Sümeg - Őskori kovabánya, geológiai bemutató - Sümeg, jéggyár am. - Sümegi bazatltbánya vá. - Sarvaly, erdészház TÚRALEÍRÁSSAL!

OKT-031 I.3/1
Bánki Donát Természetbarát Egyesület
efemm
2012-09-25 09:42:25

Térkép: A Balaton-felvidék és a Keszthelyi-hegység turistaatlasz és útikönyv, 1:40000, Cartographia 2002.
A szakasz fóruma: 3.sz. túra: Sümeg - Keszthely
Bélyegzőhelyek fórumai:  Sümeg, Sarvaly eh.

A bejárás időpontja: 2012. március 12.
A leírás elkészült: 2012. május 20.

Sümeg, vasútállomás - Sarvaly erdészház

Sümeg, vasútállomás

A Balaton-felvidék bejárását a sümegi vasútállomáson kezdjük, pecsételtetünk a pénztárban a kéktúra igazolófüzeteinkbe, aztán elindulunk a városszéli állomásról a központ felé. Családi házak között ballagunk a Darnay Kálmán utcán, itt érdemes egy pillantást vetni az útszéli beton villanyoszlopokra, hiszen azon ritka pontja ez a jelzett turistautak hálózatának, hogy mind a négy főjelzés, vagyis a kék, piros, sárga és zöld sáv jelzés egy rövid szakaszon együtt halad!

Kisebb séta után érjük el a Lukonich Gáspár utcát, itt jobbra indulunk tovább és néhány perc után megpillantjuk Sümeg kis ökumenikus református-evangélikus templomát. Elhaladunk mellette, és a Cseh László utcára rátérve meglátjuk magunk előtt a sümegi várat. Utunk beletorkollik a város főutcájába, a Kossuth Lajos utcába, jobb felé indulunk el rajta és hamarosan megérkezünk a központba. Elhaladunk a Flórián téri autóbusz pályaudvar épülete mellett, majd tovább ballagunk a főutcán, aminek itt már József Attila utca a neve.

A sümegi vár az autóbuszállomásról fényképezve

A kék jelzéseket követve a jobb oldali járdán lassan magunk mögött hagyjuk Sümeget, jobbra már mezők húzódnak – ebben az irányban nagyon szép a kilátás a Kisalföld síkságára –, baloldalon még az egyre terjeszkedő város legújabb családi házai állnak. Hamarosan megérkezünk a várost elkerülő 84-es főúthoz, de nem az út szélén indulunk tovább, hanem az attól csak néhány méterre húzódó párhuzamos keréknyomokon. Elhaladunk az utolsó városszéli telephelyek mellett, aztán egy kisebb emelkedőn felkapaszkodunk a Mogyorós-domb lapos tetejére. Rátérünk a főútból kiágazó, és a védett geológiai bemutatóhelyre vezető keskeny aszfaltútra, de néhány lépés után egy balra induló földútra fordulunk.

Sümeget elhagyva pillantjuk meg a Kisalföld rónaságát

Visszapillantás a sümegi várra a 84-es úttól

Áthaladunk a nagyfeszültségű távvezetékek alatt, a földutak elágazásában a kijártabb, jobbra tartó nyomokat választjuk, és lassan leereszkedünk a Mogyorósi-domb fennsíkjáról a távolban már látható vasúti vágányokhoz. Egy rövidebb szakaszon velük párhuzamosan haladunk, aztán egy átjáróban keresztezzük azokat. Ötperces sétával érjük el a Sümegi bazaltbánya vasútállomást, az épületek előtt jobbra térünk egy másik földútra, és a mezők között átvágva megérkezünk a Sümeg és Sümegprága közötti országút elágazásához.

Visszatekintés a várra az erdészházakhoz vezető útról

Nem térünk rá az országútra, hanem balra indulunk innen tovább az itt kezdődő keskeny, meglehetősen kopottas aszfaltúton. Egy darabon az erdőszélen haladunk, balra egy hatalmas irtásfolt terpeszkedik mellettünk, aztán vagy kilométernyi menet után beérünk az erdőbe. Itt visszafordulva pontosan az egyenes út végén látjuk, már a messzi távolban a sümegi várat. Továbbindulva az út először nagyon enyhén emelkedni kezd, később ez egyre meredekebbé válik, és nagyjából tíz perc után érjük el a Sarvaly erdészházakat. A kéktúra bélyegző kis dobozkáját az út bal oldalán álló legelső ház kertkapuja mellett találjuk a kerítésre szerelve.
Felújítások, technikai munkák:

- 2012. szeptember 12.-én az Ajkai Bánki Donát Természetbarát Egyesület tagjaival felújítottuk a Tátika-Hidegkút, Sümeg autóbusz pályaudvar közti Országos Kéktúra szakaszt. Főként a Tátikán lévő részeken sürítettük a  jeleket, a még jó állapotban lévő régieket is meghagyva. A kidőlt fák ágait igyekeztünk eltávolítani, de a jelentős vastagságú törzsek alatt/felett bújkálni kell, ami azért nem jelenthet túlzottan nagy gondot. Ismerve a törvényszerűséget, hogy ahol éves átlagban naponta nem megy el az ösvényen egy turista sem, ott a természet vissza veszi a terület! Így bizonyos évszakokban nehezebb az ilyen jellegű utakat követni, bármennyire is jól vannak jelezve! Viszont egy kis figyelemmel ez a gond is kiküszöbölhető! Márpedig az erdő nem egy kerítés, ahol minden fát le kell festeni. A Tátikai várhoz vezető rom jelzést is pótoltuk. Mindenkinek eltévedés mentes, kellemes túrát kívánunk! Káldi Géza a Bánki T.E. örökös tiszteletbeli elnöke.