegzőhelyek fórumai: Somlyóvár th., Koldusszállás

A bejárás időpontja: 2010. augusztus 20.
A leírás elkészült: 2011. augusztus 9.

Somlyóvár, kulcsosház - Koldusszállás

A Somlyóvári kulcsosháztól továbbindulva újra kezdődik az emelkedő, a jól kitaposott turistaút meredek kapaszkodással érkezik fel a Somlyó vállára, amin átbukva ereszkedni kezd a túlsó oldalon. Itt indul balra, a hegytető tisztására felvezető kék háromszög jelzésű ösvény. Erre a gyalogútra rátérve pár perc alatt felérhetünk a lapos hegytető tisztásos-ligetes tetejére. Tiszta idő esetén jól látható innen a Gerecse dombvilága, de kelet felé pillantva még a Budai-hegység legmagasabb csúcsai: a Hármashatár-hegy és a János-hegy is feltűnnek a távolban.

Kilátás a Somlyó tetejéről észak felé, a Nagy-Gete és a Börzsöny hegyei felé

Kilátás a Somlyóról Tornyópuszta felé. A lent haladó úton megyünk majd tovább.

A kéktúra útvonalára visszatérve aztán leereszkedünk a hegyről, a helyenként eléggé meredek lejtő vége a szénégető boksák tisztásán van. Már hosszú évek óta itt állítják fel a szénégetők a faszén gyártására használt, kis dombokhoz hasonló földdel fedett boksáikat, ők pedig a tisztás szélén álló utánfutóban töltik a napjaikat. Átvágunk a tisztáson, néhány lépés után földutat érünk, erre balra ráfordulva pedig pár lépés után egy keskeny, nagyon kopott aszfaltútra jutunk. Jobbra fordulva ezen folytatjuk az utunkat.

Egy darabig még szintben haladunk rajta, aztán az aszfaltcsík enyhén ereszkedni kezd. Kényelmesen kanyarogva jutunk lassan egyre lejjebb, nagyjából félórás menet végén tűnnek fel az út bal oldalán a nyúltelep egyen-épületei, aztán ezeket elhagyva hamarosan elérjük az út végét, ahol az egy kőkeresztnél beletorkollik Tornyópuszta bekötőútjába. Itt balra térve érhetjük el a falucska házait, de a kéktúra jobbra indul tovább.

Kilátás a tornyópusztai bekötőútról a Pes-kőre

Talán ezer lépést megyünk ezen az aszfaltúton, mielőtt balra, keréknyomokra térnénk róla, közben szép a kilátás jobbra, a mezőkön keresztül a még távoli Pes-kő irányába. A keréknyomokon levágjuk azt a sarkot, ahol a tornyópusztai bekötőút kiágazik a Tatabánya és Tarján közötti országútból, egy íves kanyarral néhány perc múlva elérjük a széles, forgalmas aszfaltutat. Pár percig haladunk csupán a szélén, mert az első jobbkanyarja után jobbra térünk, gyalogösvényre, amin aztán hamarosan elérjük a Bodza-völgy megművelt területét.

A hosszú, erdőbe benyúló mező jobb szélén indulunk tovább a gyakran beszántott ösvényen, és egyre közelebb érünk az M1-es autópályához. Bár az utat magát nem látjuk, de egyre közelebbről hallatszik a forgalom zaja, végül a mező végén, az erdősarkon elérjük az autópálya kerítését, és lenézve a völgybe megpillanthatjuk az utat is. Itt jobbra fordulunk, a kerítés mellett futó keréknyomokra, aztán utunk lassan jobbra tér, eltávolodik a kerítéstől, belép az erdőbe és az autópálya zaja néhány perc alatt elenyészik mögöttünk.

Többször váltunk az erdei földutak, keréknyomok között, de a letérések helye mindig jól van jelezve, végül egy körülbelül húszperces menet végén leereszkedünk a Herkályos-hegy oldalából a Tarjáni-malompatak völgyébe és egy lassan az enyészetté váló rönkhídon keresztezzük azt. Rövid kapaszkodás után egy irtásfolt sarkára érünk, ennek a szélén vezet tovább a földutunk. A bekerített terület túlsó sarkánál keskeny aszfaltutat pillantunk meg magunk előtt, itt a sarkon álló magányos tölgy hagyásfán találhatjuk a kéktúra bélyegző dobozkáját. A keskeny aszfaltcsík a Koldusszállási vadászlakhoz vezet, a fára szerelt pecséttel a kéktúra igazolófüzetünk Koldusszállás feliratú kockájába bélyegezhetünk.