Szandaváralja - Hucskó-hegy - Zsabica - Terény - műút - Szanda-patak - Halom - Cserhátsurány TÚRALEÍRÁSSAL!

Szandaváralja - Cserhátsurány
Szandaváralja
Cserhátsurány
2011-12-17 05:46:35

Térkép: Cserhát turistatérkép 1:60000, Cartographia (5.) 2003.
A szakasz fóruma: 19.sz. túra: Becske - Mátraverebély
Bélyegzőhelyek fórumai:  Szandaváralja, Cserhátsurány

A bejárás időpontja: 2010. június 17.
A leírás elkészült: 2011. október 4.

Szandaváralja - Cserhátsurány

A Vár boltot elhagyva a falu főutcáján hamarosan megérkezünk a tájházhoz, ami már jellegzetes palóc ház a hagyományos előtetővel, és a homlokzat előtt is végigfutó tornáccal. Utunk során itt találkozhatunk először ilyen épületekkel, ezek aztán a Cserháton átvezető utunkon sokáig elkísérnek bennünket.

Szandaváralja - Tájház

Továbbindulva a buszfordulóban találhatjuk a másik szandaváraljai kéktúra pecsétet egy villanyoszlopra szerelt dobozkájában, majd az útkereszteződésbe érve egyenesen, kissé jobbra tartva indulunk tovább és az erős kaptatón hamarosan magunk mögött hagyjuk a falut. Az emelkedő csak a dombgerinc közelében enyhül meg, ha itt a mezőkön visszafordulunk, kitűnő rálátásunk nyílik Szandaváralja házai felett a falu mögött emelkedő Szanda-hegy csúcsaira. Rövid szusszanás után az utunkat folytatva egy erdősarkon érjük el a gerincet, itt élesen jobbra fordulunk, a Hucskó-hegy gerincén haladó földútra.

Kilátás a Szanda-hegyre és a völgyben megbúvó Szandaváraljára

Itt újra egy olyan helyre érünk cserháti túránk során, ahol jelentősen megváltozott a kéktúra útvonala az utóbbi években! Régebben közvetlenül Cserhátsurányba vezettek innen a kék jelzések, de 2008 óta az útvonal kerülővel halad, és betér Terény faluba is, bár az nem lett pecsételőhely. Tehát most jobbra indulunk a földúton és felkapaszkodunk egy kis tetőre egy mobil átjátszó torony lábához. Innen is szép a kilátás, de persze össze sem hasonlítható azzal, amit a Szandavártól láttunk alig egy órával ezelőtt! Innen aztán az út egy darabig erdőfoltok között, mezők szélén tekereg, később elérjük a Zsabica széles szántóföldjeit és a túlsó oldalán, lenn a völgyben megpillantjuk Terény házait.

A mezők túlsó szélén feltűnik Terény

A templom mellett érjük el Terény főutcáját, balra fordulva rátérünk és megkezdjük hosszú talpalásunkat az aszfaltúton. Magunk mögött hagyjuk a falut és nagyjából 45-50 perc alatt érjük el azt a helyet, ahol letérünk a keskeny, kopottas aszfaltcsíkról. Egy földút ágazik ki jobbra az országútból, erre térünk rá és indulunk keresztül a mezőkön. Tíz perces menet végén keresztezzük egy gázlónál a Szanda-patakot – a gyalogoshíd a gázlótól jobbra van pár méterre –, aztán a Halom nevű kis halom megmászása után néhány perc múlva már Cserhátsurány előtt egy betonhídon átbaktatunk a Fekete-víz erecskéje felett is.

Keskeny aszfaltúton Terény után

Rövid sétával érjük el a Bocskai utcán az útkereszteződést, itt jobbra térünk, a Rákóczi utcára. Feltűnik a falu kis dísztava az út mellett baloldalon, mögötte a dombtetőn a Jánossy kúria épületét pillantjuk meg, jobbra tekintve a szemben lévő domboldalban álló hatszögletű tornyos, gótikus templomra nyílik jó rálátás. Továbbsétálva hamarosan megérkezünk a Vadász sörözőhöz, a cserhátsurányi pecsételőhelyhez.